مدیر تولید محصولات Adobe، در پاسخ به نگرانیهای موجود در مورد سیاستهای شرکت در زمینه هوش مصنوعی گفت: این شرکت هرگز از محتوای ایجاد شده توسط مشتریان خود برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نکرده است.
به گزارش تکناک، اسکات بلسکی، در مصاحبهای با بلومبرگ گفت: ما هرگز از موارد ذخیرهشده در فضای ابری خود برای آموزش مدل هوش مصنوعی مولد استفاده نکردهایم.
در اوایل این ماه، بنیاد Krita (نرمافزار گرافیکی متنباز گروهی) تصویری از شرایط خدمات Adobe در توییتر با متن «Adobe ممکن است محتوای شما را با استفاده از تکنیکهایی مانند یادگیری ماشین (مثلاً برای تشخیص الگو) به منظور توسعه و بهبود محصولات و خدمات، تجزیه و تحلیل کند» منتشر کرد.
برداشت برخی از کاربران از این متن ، استفاده Adobe از محتوای ایجاد شده توسط مشتریان خود برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی مولد بود و از شرکت برای استفاده از فایلهای کاربران در تجزیه و تحلیل محتوا انتقاد کردند.
استفاده از مدلهای هوش مصنوعی مولد مانند OpenAI’s DALL-E و Midjourney جنجالهایی در جامعه خلاق، به دلیل آموزش این فناوری اغلب با استفاده از مجموعه دادههای حاوی تصاویر برگرفته از اینترنت بدون اجازه سازندگان، ایجاد کرده است. بسیاری از هنرمندان ادعا میکنند تولیدکنندگان آثار هنری به کمک هوش مصنوعی از هنر آنها بدون پرداخت هزینه کافی و سرمایهگذاری بهره میبرند.
Adobe saying customer data has never been used to train generative AI. @scottbelsky told me they're working on making the policy more explicit. https://t.co/4CuzFjEEt8 https://t.co/QahNv9Q78Q
— Brody Ford (@BrodyFord_) January 18, 2023
بلسکی این انتقادات را اخطار در نظر گرفت و گفت این سیاست برای تولید تصویر در نظر گرفته نشده است، در عوض با تجزیه و تحلیل محصولات موجب بهبود ویژگی های موجود در محصولات میشود.
بلسکی گفت: ما در حال ارائه یک تحول جدید در این سیاست برای شفافسازی عملکرد آن هستیم. اگر به مردم اجازه انتخاب استفاده از هوش مصنوعی مولد را بدهیم، باید نحوه اجرای فرایند و عملکرد آن را هم توضیح دهیم و بعداً اضافه کرد: ما در این موارد بسیار صریح خواهیم بود.
Adobe در توسعه چندین محصول و ابزار خود مانند Adobe Sensei از الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده کردهاست. Adobe Sensei یک لایه هوشمند است و با نرم افزارهایی مانند Photoshop، Lightroom، و Premiere Pro ادغام می شود و امکان اجرای دستورهای خودکار برای کارهای روزمره یا تکراری، مانند شناسایی عناصر درون تصاویر (چهره ها ،ساختمان ها) و پیشنهاد برچسب برای تصاویر در Creative Cloud را فراهم میکند.
با وجود اعمال محدودیت یا ممنوعیت کامل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی توسط سایر شرکتها و پلتفرمهای تولید محتوا، Adobe رویکرد انعطافپذیرتری را در پیش گرفته است. این شرکت، علاوه بر توسعه ابزار هوش مصنوعی خود، مشغول توسعه گزینههایی برای کمک به تشخیص تصاویر دستکاری شده است. این ویژگی بتا فتوشاپ به نام Content Credentials در خلال کنفرانس Adobe Max 2022 معرفی شد که به سازندگان اجازه جاسازی ابردادهها در اطلاعات یک تصویر تولید شده را میدهد.
در طول همین کنفرانس، بلسکی همچنین اعلام کرد Adobe به طور فعال در حال آزمایش فناوری هوش مصنوعی مولد است. بلسکی در یک پست وبلاگ اعلام کرد: با پیاده سازی هوش مصنوعی مولد در ابزارهای خود، ما این روند انتقال را به منظور توانمندسازی هنرمندان و ایجاد خلاقیت در افراد جدید متعهدانه رهبری خواهیم کرد. اما هرگز به دنبال جایگزینی برای تخیل و قضاوت انسان نیستیم. ما در حال بررسی جوامع خلاق و فناورانه به منظور اطمینان از شفافیت توسعه هوش مصنوعی مولد هستیم.