همه آنچه باید درباره گرفتگی قفسه سینه بدانید

اگر در قفسه سینه خود احساس سفتی یا گرفتگی می کنید، احتمالاً نگران این هستید که چه چیزی باعث این احساس شده است.

به گزارش تکناک، درد قفسه سینه تقریباً 5 درصد از کل مراجعات به اورژانس در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد. دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد و همه این دلایل عموما خطرناک نیستند.

بسته به علت، احساس سفتی قفسه‌سینه را می توان کسل کننده، دردناک، عمیق، ضربه ای و یا هر شکل دیگری توصیف کرد. محل درد، که می‌تواند از موضعی (مثلاً یک ناحیه خاص از قفسه سینه) تا کمتر مشخص (مانند شانه چپ یا راست، فک یا بازوی چپ) متفاوت باشد، می‌تواند به تعیین علت کمک کند.

احساس سفتی قفسه سینه چیست؟

دو نوع اصلی درد قفسه سینه وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با حس و محل توصیف کرد: درونی و بیرونی.

درد درونی را می توان مبهم یا عمیق توصیف کرد و می تواند حسی مانند فشار یا فشردن باشد. این نوع درد معمولاً موضعی نیست و به دلیل حرکت اعصاب در نزدیکی طناب نخاعی بدن که سطح بزرگ تری را در بر می گیرد مانند شانه ها، فک یا بازوی چپ، باشد. اغلب، درد درونی با علائم دیگری مانند حالت تهوع و استفراغ همراه است.

درد بیرونی خاص تر است و می تواند با احساسات عمیق تر، مانند چاقو خوردن یا کوبیدن مشخص شود. افرادی که این نوع درد را تجربه می کنند، معمولا می توانند محل دقیق درد را مشخص کنند. این درد به ندرت در نواحی غیر از قفسه سینه احساس می شود. بسته به علت، علائم دیگری که ممکن است همراه با سفتی قفسه‌سینه باشد عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • تهوع و استفراغ
  • تب
  • تعرق مفرط
  • سرفه
  • ناراحتی معده
  • احتباس بیش از حد مایعات (اغلب در پا، مچ پا و ساق پا)
  • درد یا تورم ساق پا
  • بیماری خاص

آیا سفتی قفسه سینه نگران کننده است؟

سفتی قفسه سینه دلیلی برای نگرانی نیست. علل شایع درد قفسه‌سینه که شامل بیماری ریفلاکس گوارشی، مشکلات اسکلتی- عضلانی و اضطراب است، به هیچ عنوان دلایل مرگباری نیستند.

بنابراین، چگونه می توان فهمید که درد قفسه‌سینه مربوط به قلب است؟ محتمل ترین نشانه درد مرتبط با قلب، درد یا ناراحتی در مرکز یا کنار قفسه سینه است که با گذشت زمان ادامه دار یا بدتر می شود. این درد، دردی است که فروکش می کند و برمی گردد.

گرفتگی قفسه‌سینه در صورتی که همراه با سبکی سر، عرق سرد، حالت تهوع یا خستگی غیرعادی باشد، ممکن است به قلب مربوط باشد. این علائم می تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد که در این صورت شما باید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

دلایل گرفتگی قفسه سینه

گرفتگی قفسه سینه می تواند ناشی از مشکلات متعدد باشد. شایع ترین این مشکلات عبارتند از:

  • بیماری قلب و عروقی

بیماری قلبی عروقی یک اصطلاح برای توصیف بیماری هایی است که بر قلب یا عروق خونی تأثیر می گذارد. از جمله شایع ترین بیماری های قلبی عروقی، بیماری عروق کرونر (CAD) است. CAD علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است که سالانه حدود 610 هزار مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد و همچنین علت اصلی حمله قلبی است.

CAD زمانی رخ می دهد که پلاک (چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در خون) شریان ها را مسدود کرده و لخته های خون را تشکیل می دهد. لخته ها مانع از رسیدن خون و اکسیژن به قلب می شوند. هنگامی که جریان خون به شکل ضعیفی از طریق رگ های خونی عضله قلب جاری می شود، ممکن است در قفسه سینه خود احساس سفتی به نام آنژین را تجربه کنید.

علاوه بر سفتی، آنژین ممکن است به صورت فشار، فشردن یا سوزش در قفسه‌سینه توصیف شود. این حس ممکن است به بازوها، شانه ها، گردن، فک، گلو یا پشت شما سرایت کند.

به دلیل سرماخوردگی، در قسمت قفسه سینه ممکن است پریکاردیت ایجاد شود. پریکاردیت به معنای التهاب پریکارد است که غشای کیسه مانندی است که قلب را احاطه کرده است. پریکاردیت همچنین می تواند باعث درد قفسه سینه شود. این درد می تواند تیز باشد و در هنگام تنفس یا بلع بدتر شود.

  • رفلکس اسید معده

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده مکرراً به مری برمی‌گردد. مری نقطه‌ای است که دهان و معده به هم متصل می‌شوند. به این احساس، سوزش سر دل می گویند. به دلیل نزدیکی قفسه سینه و مری، سوزش سر دل می تواند علائم آنژین را تقلید کند.

