پردازنده Snapdragon 8 کوالکام به طور رسمی رونمایی شد+ مشخصات

کوالکام Snapdragon 8

کوالکام ساعاتی پیش در جریان رویداد Snapdragon Summit 2022 از پردازنده پرچمدار جدید نسل 2 موبایل خود با نام Snapdragon 8 رونمایی کرد.

به گزارش تکناک، این پردازنده جانشین Snapdragon 8+ نسل یک عرضه شده در اواسط سال 2022 است و به جای افزایش کارایی، بر بهره‌وری انرژی تمرکز دارد.

این چیپست با Dimensity 9200  مدیاتک که چند روز پیش عرضه شد و A16 Bionic اپل رقابت می کند.

انتظار می رود پردازنده Snapdragon 8 نسل 2 در گلکسی S23، گلکسی اس S23 پلاس و گلکسی S23 اولترا در اکثر مناطق استفاده شود.

پردازنده ای با 35 درصد سرعت بیشتر  و 25 درصد عملکرد گرافیکی سریعتر

Snapdragon 8 نسل 2 (SM8550-AB) با استفاده از پردازشگر 4 نانومتری TSMC ساخته شده است. همچنین از جدیدترین هسته های پردازنده ARM در آرایش سه خوشه ای کاملاً جدید (1+4+3) استفاده می کند. پردازنده مرکزی هشت هسته ای آن ترکیبی از یک هسته Cortex-X3 با تنظیم روی 3.19 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A510 با فرکانس 2 گیگاهرتز است.

همانطور که می بینید، در یکی از این خوشه ها، کوالکام از دو نسل مختلف از هسته های پردازنده Cortex-A710 و Cortex-A715 استفاده کرده‌است تا تراشه جدیدش بتواند به پشتیبانی از برنامه های به روز نشده به 64بیت، ادامه دهد.

این شرکت ادعا می‌کند پردازنده Snapdragon 8 نسل 2 نسبت به نسل یک، 35 درصد سریعتر و 40 درصد در مصرف انرژی بهینه شده است.

همچنین کوالکام با نسل جدید پردازنده گرافیکی Adreno (Adreno 740) تا 25درصد عملکرد بالاتر و تا 45درصد بهبود بهره وری انرژی را وعده می دهد.

اگرچه هنوز هیچ بازی اندرویدی ای که از raytracing استفاده کند، دیده‌نشده‌است، Adreno اولین پردازنده گرافیکی با پشتیبانی سخت افزاری برای raytracing است. همچنین این پردازنده اولین پردازنده گرافیکی با قابلیت پشتیبانی از Vulkan 1.3 در کنار OpenGL ES 3.2 است.

این چیپست قابلیت پشتیبانی از صفحه نمایش هایی با وضوح QHD+ را با ریفرش ریت 144 هرتز و صفحه نمایش های K۴ در 60 هرتز را دارد. همچنین از صفحه نمایش خارجی با فرکانس K۴ ۶۰ هرتز نیز پشتیبانی می کند. همچنین قابلیت پشتیبانی از HDR10، HDR10+، Dolby Vision و Rec 10 بیتی نیز دارد. طیف رنگ گسترده‌ای ارائه می‌دهد و از کدک AV1 و پخش ویدئو K۸ HDR با سرعت 60 فریم بر ثانیه نیز پشتیبانی می کند.

کوالکام Snapdragon 8

این چیپست از رم LPDDR5X (حداکثر 4200 مگاهرتز) در مقایسه با رم LPDDR5 Snapdragon 8+ نسل 1 (تا 3200 مگاهرتز) پشتیبانی می کند. Snapdragon 8 نسل 2 همچنین از تراشه های ذخیره سازی UFS 4.0 پشتیبانی می کند که سرعت خواندن متوالی تا 4200 مگابیت بر ثانیه و سرعت نوشتن متوالی تا 2800 مگابیت در ثانیه را مقدور می‌سازد. انتظار می رود سری گلکسی S23 دارای رم LPDDR5X و حافظه داخلی UFS 4.0 باشد.

