پردازنده خودرویی جدید سامسونگ عرضه شد

چند روز پیش، سامسونگ پردازنده خودرویی جدید و سطح بالای خود را با نام Exynos Auto V920 معرفی کرد.

به گزارش تکناک، این پردازنده جایگزین Exynos Auto V9 است که چند سال پیش عرضه شده بود و در خودروهای آئودی به کار گرفته شده بود. چیپ جدید هسته‌های CPU جدیدتری را به همراه GPU قدرتمند Xclipse مبتنی بر معماری AMD Radeon RDNA2 ارائه می‌دهد.

سرعت قابل توجه پردازنده Exynos Auto V920

Exynos Auto V920، جدیدترین پردازنده سامسونگ برای خودروها و سایر وسایل نقلیه است. این چیپ 5 نانومتری توسط Samsung Foundry تولید شده است و دارای یک CPU 10 هسته‌ای Cortex-A78EA با دو خوشه چهار هسته‌ای و یک کلاستر دو هسته‌ای است.

تراشه بسته به نیاز، حجم کار را بین این کلاسترها توزیع می کند. شرکت کره‌ای می‌گوید عملکرد آن نسبت به چیپ Exynos Auto V9 نسل قبلی، ۷۰ درصد سریعتر است. همچنین این چیپ دارای GPU Xclipse مبتنی بر معماری RDNA2 AMD است که در چیپ Exynos 2200 تلفن های هوشمند نیز استفاده می‌شود.

نسل‌های قبلی پردازنده Exynos Auto از هسته‌های گرافیکی Mali موجود در ARM استفاده می‌کرد. گرافیک جدید قادر است تا شش صفحه با رزولوشن بالا (3 نمایشگر 5K + 3  نمایشگر Dual Full HD) از جمله DIC (Digital Instrument Cluster) و صفحه اصلی اطلاعاتی در قسمت جلویی، و چهار صفحه اضافی برای مسافران عقب را کنترل کند.

این چیپ دارای یک NPU دو هسته‌ای است که به توانایی 23.1 TOPS در عملکرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌رسد. این قابلیت را به چیپ می‌بخشد تا با شناسایی اشیاء در واقعیت از پیش‌نمایش دوربین، امکانات رانندگی هوشمند و خودکار را ارائه دهد.

این چیپ قادر است به طور همزمان حداکثر ۱۲ سنسور دوربین را پشتیبانی کند. ISP با ترکیب چهار سطح نوردهی on-die همچنین از پیش‌نمایش‌های HDR با 144db حمایت می‌کند، بنابراین عملکرد رانندگی هوشمند و خودکار حتی در شرایط نوری نامطلوب هم مشکلی نخواهد داشت.

از دیگر ویژگی‌های Exynos Auto V920 می‌توان به DSP (پردازشگر سیگنال دیجیتال) یکپارچه برای پردازش صدا اشاره کرد. این چیپ، سه هسته HiFi 5 نسل جدید را برای صدای فراگیر و تماس‌های صوتی واضح داراست.

جزیره امنیتی تعبیه شده در Exynos Auto V920 دارای گواهی ASIL-B (سطح یکپارچگی ایمنی خودرو B) است که امنیت را افزایش می‌دهد. این چیپ با حافظه LPDDR5 DRAM، حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1 و دو اتصال اترنت با سرعت 10 Gbps 2x USXGMII/SGMII/RGMII سازگار است.

این چیپ Exynos Auto جدید به منظور تأمین سیستم سرگرمی خودرو در خودروهای هیوندایی از سال 2025 استفاده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.