هوش مصنوعی در کمین 27 درصد از مشاغل

گزارش جدید سازمان همکاری اقتصادی و توسعه  (OECD) از بروز یک انقلاب هوش مصنوعی خبر می دهد که می تواند منجر به از دست دادن شغل در مشاغل مهارت محوری مانند وکالت، پزشکی و امور مالی شود.

به گزارش تکناک ،این گزارش خاطرنشان کرد که مشاغلی که بیشترین خطر را دارند، حدود 27 درصد از اشتغال را در 38 کشور عضو آن تشکیل می دهند.

این سازمان هشدار داد: با توجه به نتایج اولیه یک نظرسنجی جدید از سوی OECD درباره استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌های تولید و مالی، یک اقدام فوری در جهت تطبیق سیاست‌های فعلی – که به کشورها، شرکت‌ها و افراد امکان استفاده از هوش مصنوعی و مقابله با خطرات آن را می‌دهد – لازم است.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه افزود: واضح است که پتانسیل جایگزینی مشاغل با هوش مصنوعی همچنان قابل توجه است و نگرانی از کاهش دستمزدها و از دست دادن مشاغل را افزایش می دهد.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرد: مشاغل  مربوط به امور مالی، پزشکی و فعالیت‌های حقوقی که اغلب به سال‌ها آموزش و تجربه اندوزی برای تصمیم‌گیری  و تحلیل نیاز دارند ، ممکن است ناگهان در  معرض خطر اتوماسیون هوش مصنوعی قرار گیرند.

اقتصادهای بزرگ با تغییرات اساسی روبرو هستند

پیشرفت‌های هوش‌مصنوعی به مواردی منجر شده است که خروجی کار ابزارهای هوش‌مصنوعی از خروجی کار انسان‌ها قابل تشخیص نیست که این موضوع اقتصادهای بزرگ را در معرض خطر تغییرات عمده قرار می‌دهند.

این سازمان در چشم انداز اشتغال 2023 خود گفت: این پیشرفت‌های سریع، همراه با کاهش هزینه‌های تولید و پذیرش این فناوری‌های جدید، نشان می دهد که اقتصادهای OECD ممکن است در آستانه یک انقلاب هوش‌مصنوعی باشند که می تواند اساساً محل کار را تغییر دهد. این گزارش افزود که اقدام فوری لازم است تا اطمینان حاصل شود که هوش‌مصنوعی به طور مسئولانه و به روشی قابل اعتماد در محل کار استفاده خواهد شد.

برای جلوگیری از برخی از مشکلات مرتبط با انقلاب هوش‌مصنوعی، سازمان به کارگران پیشنهاد کرد که در پذیرش و استفاده از هوش‌مصنوعی آموزش ببینند.

توسعه و پذیرش سریع هوش‌مصنوعی به این معنی است که برخی مهارت ها تغییر کرده یا منسوخ می شوند ومهارت های جدیدی مورد نیاز است. آموزش برای کارگران کم مهارت و مسن تر و همچنین برای کارگران با مهارت بالاتر مورد نیاز است. دولت ها باید کارفرمایان را تشویق کنند تا آموزش های بیشتری ارائه دهند، مهارت های هوش‌مصنوعیرا در آموزش ادغام کنند و از تنوع در نیروی کار هوش‌مصنوعی حمایت کنند.

این خبر البته چندان هم بد نیست. هوش‌مصنوعی این پتانسیل را دارد که کارهای خسته کننده یا خطرناک را حذف کند و به جای آن کارهای بهتر و جالب‌تری ایجاد کند. یافته ها نشان می دهد که استفاده از هوش‌مصنوعی در محل کار می تواند منجر به نتایج مثبتی برای کارگران در زمینه رضایت شغلی، سلامتی و دستمزد شود.

با این حال، شرکت هایی که از این فناوری استفاده می کنند، اشاره کردند که اهداف اصلی آنها بهبود عملکرد کارگران و کاهش هزینه های کارکنان است. این بدان معناست که مشاغل با درآمد خوب که به تحصیلات عالی نیاز دارند می توانند بیشترین آسیب را ببینند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.