آیا گیربکس دستی به پایان راه خود رسیده است؟

علیرغم تلاش زیاد علاقه مندان به خودرو، نفس های گیربکس دستی به شماره افتاده است. برقی‌سازی و فناوری‌های خودران آینده ممکن است مقصرهای این جریان باشند. با این وجود، هر چیزی که به شما کمک کند تا با این اجتناب ناپذیری کنار بیایید، نابودی دنده دستی در نهایت اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش تکناک، این بدان معنا نیست که مرگ دنده دستی سریع خواهد بود. بسیاری از شرکت ها به ارائه سیستم سه پداله ادامه می دهند. اما آخرین مقاومت کننده سنگر گیربکس DIY چه کسی خواهد بود؟ آیا این یک ماشین اسپورت خواهد بود یا یک مدعی عجیب و غیر منتظره؟ با بررسی برخی سناریوهای بالقوه، حدس و گمان خود را اعلام کنید.

گزینه 1

مسلماً هیچ شرکت خودروسازی به اندازه پورشه متعهد به تعویض دنده نیست. این خودروساز آلمانی گیربکس های شش و هفت سرعته را در چندین مدل در خطوط خودروهای 718 و 911 خود ارائه می دهد و علیرغم اینکه رقبا گزینه های دستی خود را متوقف می کنند، به این کار ادامه می دهد.

مشتریان قطعا از این تعهد قدردانی می کنند. پورشه می‌گوید زمانی که تصمیم گرفت یک گیربکس شش سرعته دستی را در نسل قبلی991 وGT3 911  ارائه کند، نرخ برداشت این گیربکس 80 درصد بود. به همین دلیل است که پورشه تصمیم گرفت تا با  GT3 992 این دنده دستی را از ابتدا زنده نگه دارد. مطمئناً، GT3 دستی در سرعت صفر تا 60 مایل در ساعت بسیار کندتر از مدل مجهز به اتوماتیک دوکلاچه PDK این شرکت است، اما همچنین بسیار سرگرم کننده تر است.

کیل گرونر، رئیس و مدیر عامل شرکت پورشه آمریکای شمالی، به Ars گفت: تعداد خودروهای با گیربکس دستی در سرتاسر صنعت خودروسازی در حال کاهش است، با این حال تعداد قابل توجهی از مشتریان پورشه برای مدل‌هایی که ما آن را ارائه می‌کنیم، دستی را انتخاب می‌کنند. از هر سه مشتری 911، یک نفر یک دنده دستی را انتخاب می‌کند، و این اعداد برای 718 حتی بیشتر است. چرا که فقط حس خوبی دارد.

گزینه 2

پورشه مطمئناً بیش از بسیاری از شرکت ها به مشتریان علاقه مند خود توجه دارد، اما این تنها خودروسازی نیست که شکوه رانندگی دستی را در بوق و کرنا می کند. از هاچبک ها گرفته تا خودروهای سدان، کوپه ها و رودسترها، تعدادی از خودروهای ارزان قیمت می توانند منبع نهایی نجات برای خودروهای دنده دستی باشند.

دوقلوی سوبارو BRZ و تویوتا GR86 نمونه‌های بارزی هستند. به گفته سوبارو، 71 درصد از مشتریان فعلی BRZ گیربکس شش سرعته دستی کوپه را انتخاب می کنند. یکی از سخنگویان سوبارو به Ars گفت: به طور کلی، نرخ برداشت در بیشتر عمر BRZ حدود 70 درصد بوده است.

پس از آن نماد همیشگی سرگرمی، مزدا MX-5 میاتا وجود دارد.این خودروساز ژاپنی مدت‌هاست که می‌گوید میاتا همیشه بخش اصلی خط تولید آن خواهد بود، و آیا می‌توانید دنیایی را تصور کنید که در آن میاتا دنده دستی عرضه نمی شود؟ حتی در حال حاضر، در نسل چهارم رودستر، مدل های دستی تقریباً نیمی از کل فروش میاتا را تشکیل می دهند.

سایر خودروهای کوچک امکانات بیشتری را ارائه می دهند. سدان هوندا سیویک Si و هاچ بک Type R فقط با گیربکس شش سرعته دستی ارائه می شوند. همچنین این گیربکس با عملکرد تنظیم دور اتوماتیک ارائه می شود تا تعویض دنده را نیز برای خود کمی آسان تر کند.

