ویندوز 7 و 8.1 به پایان خط رسیدند

مرورگرهای بزرگی مانند کروم و Edge نیز دیگر از نسخه‌های ویندوز 7 و ویندوز پشتیبانی نمی‌کنند و از امروز این نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز پس از گذشت یک دهه از زمان انتشار اصلی‌شان، دیگر بروزرسانی امنیتی دریافت نمی‌کنند.

به گزارش تکناک، همچنین مایکروسافت تا چند روز دیگر ارائه به‌روزرسانی‌های برای مرورگر  Microsoft Edge در این سیستم‌عامل‌ها را متوقف خواهد کرد و برنامه‌های شخص ثالث باقی‌مانده دیگر نیز در نهایت از این روند پیروی خواهند کرد (پشتیبانی کروم، اوایل ماه آینده به پایان خواهد رسید).

در واقع پشتیبانی از ویندوز 7 برای اکثر افراد، سه سال پیش به پایان رسید، اما مشاغل در حال استفاده از آن امکان خرید ویندوز 10 یا 11 به همراه برخورداری از سه سال پشتیبانی اضافی را داشتند. حال دیگر امکان استفاده از این پیشنهاد وجود ندارد و مایکروسافت پیشنهادی برای پشتیبانی از ارتقا ویندوز 8.1 ارائه نمی‌کند.

رایانه‌های شخصی ویندوز 7 و ویندوز 8.1 کمیاب هستند و کمیاب‌تر نیز خواهند شد، اما استفاده از هر دو با توجه به قدمت عرضه آنها هنوز هم گسترده است. طبق گفته Statcounter هر دو سیستم عامل کمتر از 14 درصد از کل رایانه های شخصی ویندوزی در سراسر جهان و نزدیک به 8 درصد در ایالات متحده را تشکیل می دهند. طی بررسی Steam Hardware، در رایانه‌های شخصی، این عدد حدود 2 درصد است.

امکان انتشار وصله های یکباره برای برطرف کردن مشکلات امنیتی شدید پس از پایان تاریخ پشتیبانی سیستم عامل توسط مایکروسافت وجود دارد. اما این سیستم‌عامل‌ها دیگر به‌روزرسانی‌های امنیتی معمول و رفع اشکال‌های مربوطه به منظور بهبود امنیت و کارایی را دریافت نخواهند کرد.

در صورت استفاده از ویندوز 7 یا 8.1، ساده‌ترین راه فرار از خرید سخت‌افزار جدید، ارتقاء به ویندوز 10 است که همچنان به صورت رایگان بر روی اکثر رایانه‌های شخصی ویندوز 7 و 8.1 با مجوز مناسب نصب می‌شود. این نسخه سیستم عامل اکثر موارد مورد نیاز سیستم را شامل و حداقل تا اکتبر 2025 از آن پشتیبانی می شود.

رایانه های شخصی عرضه‌شده با ویندوز 7 یا 8، عمدتاً برای برآورده کردن نیازهای سیستمی ویندوز 11 بسیار قدیمی هستند، و در چنین مواردی می‌توان از نصب بدون پشتیبانی استفاده کرد.

امکان نصب لینوکس، سیستم عاملی دیگر با به‌روز‌رسانی مداوم و با پشتیبانی از طیف وسیعی از سخت افزارهای رایانه شخصی، نیز وجود دارد.

ویندوز 7 به خاطر بهبود و ارتقا به ویندوز ویستا بسیار محبوب شد. ویندوز 8 و 8.1 هرگز به این اندازه محبوب نبوده‌اند، اما با تحمیل استفاده از یک رابط کاربری مبتنی بر صفحه نمایش لمسی به کاربران، کارهای زیادی برای بهبود پشتیبانی از صفحه نمایش لمسی ویندوز انجام دادند و دوران الهام‌بخشی برای طراحی‌های رایانه‌هایی مانند Surface مایکروسافت و لپ‌تاپ‌های تاشو Yoga لنوو محسوب می‌شوند. Windows RT، نسخه مبتنی بر Arm ویندوز 8 بدون هیچ گونه لایه سازگاری با برنامه های ویندوز دسکتاپ است و همچنین به ایجاد پایه ای برای نسخه های Arm فعلی سیستم عامل کمک کرده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.