سونوگرافی سلول های زیر پوست با اختراع یک پد چسبی

محققان دانشگاه کالیفرنیا یک پد چسبی و الاستیک اختراع کرده‌اند که قادر به انجام سونوگرافی است. فناوری پوشیدنی جدید به زودی می تواند ابزار بسیار مفیدی برای طیف گسترده ای از روش های نظارت پزشکی ارائه کند.

به گزارش تکناک، تیمی به رهبری پروفسور مهندسی نانو، شنگ ژو، دستگاه پوشیدنی کوچکی را توسعه داده اند که قادر به اندازه گیری سفتی بافت تا 4 سانتی متر زیر پوست با وضوح فضایی 0.5 میلی متر است.

در بیانیه ای، هونجی هو، محقق و دانشجوی فوق دکترا، توضیح داد که این گروه تحقیقاتی آرایه ای از عناصر اولتراسوند را در یک ماتریس الاستومری نرم ادغام کردند و از الکترودهای کشش پذیر مارپیچ مواج برای اتصال این عناصر استفاده کردند و در نهایت یک پد سازگار برای نظارت پزشکی قابل حمل ایجاد کردند.

ساختار پد چسبی جدید

طبق مقاله این تیم، این پد چسبی از یک آرایه 16 در 16 از عناصر مبدل تشکیل شده است که از طریق یک الکترود هفت لایه به هم متصل شده اند.

همه این ها توسط یک الاستومر سیلیکونی ضد آب و زیست سازگار محافظت می شود. لایه پشتی ساخته شده از کامپوزیت نقره-اپوکسی به جذب ارتعاشات بیشتر برای گسترش قابلیت های پهنای باند و بهبود وضوح کمک می کند.

در مجموع، این پد چسبی به راحتی با پوست بیمار منطبق شده و از نظر صوتی جفت می شود تا تصاویر سه بعدی و مکرر از بافت زیرین بگیرد.

در مقایسه با فناوری سونوگرافی سنتی، پد جدید می‌تواند نظارت را خارج از محیط‌های بیمارستانی انجام دهد و نیاز به کمک کارکنان را از بین ببرد. هو افزود: این به بیماران اجازه می دهد تا به طور مداوم وضعیت سلامت خود را در هر زمان و هر مکان نظارت کنند.

یکی از چالش های مهمی که تیم در ابتدا با آن مواجه شد، ساخت پد چسبی بود. روش‌های ساخت سنتی اغلب به روش‌های اتصال در دمای بالا نیاز دارند که از نظر حرارتی به حساسیت دستگاه آسیب می‌زند.

برای حل این مشکل، تیم تحیقاتی ژو خمیر لحیم کاری پد خود را با یک اپوکسی رسانا که در دمای اتاق جامد می شود جایگزین کردند، بنابراین از هر گونه مشکل مربوط به سوختگی جلوگیری شد.

در حال حاضر، پد چسبی سونوگرافی جدید در تعدادی از زمینه‌های پزشکی و تحقیقات نویدبخش بوده است. از جمله کاربردهای بالقوه نظارت بر پیشرفت سلول های سرطانی است، که اغلب با گسترش سفت می شوند.

علاوه بر این، ارزیابی آسیب های ورزشی که بر تاندون ها، رباط ها و ماهیچه ها تأثیر می گذارد و تجزیه و تحلیل اثربخشی درمان برای بیماری های کبدی و قلبی عروقی در درمان های شیمی درمانی توسط این دستگاه کوچک می تواند انجام شود.

طبق اعلام محققان دانشگاه کالیفرنیا ، توانایی نظارت مداوم بر این مسائل پزشکی می تواند به جلوگیری از تشخیص اشتباه و مرگ و میر کمک کند و در عین حال هزینه ها را از طریق جایگزین جدید و غیر تهاجمی برای روش های سنتی بیمارستانی کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.