گزینه 3

خودروهای اسپرت ممکن است یک انتخاب واضح به نظر برسند، اما شاید پاسخ به طور کلی در یک کلاس خودروی متفاوت باشد. گیربکس‌های دستی هنوز در بین مردم آفرود محبوبیت زیادی دارند، و تعدادی از وانت‌ها و خودروهای اسپرت همچنان گزینه‌هایی را برای خریدارانی که ترجیح می‌دهند ماجراجویی خود را انتخاب کنند، ارائه می‌دهند.

 

زمانی که فورد برانکو جدید را در سال 2021 معرفی کرد، این خودرو با گیربکس هفت سرعته دستی کاملاً جدید از Getrag رونمایی شد. با این حال، این یک گیربکس دستی هفت سرعته مانند آنچه در پورشه 911 خواهید یافت، نیست.گیربکس فورد در واقع یک گیربکس شش سرعته با دنده کرال اختصاصی است. قرار دادن Bronco در دنده هفتم کرال به این گیربکس نسبت کرال باورنکردنی 95:1 می دهد که یک حرکت بسیار آهسته و چالش برانگیز عالی آفرودی است. با این حال، در حالی که Bronco با دو پیشرانه توربوشارژ متفاوت ارائه می شود، جعبه دنده هفت سرعته دستی منحصراً با گزینه کوچکتر 2.3 لیتری I4 ارائه می شود.

آفرود سرسخت جیپ، Wrangler، همچنان با گیربکس شش سرعته دستی همراه با موتور 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی خود در دسترس است. (شما می توانید این ترکیب را در پیکاپ گلادیاتور نیز دریافت کنید.) با توجه به اینکه دنده دستی همیشه در طول زندگی Wrangler ارائه شده است، ما تصور نمی کنیم که از بین برود.

در نهایت، یک گزینه کمتر شناخته شده وجود دارد: تویوتا تاکوما. این پیکاپ سایز متوسط قرار است به زودی طراحی مجدد کاملی داشته باشد و اگر دستی شش سرعته پیکاپ فعلی ادامه یابد، این احتمال وجود دارد که برای مدت طولانی باقی بماند. به هر حال، تویوتا فقط یک بار در هزاره پیکاپ های خود را دوباره طراحی می‌کند، بنابراین اگر دنده دستی در تاکوما 2024 وجود داشته باشد، احتمالاً برای مدتی آنجا خواهد بود.

گزینه 4

از سوی دیگر، گزینه های تویوتا ممکن است محدود به تاکوما نباشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تویوتا می‌تواند روی یک گیربکس دستی کار کند که با خودروهای الکتریکی کار می‌کند، شامل کلاچ، شیفتر و همه چیز. نکته مهم این است که این یک تجربه شبیه سازی شده است، بنابراین یک سیستم دنده دستی با توانایی تعویض مناسب به معنای سنتی بودن آن نیست، اما بسیار شبیه میتواند باشد.

به گفته ادموندز، تویوتا اخیراً درخواست های ثبت اختراع  را برای این راه اندازی خودوی برقی دنده ارسال کرده است. تویوتا حتی قصد دارد با این سیستم قابلیت لمس واقعی را ارائه دهد و به رانندگان این حس را بدهد که کلاچ درگیر دنده است. این حالت دستی در کنار یک تنظیم کاملاً خودکار و بدون تعویض دنده برای رانندگانی که نمی‌خواهند همیشه به صورت دستی دنده عوض کنند وجود دارد.

راه حل غیر سنتی دیگری از سوی شرکت سوئدی کونیگزگ ارائه شده است. در سال 2022، کونیگزگ CC850 را معرفی کرد که دارای یک گیربکس دوگانه است که می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک کار کند. با این حال، برخلاف تویوتا، این یکی در واقع شامل کلاچ های مکانیکی و یک موتور بنزینی است. مهندسی پیچیده زیادی در اینجا در حال انجام است، اما همه اینها به CC850 خلاصه می شود که از سه مجموعه کلاچ که هر کدام از سه دنده استفاده می کند و در مجموع 9 دنده جلو که با استفاده از کلاچ ها در آرایش های مختلف فعال می شوند.

فراتر از آن، حدس شما به خوبی حدس ما است. شاید ناجی نهایی گیربکس دستی شرکتی باشد که انتظارش را نداریم. در هر صورت، پیشرفت ادامه دارد. تا جایی که بتوانیم شیفترهای خود را در دست بگیریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.