درمان موثر سرطان با واکسن شخصی سازی شده

 مطالعات جدید نشان می دهد که ترکیب یک واکسن شخصی ‌سازی ‌شده mRNA می تواند باعث افزایش میزان بقا و کاهش عود سرطان‌های پوستی پرخطر شود.

به گزارش تکناک، یک پروفسور به نام عدنان ختاک از مرکز سلامت موسسه ECU، اخیراً جدیدترین یافته های این تحقیقات را در کنگره 2023 انجمن انکولوژی آمریکا (ASCO) در شیکاگو رونمایی کرد. کنگره ASCO با جذب بیش از 45هزار شرکت کننده، بزرگترین کنفرانس درمان سرطان در سراسر جهان است.

پروفسور ختاک در این کنگره بیان کرد که چگونه وقتی واکسن شخصی سازی شده mRNA متناسب با ژنتیک تومور فرد به درمان ایمونوتراپی رایج سرطان اضافه شد، میزان بقا و عود بیماری در میان افرادی که تومور خود را در سرطان پوست پرخطر (ملانوم) برداشته بودند، به طور قابل توجهی بهبود یافت.

پس از 18 ماه، بقای بدون سرطان در میان بیمارانی که واکسن و درمان ایمونوتراپی دریافت کردند، 78.6 درصد بود و این میزان در مقایسه با میزان 62.2 درصد بیمارانی که فقط ایمونوتراپی عادی کرده بودند.

به طور کلی، پس از میانگین دو سال، افرادی که این واکسن را تزریق کرده بودند، 44 درصد کمتر در معرض خطر مرگ یا بازگشت ملانوم به همان ناحیه از بدن و 65 درصد کاهش خطر مرگ یا بازگشت سرطان در نواحی مختلف بدن مشاهده کردند.

مهمتر از همه، افزایش قابل توجهی در میزان عوارض جانبی وجود نداشت.

پروفسور ختاک گفت که آزمایش واکسن شخصی سازی شده سرطان به عنوان راهی برای رسیدگی به کاستی های درمان های فعلی آغاز شد.

او گفت: استاندارد فعلی درمان سرطان، ایمونوتراپی با استفاده از آنتی بادی به نام پمبرولیزوماب است.

دو مسئله اصلی در این نوع درمان وجود دارد: اول اینکه علیرغم ایمونوتراپی فعال برای مرحله سه ملانوم، حدود نیمی از بیماران طی پنج سال بیماری شان عود می کند.

و ثانیاً این یک رویکرد بسیار خام است: در حال حاضر اگر من 10 بیمار جدید مبتلا به ملانومای پرخطر را درمان کنم، همان دارو را به آنها می دهم. اصولا این نوع درمان نباید به گونه ای باشد که برای بعضی‌ها جواب دهد اما برای بعضی‌ها نه. قاعدتا همه باید از این نوع درمان جواب بگیرند. حتی این روش درمانی برای برخی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و برای برخی دیگر نه.

ختاک افزود: آزمایش انجام شده بزرگترین آزمایشی است که نشان می‌دهد درمان این سرطان با رویکرد فردی بهتر جواب می دهد و من فکر می‌کنم تحقیقات در مورد واکسن‌های شخصی سازی شده سرطان، پس از این مطالعه مثبت به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

اگرچه واکسن‌ها معمولاً با پیشگیری از بیماری مرتبط هستند، اما در این مثال واکسن شخصی سازی شده mRNA برای درمان افرادی که قبلاً سرطان ملانوما در آنها تشخیص داده شده است، به منظور جلوگیری از بازگشت این سرطان استفاده می‌شود.

برای ساخت این واکسن، نمونه‌هایی از بافت گرفته می‌شود و برای شناسایی نئوآنتی‌ژن‌ها که پروتئین‌هایی هستند که روی سلول‌های سرطانی تشکیل می‌شوند و منحصر به تومور فرد هستند، تجزیه و تحلیل می‌شود.

ممکن است تا 34 نئوآنتی ژن شناسایی شود که سپس به یک مولکول mRNA اضافه شده و به واکسن اضافه شود.

نتیجه، یک درمان شخصی سازی شده برای سرطان است که نئوآنتی ژن‌ها به احتمال زیاد یک پاسخ ایمنی برای کمک به بدن بیمار در مبارزه با سرطان ایجاد می‌کنند.

پروفسور ختاک گفت که به نظر می رسد این واکسن پس از گذشت مدت زمان طولانی موثرتر خواهد بود و نیاز به دوزهای متعدد دارد.

برخی از بیماران تومورهای نسبتاً مقاومی دارند که به هیچ یک از درمان‌ها پاسخ نمی‌دهند. اما پس از 40 هفته اول، بیماران دو یا سه دوز واکسن دریافت کرده اند و اثر واکسن بعد از این زمان خودش را نشان می دهد.

پروفسور ختاک قصد دارد آزمایش خود را گسترش دهد و نوید داد که این آزمایش شامل شرکت کنندگان بیشتری خواهد بود که برخی از آنها دارای مراحل اولیه ملانوم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.