همه آنچه باید از ویژگی کانال واتساپ بدانید

واتساپ به‌عنوان پیشگام در پیام‌رسانی و چت‌های گروهی، نحوه ارتباطات افراد را تغییر داده است و با معرفی Communities موجب تسهیل تعاملات گروهی بزرگتر شده است. با این حال، این اپلیکیشن هنوز فاقد یک قابلیت مهم برای ارتباط یک به چند نفره است.

به گزارش تکناک، تلگرام پلتفرم رقیب آن، سال‌ها پیش این قابلیت را در قالب کانال‌ها(Channels) ارائه کرده است. حال، واتساپ وعده ارتقا ویژگی کانال‌ها را داده است. در این گزارش به جزئیات ویژگی کانال واتساپ می‌پردازیم.

مجموعه‌ای از گزارش‌ها به توسعه ویژگی کانال‌ها برای واتساپ اشاره دارد، و به وضوح این برنامه به طراحی آشنای تلگرام نزدیک‌تر شده است. WABetaInfo دستور جدیدی را مبنی بر آموزش نحوه استفاده از کانال‌ها برای زمان عرضه آن کشف کرده است. این دستور در نسخه بتا 2.23.10.14 این برنامه پیام رسانی در Play Store مشاهده شده است.

تعداد اعضاء نامحدود

به گفته واتساپ هیچ محدودیتی برای تعداد اعضای یک کانال وجود نخواهد داشت. با استفاده از کانال‌ها می توان اخبار، رویدادها و سایر اطلاعات را با مخاطبان زیادی به اشتراک گذاشت. علاوه بر این، اعضای یک کانال شماره تلفن فرستنده را نخواهند دید و حفظ حریم خصوصی فرستنده تضمین می‌شود.

رمزگذاری سرتاسری

طبق اخبار موجود، هنوز رمزگذاری سرتاسری ارتباطات در کانال واتساپ  مشخص نیست. این مسأله باعث بروز نگرانی‌ کاربران درباره امنیت و حفظ حریم خصوصی در این ویژگی جدید می‌شود.

کانال ها و به روز رسانی ها

طبق یک اسکرین شات از WABetaInfo، به‌روزرسانی‌های کانال‌ها در زیر به‌روزرسانی‌های وضعیت موقت مخاطبین نشان داده می‌شوند. برای انطباق با این تغییر، واتساپ تب Status را به Updates تغییر خواهد داد. این دو تغییر با هم به ما درک روشنی از نحوه عملکرد کانال ها در واتساپ می دهد.

کانال واتساپ برای مشاغل

ارائه ویژگی کانال‌ها اولین قدم عالی برای ارسال پیام از یک به چندنفر در واتساپ است. این قابلیت برای کسب و کارهایی که سعی در برقراری ارتباط با مشتریان یا نهادهای دولتی و خصوصی را دارند و به دنبال پخش اطلاعات برای اشخاص ذینفع هستند، بسیار مفید خواهد بود.

تفاوت کانال واتساپ با به‌روزرسانی وضعیت و چت های گروهی

تا به حال، ارسال پیام به تعداد زیادی از افراد و اطلاع رسانی به یک جامعه بزرگ با به‌روزرسانی‌های مختصر وضعیت و چت‌های گروهی متعدد با مشارکت محدود و تنها امکان ارسال پیام توسط مدیران، محقق می‌شد. با معرفی کانال واتساپ، بدون این محدودیت‌ها، سازمان‌ها امکان دستیابی مؤثرتر به مخاطبان هدف خود را خواهند داشت.

انتظار برای راه‌اندازی کانال‌ها

با انتظار برای عرضه رسمی کانال واتساپ، اطلاع از مزایا و معایب احتمالی این ویژگی جدید ضروری است.

مزایای کانال واتساپ

۱. قابلیت پاسخگویی:  امکان جذب مخاطبان بیشتر در چت های گروهی یا به روز رسانی وضعیت با توجه به نامحدود بودن اعضا کانال‌ها

۲. حریم خصوصی: عدم نمایش شماره تلفن فرستنده در کانال به دیگر اعضا و درنتیجه  تضمین حفظ حریم خصوصی

۳. کارایی: تسهیل ارتباطات کسب‌وکارها و سازمان‌ها با آسان‌تر شدن اطلاع‌رسانی به مخاطبان هدف آنها

معایب کانال ها

۱. رمزگذاری: عدم وجود رمزگذاری سرتاسری موجب ایجاد نگرانی‌هایی در مورد امنیت و حریم خصوصی کانال‌ها می‌شود، در نتیجه این مسأله به شفاف سازی بیشتر نیاز دارد.