علاوه بر گزفتگی قفسه سینه، سایر علائم رفلاکس اسید عبارتند از:

  • احساس سوزش در قفسه سینه، معمولاً بعد از غذا خوردن یا در شب
  • دردی که هنگام دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می شود
  • طعم تلخ یا اسیدی در دهان

مشکلات اسکلتی عضلانی

درد قفسه سینه ممکن است به دلیل یک مشکل اسکلتی عضلانی باشد، به این معنی که این درد ناشی از مشکلی است که بر عضلات، استخوان ها، تاندون ها، رباط ها، مفاصل یا غضروف تأثیر می گذارد. این نوع ناراحتی قفسه سینه که اغلب به عنوان تندرنس نیز توصیف می‌شود، می‌تواند ناشی از طیف گسترده‌ای از مشکلات، از جمله بیماری‌های روماتیسمی مانند فیبرومیالژیا یا شکستگی‌های دنده باشد.

درد قفسه سینه اسکلتی عضلانی معمولاً به تدریج ظاهر می شود و سپس برای ساعت ها یا تا چند روز باقی می ماند. وقتی نفس عمیق می‌کشید، می‌چرخید یا دست‌هایتان را حرکت می‌دهید، این درد ممکن است بدتر شود.

  • آسم

آسم بیماری است که باعث می شود راه های سیستم تنفسی شما ملتهب شوند. هنگامی که این لوله‌ها که هوا را به داخل و خارج از ریه‌های شما می‌رسانند، باریک می‌شوند، ممکن است حس کنید قفسه سینه شما تنگ شده است.

علائم دیگر آسم عبارتند از:

  • سرفه، به خصوص در شب یا در اوایل صبح
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه

گرفتگی قفسه سینه و سایر علائم آسم می تواند در هنگام حمله آسم بدتر شود. حملات آسم می تواند توسط طیف گسترده ای از محرک ها، از جمله آلرژی، دود، و ورزش ایجاد شود.

  • شرایط تنفسی

برخی از عفونت های ویروسی می توانند باعث سرماخوردگی قفسه سینه شوند که این مسئله به نام برونشیت حاد نیز شناخته می شود. سرماخوردگی قفسه سینه زمانی است که راه های ریه ها ملتهب می شوند و مخاطی در ریه ها ایجاد می شود. یکی از علائم اصلی این بیماری، سرفه است که می تواند با درد قفسه سینه همراه باشد.

همچنین عفونت های ویروسی ممکن است باعث ذات الریه شوند. درد شدید یا کوبنده در قسمت قفسه سینه می تواند با تنفس عمیق یا سرفه بدتر شود.

  • عفونت ها

پوست، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و سایر بافت‌های بین گردن و شکم یک سد محافظ به نام دیواره قفسه سینه تشکیل می‌دهند. عملکرد این دیواره، محافظت از قلب، کبد، ریه ها و سایر اندام های حیاتی است. هنگامی که سیستم ایمنی به خطر بیفتد، دیواره قفسه سینه ممکن است عفونی شود.

عفونت هایی مانند پلوریت (تورم پوشش ریه)، کوستوکندریت (التهاب غضروف بین دنده ها و استخوان سینه)، و آمپیم (توسعه نادر چرک بین ریه ها و پوشش ریه) می توانند باعث درد قفسه سینه شوند. این درد می تواند تیز یا مبهم باشد و معمولاً با تنفس، بدتر می شود.

  • اختلالات سلامت روان

اختلال پانیک و اختلال اضطراب فراگیر، دو اختلال روانی رایج هستند که با درد قفسه سینه نیز مرتبط هستند. برخلاف حمله قلبی، درد قفسه سینه در نتیجه اضطراب معمولاً با استرس ایجاد می شود و با پایان یافتن اضطراب، فروکش می کند.

سایر علائمی که نشان می دهد سفتی قفسه سینه ممکن است به دلیل یک مشکل در سلامت روان باشد، عبارتند از:

  • ضربان یا تپش قلب
  • تعریق
  • لرز
  • دشواری در تنفس
  • ضعف یا سرگیجه
  • گزگز یا بی حس شدن دست ها
  • درد معده یا حالت تهوع

گزینه های درمانی برای تنگی قفسه سینه

درمان گرفتگی قفسه سینه بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد. در برخی موارد، این درد می‌تواند خود به خود یا در طول زمان بهبود یابد. قبل از امتحان کردن هر گونه درمانی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درد قفسه‌سینه که شدید، مداوم یا با گذشت زمان بدتر می شود باید فورا تحت بررسی قرار بگیرد. در مواردی که درد با سبکی سر، عرق سرد، حالت تهوع یا خستگی غیرعادی همراه است، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

اگر مشخص شد که درد قفسه‌سینهشما دلیل نگران کننده ای ندارد، یک سری کارهایی وجود دارد که می‌توانید بسته به دلیل گرفتگی، به کاهش درد خود کمک کنید. به عنوان مثال، اگر درد شما ناشی از سوزش سر دل است، می‌توانید از داروهای مسدودکننده اسید به نام مهارکننده‌های پمپ پروتون یا مسدودکننده‌های H2 برای کمک به کاهش رفلاکس اسید استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.