ویژگی شگفت انگیز مشترکی میان انسان و اختاپوس کشف شد

بررسی های محققان نشان می دهد مغز اختاپوس یک ویژگی شگفت انگیز مشترک با مغز انسان دارد.

به گزارش تکناک، سیاره ما مملو از آرایه های متنوع و شگفت انگیزی از اشکال مختلف حیات است اما برخی از آنها ممکن است عجیب تر از بقیه باشند.

این امر به ویژه در مورد اختاپوس صادق است، حیوانی که آنقدر عجیب است که مرتباً با بیگانگان فضایی مقایسه می شود.

به گفته آنیل ست، عصب شناس بریتانیایی، اگر موجودی روی زمین به اندازه کافی عجیب باشد که این تصور را ایجاد کند که ممکن است این موجود در جای دیگری تکامل یافته باشد، آن موجود قطعا اختاپوس است. برخی از گمانه زنی ها هم می گوید اختاپوس ها ممکن است بیگانگان فضایی باشند.

با این حال، شواهد زیادی وجود دارد که تکامل اختاپوس را محکم به زمین پیوند می‌دهد، و تیمی از دانشمندان به سرپرستی زیست‌شناس سیستم‌ها، نیکولاس راجوسکی از مرکز پزشکی مولکولی Max-Delbrück، به تازگی مورد جدیدی پیدا کرده‌اند.

digikala

راجوسکی می گوید: این یک ویژگی است که مغز اختاپوس در واقع با مغز انسان و سایر مهره داران مشترک است و مجموعه عظیمی از microRNA در بافت عصبی آنها وجود دارد و این چیزی است که ما را به اختاپوس پیوند می زند.!

یک اختاپوس معمولی (Octopus vulgaris)
یک اختاپوس معمولی (Octopus vulgaris)

اختاپوس ها از بسیاری جهات عجیب هستند. آنها نیز مانند سایر سرپایان مثل ماهی مرکب، باهوش هستند و مشخص شده است که مغز ماهی مرکب تقریباً به اندازه مغز سگ ها پیچیده است. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اختاپوس‌ها می‌توانند خواب ببینند که به ندرت در بی مهرگان تایید شده است.

برخلاف سایر جانوران هوشمند، سیستم عصبی آنها بسیار پراکنده است و بخش قابل توجهی از 500 میلیون نورون عجیب آن در سرتاسر بازوهای آنها پخش شده است. هر بازو قادر به تصمیم گیری مستقل است و حتی می تواند پس از قطع شدن به محرک ها واکنش نشان دهد.

سیستم عصبی پیچیده و هوش سرپایان چیزی شبیه به یک پازل بوده است. این صفات در مهره داران نسبتاً رایج است، اما در بین بی مهرگان واقعاً برجسته است.

اختاپوس دو نقطه ای
اختاپوس دو نقطه ای

چیز عجیب دیگری در مورد اختاپوس و دیگر سرپایان وجود دارد. بدن آنها می تواند به سرعت توالی RNA خود را ویرایش کند تا با محیط خود سازگار شود. انطباق معمولاً اینگونه نیست. معمولاً با DNA شروع می شود و این تغییرات به RNA منتقل می شود.

این موضوع راجوسکی را به این فکر انداخت که اختاپوس‌ها چه اسرار RNA دیگری را ممکن است پنهان کنند.

راجوسکی و تیمش با تجزیه و تحلیل 18 نمونه به دست آمده از گونه اختاپوس معمولی، توالی یابی کردند. همچنین در این مطالعه یک اختاپوس دو نقطه ای کامل کالیفرنیا و یک ماهی مرکب از هاوایی مورد بررسی قرار گرفت.

گریگوری زولوتاروف، زیست‌شناس می‌گوید.توالی‌یابی نمایه‌ای از RNA‌های پیام‌رسان و RNA‌های کوچک موجود در آن‌ها را ارائه کرد و نتایج شگفت انگیز بود.برای اینکه شما تصوری از مقیاس داشته باشیدجالب است بدانید صدف ها، که نرم تنان نیز هستند، از آخرین اجدادی که با اختاپوس ها مشترک بودند، فقط پنج خانواده microRNA جدید به دست آورده اند این در حالی است که اختاپوس ها 90 خانواده به دست آورده اند!

تنها انبساط قابل مقایسه در مهره داران رخ داده است، اگرچه مقیاس کمی متفاوت است. ژنوم انسان، برای زمینه، حدود 2600 miRNAS بالغ را رمزگذاری می کند. اما تعداد خانواده miRNA اختاپوس با حیواناتی مانند جوجه ها و قورباغه ها برابری می کند.

محققان می گویند این کشف نشان می دهد که هوش پیچیده، از جمله هوشمندهای سفالوپود، ممکن است با این گسترش miRNA مرتبط باشد.

جالب اینجاست که این تنها شباهت مغز اختاپوس و مغز مهره داران نیست. دانشمندان قبلاً دریافته بودند که مغز انسان و اختاپوس هر دو دارای تعداد زیادی بخش DNA به نام ترانسپوزون است. به نظر می رسد در سر و بازوهای یک اختاپوس خیلی بیشتر از آن چیزی که ما درک می کنیم اتفاقات پیچیده وجود دارد.

گام بعدی برای تیم راجوسکی این است که تلاش کنند دقیقاً بفهمند آن miRNA ها چه می کنند.

محققان می نویسند: انفجار قابل توجه مجموعه ژن miRNA در سفالوپودهای کلوئیدی ممکن است نشان دهد که miRNA ها و شاید عملکردهای عصبی تخصصی آنها عمیقاً مرتبط هستند و احتمالاً برای ظهور مغزهای پیچیده در حیوانات الزامی  هستند.

 

digikala
این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.