هوش مصنوعی می تواند بازار کار را مختل کند

گلدمن ساکس در یک گزارش پیش‌بینی می‌کند که 300 میلیون شغل در جهان ممکن است تحت تأثیر فناوری هوش مصنوعی مولد قرار بگیرند.

به گزارش تکناک، پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی مولد ممکن است برخی از افراد را در مورد امنیت شغلی نگران کرده باشد که می تواند بی دلیل نباشد.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس در یادداشتی تحقیقاتی اعلام کرد: اگر هوش مصنوعی مولد به توانایی های وعده داده شده خود عمل کند، بازار کار ممکن است با اختلالات قابل توجهی روبرو شود.

حدود دو سوم مشاغل در معرض اتوماسیون آمریکا می تواند تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. 50 درصد از حجم کاری مشاغلی که تحت تاثیر این اتوماسیون هوش مصنوعی قرارگرفته اند قابلیت جایگزینی نیروی انسانی با هوش مصنوعی را دارند.

گلدمن ساکس (Goldman Sachs) یکی از بزرگترین و معروف‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری و خدمات مالی در جهان است که در نیویورک، ایالات متحده آمریکا مستقر می‌باشد. این شرکت در سال 1869 توسط مارکوس گلدمن (Marcus Goldman) و ساموئل ساکس (Samuel Sachs) تأسیس شد. گلدمن ساکس در زمینه‌های مختلفی از بازار سرمایه فعالیت می‌کند، از جمله مشاوره در معاملات ادغام و تصاحب، سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بهادار، مدیریت سرمایه و ارائه خدمات به مشتریان حقوقی و شخصی.

digikala

در این گزارش آمده است: اگر چه تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار احتمالاً قابل توجه است، اما بیشتر مشاغل و صنایع فقط تا حدی در معرض اتوماسیون قرار دارند بنابراین بیشتر احتمال دارد که به جای جایگزینی با هوش مصنوعی توسط آن تکمیل شوند.

گلدمن تخمین می زند که حدود 7 درصد از مشاغل ایالات متحده با هوش مصنوعی جایگزین می شوند ، 63 درصد با هوش مصنوعی تکمیل می شوند و 30 درصد تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار نمی گیرند.

گزارش می گوید: این فناوری که می‌تواند به خودی خود متریال جدید ایجاد کند، نشان‌دهنده «پیشرفتی بزرگ با اثرات بالقوه بزرگ اقتصاد کلان» است. گسترش هوش مصنوعی می تواند ارزش کل کالاها و خدمات ایجاد شده در سراسر جهان را در 10 سال آینده 7 درصد افزایش دهد.

هوش مصنوعی مولد توجه عموم را با راه اندازی ChatGPT در ماه نوامبر به خود جلب کرد، یک ربات چت که بر اساس یک موتور قدرتمند هوش مصنوعی ساخته شده است که می تواند نرم افزار بنویسد، مکالمه داشته باشد و شعر بسراید.

مایکروسافت از GPT-4 که شالوده فناوری ChatGPT، برای تقویت نتایج جستجوی Bing، ارائه نکات هنگام  نوشتن ایمیل و کمک به ساخت presentation  استفاده می کند.

از آن زمان، شاهد هجوم شرکت‌های فناوری بزرگ برای سرمایه‌گذاری بر روی این پیشرفت بوده ایم. مایکروسافت از همکاری چند میلیارد دلاری با OpenAI برای آوردن فناوری ChatGPT به جستجوی Bing خود خبر داد. گوگل، سازنده محبوب ترین موتور جستجوی جهان، با افشای رقیب ChatGPT خود به نام Bard نیز از از این اقدامات محسوب می شود.

گلدمن ساکس با استناد به یک مطالعه که نشان می‌دهد 60 درصد از جمعیت کاری در حال حاضر در شغل‌هایی مشغول هستند که در سال 1940 وجود نداشته است، پیش‌بینی کرده است که یک چهارم تمام کارهای انجام شده در ایالات متحده و اروپا می‌تواند توسط هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام گردد. این پیش‌بینی به اهمیت رشد و توسعه هوش مصنوعی در جایگاه کاری اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه تکنولوژی‌های جدید می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور، بازار کار را تحت تأثیر قرار دهند.

در ایالات متحده، شغل‌های پشتیبانی اداری و مدیریتی با 46 درصد، سپس شغل‌های حقوقی با 44 درصد  و در نهایت شغل‌های مربوط به معماری و مهندسی 37 درصد دارای بیشترین احتمال برای جایگزینی با هوش مصنوعی هستند. این اطلاعات نشان می‌دهد که هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های جدید چگونه برخی از شغل‌ها را در آینده تحت تأثیر قرار می‌دهند و ممکن است انجام بخشی از وظایف آن‌ها را به خود اختصاص دهند.

گلدمن در این گزارش مشاغل شامل نظافت و نگهداری، نصب و تعمیر، و کارهای ساخت و ساز را شامل کمترین میزان مواجهه با هوش مصنوعی اعلام کرده است.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.