نحوه پاک کردن کش برنامه در گوشی های اندرویدی

برخی افراد تصور می‌کنند پاک کردن کش(حافظه نهان) برنامه تنها به دستگاه‌های سطح ابتدایی کمک می‌کند و برای گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته نشده است، اما این عملکرد برای همه انواع گوشی های اندرویدی کاربردی است.

به گزارش تکناک، ممکن است هنگام مطالعه درباره پاک کردن یا حفظ کش برنامه، با نظرات مختلفی روبرو شوید. اکثر مردم اصرار دارند مدیریت آن را به سیستم عامل اندروید بسپارند، در حالی که برخی دیگر گهگاه حافظه کش برنامه خود را به منظور آزادسازی فضای دیسک و کاهش خطر خرابی پاک می‌کنند.

اگر گاهی اوقات حافظه کش اپلیکیشن خود را پاک نکنید، تجربه استفاده از گوشی هوشمند شما دچار مشکل نخواهد شد، اما مزایای خود را دارد. پاک کردن حافظه کش برنامه در اندروید فضای دیسک را خالی می کند و دستگاه را روان تر می‌کند. به استثنای برخی از برنامه های اندرویدی، در صورت عدم کنترل حافظه کش بسیاری از برنامه های کاربردی به سرعت حافظه داخلی دستگاه پر می‌شود.

حافظه کش یک منطقه ذخیره سازی موقت است که برنامه‌ها داده های در دسترس مداوم مانند تصاویر، فایل های CSS، فایل های HTML، فایل های جاوا اسکریپت و غیره را در آن ذخیره می‌کند. استفاده از حافظه کش امکان بهبود پاسخگویی برنامه ها توسط توسعه‌دهندگان آنها را با کاهش نیاز به فراخوانی داده ها از سرورها در زمان لازم فراهم می‌کند.

هنگامی که یک برنامه اندروید از حافظه کش استفاده می کند، داده ها به صورت محلی در دستگاه دانلود و ذخیره می‌شوند. سپس می‌توان به سرعت به این داده‌ها بدون نیاز به درخواست شبکه دسترسی پیدا کرد و در نتیجه عملکرد رابط کاربری سریع‌تر و مصرف داده کاهش می‌یابد.

با این حال، اخیرا توسعه‌دهندگان تشویق به استفاده از کتابخانه‌های DataStore یا Room Android Jetpack به‌جای حافظه کش شده‌اند. از مزایای این عملکرد می‌توان به امنیت بهتر و همگام سازی داده ها، همراه با سازگاری بهبود یافته اشاره کرد. اما احتمالا توسعه‌دهندگان برنامه‌ها دستورالعمل‌ها را به صورت دقیق دنبال نمی‌کنند و همچنان به استفاده از حافظه کش برنامه، و گاها اوقات ناکارآمد، ادامه می‌دهند. به همین دلیل هنوز پاک کردن کش برنامه منطقی به نظر می‌رسد.

تفاوت‌های حافظه کش با داده های برنامه

تلفن هوشمند اندرویدی امکان حذف حافظه کش و همچنین داده های برنامه را فراهم می‌کنند. اما تفاوت این دو چیست؟

کش برنامه

  • کش برنامه فضای ذخیره سازی موقتی است که در آن یک برنامه، منابع در دسترس مانند فایل های HTML، JS، CSS و غیره را ذخیره می‌کند.
  • عمدتاً برای بهبود عملکرد برنامه از طریق کاهش نیاز به فراخوانی مکرر داده ها از سرورهای راه دور استفاده و در صورت لزوم توسط برنامه حذف می شود.
  • حافظه کش برنامه معمولاً در یک فهرست خاص در حافظه داخلی یا کارت SD دستگاه ذخیره می شود و محتویات آن توسط خود برنامه مدیریت می شود.

داده‌های برنامه

  • داده‌های برنامه ذخیره‌سازی دائمی برای ذخیره داده‌هایی مانند تنظیمات برگزیده کاربر، تنظیمات برنامه، پایگاه‌های داده، فایل‌ها و غیره است.
  • داده های برنامه برای ذخیره سازی طولانی مدت در نظر گرفته شده است و به طور خودکار توسط سیستم پاک یا بی اعتبار نمی شود
  • داده‌های برنامه معمولاً در فهرست راهنمای داده‌های خصوصی برنامه در حافظه داخلی دستگاه ذخیره می‌شوند و سایر برنامه‌ها یا کاربران به آن دسترسی ندارند مگر اینکه به اشتراک گذاشته شوند.

بهتر است کاربر به داده های برنامه دست نزند. تنها زمانی نیاز به حذف داده‌ است که شاهد خرابی برنامه یا مواجهه با باگ و مشکلاتی در ورود به سیستم باشیم. یکی دیگر از موارد کاربردی حذف داده‌های برنامه هنگام پر ‌بودن فضای دیسک یا نیاز به بازنشانی برنامه است.

نحوه حذف حافظه کش برنامه یا داده های برنامه در اندروید

برای پاک کردن کش برنامه در گوشی های اندرویدی مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. تنظیمات را در دستگاه اندرویدی خود باز کنید.

۲. به Apps یا Applications مراجعه کنید

۳. برنامه مورد نظر برای حذف حافظه کش را بیابید و روی آن ضربه بزنید.

۴. در تنظیمات برنامه، گزینه Storage یا Storage & cache را انتخاب کنید.

۵. روی Clear cache بزنید و داده های کش برنامه را حذف کنید.

۶. همچنین گزینه های Clear storage یا Delete app data را در اینجا خواهید دید. پاک کردن حافظه کش برنامه، داده‌های موقت ذخیره شده توسط برنامه را حذف می‌کند و پاک کردن داده‌های برنامه، داده‌های ضروری برنامه یا فایل‌های شخصی مرتبط با برنامه را حذف می‌کند.

به همین سادگی می توان حافظه کش برنامه خود را در تلفن هوشمند اندرویدی حذف کرد! اگر واقعاً با کمبود فضای دیسک دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است بخواهید از برنامه ای مانند Files by Google برای کمک به حذف فایل های ناخواسته، حذف برنامه های استفاده نشده، حذف فایل های تکراری و دانلودهای قدیمی و موارد دیگر استفاده کرد. از مزایای آن عدم وجود بدافزار یا نمایش تبلیغات مانند برنامه‌های شخص ثالث است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.