۲. استفاده: ممکن است به‌کارگیری ویژگی جدید کمی زمان ببرد، اما اگر کاربران در تلگرام یا سایر پلتفرم‌ها از عملکرد مشابه استفاده کرده باشند، به سرعت با آن منطبق خواهند شد.

مقایسه کانال های واتساپ و تلگرام

با توجه به شباهت ویژگی کانال‌های واتساپ به طراحی آشنای تلگرام، می‌توان آنها را مقایسه کرد.

برتری کانال‌های واتساپ

  • پایگاه کاربری بزرگتر: واتساپ از پایگاه کاربری گسترده‌‌تری نسبت به تلگرام برخوردار است و این مسأله دسترسی کسب و کارها و سازمان ها به مخاطبان هدف خود را آسان‌تر می‌کند.
  • یکپارچه‌سازی با سایر ویژگی‌ها: با تغییر نام تب Status به Updates، کانال‌ها به‌طور یکپارچه در واتساپ ادغام می‌شوند.

برتری کانال‌های تلگرام

  • تجربه کاربری تثبیت شده: عملکرد آشنای کانال های تلگرام با توجه به سالها حضور آن
  • رمزگذاری: ارائه رمزگذاری سرتاسری در کانل‌های تلگرام و در نتیجه تضمین ارتباط ایمن بین کاربران

آمادگی برای کانال های واتساپ

با نزدیک شدن به انتشار ویژگی کانال‌های واتساپ، آمادگی برای تأثیر آن بر ارتباطات ضروری است.

برای مشاغل و سازمان ها

۱. ارزیابی استراتژی ارتباطی خود: بررسی نحوه ارتقا ارتباطات با مشتریان یا سهامداران با ارائه این ویژگی.

۲. تهیه طرح: تهیه و ترسیم استراتژی انتشار محتوا و تعامل با مخاطب با استفاده از کانال ها.

۳. آموزش تیم خود: آموزش کارمندان در مورد نحوه استفاده از ویژگی جدید، مزایا و اطمینان از استفاده موثر از آن.

برای کاربران

۱. اطلاع از انتشار آن: با دنبال کردن اخبار مربوط به به‌روزرسانی‌های واتساپ می‌توانید در زمان انتشار آماده دریافت آن باشید.

۲. سازگاری با رابط کاربری جدید: آشنایی با تب Updates و نحوه استفاده از کانال‌ها

۳. ارزیابی حریم خصوصی و امنیت خود: پیامدهای استفاده از کانال ها بر حریم خصوصی و امنیت خود را به خصوص در صورت عدم وجود رمزگذاری سرتاسری در نظر بگیرید.

آینده ارتباطات در واتساپ

با ارائه کانال‌های واتساپ، نحوه ارتباط افراد در برنامه تغییر خواهد کرد. کسب‌وکارها، سازمان‌ها و کاربران روزمره از قابلیت پاسخگویی، حریم خصوصی و کارایی این ویژگی جدید بهره‌مند خواهند شد.

با این حال، هوشیاری در مورد معایب احتمالی آن مانند نیاز به وضوح بیشتر در مورد رمزگذاری سرتاسری، بسیار مهم است. با اطلاع و آمادگی، می توان از امکانات هیجان انگیز کانال های واتساپ استقبال کرد.

نتیجه

کانال‌ها در واتساپ گامی مهم به جلو در ارتباط یک به چندنفره برای این اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب به حساب می‌آید. با انتظار برای انتشار رسمی این ویژگی، باید مزایا و معایب احتمالی آن را نیز در نظر بگیریم و استراتژی های خود را بر این اساس تطبیق دهیم. با انجام این کار، می‌توان پتانسیل ارتباط این ویژگی جدید را به حداکثر رساند و همچنان از راحتی و نوآوری مداوم واتساپ لذت برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.