وردپرس برای ActivityPub پشتیبانی رسمی عرضه می کند

افزونه ActivityPub اکنون برای تمامی طرح‌های WordPress.com در دسترس است که به کاربران اجازه می‌دهد با یکدیگر در سایر پلتفرم‌های غیر متمرکز مانند Mastodon ارتباط برقرار کنند.

به گزارش تکناک، بلاگرها و سایر ناشرانی که از وردپرس برای میزبانی وبسایت خود استفاده می‌کنند، اکنون می‌توانند از طریق یک افزونه رسمی به نام ActivityPub که امروز توسط WordPress.com معرفی شده است، به fediverse متصل شوند.

fediverse یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که بر اساس پروتکل ActivityPub ساخته شده است. این شبکه از چندین پلتفرم مستقل تشکیل شده است که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به کاربران اجازه می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، محتوای یکدیگر را دنبال کنند و در آن مشارکت کنند.

fediverse به کاربران این امکان را می دهد تا کنترل بیشتری بر داده های خود داشته باشند و از شر تبلیغات و نظارت شرکت های فناوری بزرگ خلاص شوند. این شبکه همچنین برای کاربرانی که به دنبال یک تجربه اجتماعی امن تر و خصوصی تر هستند، جذاب است.

برخی از پلتفرم های محبوب fediverse عبارتند از:

  • Mastodon
  • Pleroma
  • Peertube
  • Friendica
  • GNU Social

fediverse به سرعت در حال رشد است و تعداد پلتفرم های موجود در آن به طور مداوم در حال افزایش است. این شبکه پتانسیل تبدیل شدن به یک جایگزین قدرتمند برای شبکه های اجتماعی متمرکز را دارد.

 شرکت Automattic، صاحب وردپرس، پلاگین ActivityPub (open, decentralized social networking protocol) برای وردپرس را در اوایل سال جاری به دست آورد و این ویژگی در حال حاضر از طریق تنظیمات وردپرس، برای همه قابل نصب است.

در صورتی که یک وبلاگ در WordPress.com داشته باشید، مخاطبان قادر خواهند بود تا از طریق پلتفرم‌های فدرال مانند Mastodon شما را دنبال کنند. پاسخ‌ها در سایر پلتفرم‌ها به طور خودکار به نظراتی در پست وردپرسی منتشر‌شده تبدیل می‌شوند، که به او امکان می‌دهد به طور مستقیم با مخاطبان خارج از پلتفرم در تعامل باشد.

این تنظیم در سایت‌های وردپرس در سطوح رایگان، شخصی و پریمیوم در دسترس است و میلیون‌ها وبلاگ اکنون قادر خواهند بود در عرض چند ثانیه به fediverse بپیوندند.

تنظیمات رسمی ActivityPub برای وردپرس در حالی عرضه شده است که شبکه‌های اجتماعی سعی در رقابت با X (توییتر سابق) دارند و بسیاری از کاربران سعی می‌کنند بفهمند که باید به کجا بروند.

جایگزین‌های X مانند Mastodon، Bluesky، Threads شرکت Meta و Tumblr (که همچنین متعلق به Automattic است) گاهی اوقات موجی از کاربران را دریافت می‌کنند، اما اکنون هر فضایی ویژگی‌ها و طراحی خود را دارد و در رقابت با یکدیگر هستند.

شرکت متا اعلام کرده است که در آینده قصد دارد تردز را به عنوان بخشی از Fediverse ارائه دهد و احتمالاً امکان به اشتراک گذاری محتوا توسط کاربران در آنجا را برای پلتفرم‌های دیگری مانند Mastodon یا وردپرس فراهم کند.

تاکنون این اتفاق رخ نداده است، اما متا در ماه‌های اخیر راهی برای تأیید پروفایل تردز از طریق Mastodon معرفی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.