سامسونگ و سونی حسگرهای دوربین را برای ISP Snapdragon 8 نسل 2 بهینه سازی خواهند کرد

برای تصویربرداری، ISP سه گانه 18 بیتی Spectra در Snapdragon 8 نسل 2 از سنسورهای دوربین تا 200 مگاپیکسل پشتیبانی می کند. حسگر 200 مگاپیکسلی ISOCELL HP3 سامسونگ و سنسورهای دوربین سونی با DOL-HDR (همپوشانی دیجیتال HDR) برای Snapdragon 8 نسل 2 بهینه شده اند. از سنسورهای دوربین 108 مگاپیکسلی با تاخیر شاتر صفر نیز پشتیبانی می شود. ISP همچنین از پردازش تصویر از سه دوربین 36 مگاپیکسلی به طور همزمان پشتیبانی می کند.

ISP جدید Spectra قابلیت ضبط ویدیوهای HDR 30fps 8K  یا ویدیوهای HDR 120fps 4K   را دارد. متأسفانه، در مورد ویدیوهای حرکت آهسته پیشرفتی نداشته‌ و هنوز هم محدود به ویدیوهای p720 با سرعت 960 فریم بر ثانیه است. Snapdragon 8 نسل 2 می تواند ویدیوهای 8K  و تصاویر ثابت 64 مگاپیکسلی همزمان را ضبط کند. پشتیبانی از DOL-HDR به معنی توانایی ثبت تصویر توسط تراشه در هر فریم ویدیو با چهار نوردهی در محدوده دینامیکی وسیع‌تری است. ISP از کدگذاری ویدیوها در Dolby Vision، HDR10+ و HLG پشتیبانی می کند.

مودم Snapdragon 8 نسل 2 X70 از شبکه های mmWave و زیر 6 گیگاهرتز G۵ پشتیبانی می کند

Snapdragon 8 نسل 2 دارای مودم کاملاً یکپارچه SnapdragonX70 5G است. از شبکه های mmWave 5G و sub-6GHz 5G پشتیبانی می کند. حداکثر سرعت دانلودی پشتیبانی شده 10 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود تا 3.5 گیگابیت بر ثانیه است. این مودم همچنین از اتصالات  DSDA (Dual-SIM Dual-Active)5G پشتیبانی می کند، به این معنی که با دو سیم کارت G۵ به طور همزمان میتواند کار کند.

کوالکام Snapdragon 8

به لطف زیرسیستم اتصال FastConnect 7800، چیپست کوالکام Snapdragon 8  نسل 2 از استاندارد جدید Wi-Fi 7 (802.11be) پشتیبانی می کند. همچنین از بلوتوث 5.3 (با کدک LE Audio و LC3)، GPS دو فرکانسی، NFC و USB 3.2 Type-C پشتیبانی می کند. کوالکام ادعا می کند این چیپست از پخش موسیقی بدون افت 48 کیلوهرتز از طریق بلوتوث (aptX Lossless) و صدای تقریبا سیم مانند 48 میلی ثانیه با تاخیر کم پشتیبانی می کند.

عملکرد سریع‌تر هوش مصنوعی و پشتیبانی از نسخه ۵ شارژ سریع

آخرین پردازنده پرچمدار کوالکام همچنین عملکرد سریع‌تر هوش مصنوعی را به ارمغان می‌آورد. این اولین چیپستی است که از فرمت INT4 پیشرفته‌تر برای پردازش هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند، که تا 60 درصد عملکرد سریع‌تر در هر وات را برای اجرای  وظایف هوش مصنوعی به ارمغان می‌آورد. عملکرد کلی هوش مصنوعی در این چیپست 4.35 برابر بهبود یافته است. می‌توان از آن برای تشخیص بخش‌هایی (صورت، مو، لباس، پس‌زمینه و غیره) از یک تصویر یا ویدیو استفاده کرد و الگوهای پردازش متفاوتی را روی آن‌ها اعمال کرد.

این چیپست همچنین از نسخه ۵ شارژ سریع (100 وات) پشتیبانی می کند که به شکل نهایی استاندارد شارژ سریع USB-PD عرضه‌می‌شود. از نظر امنیت، عنصر Snapdragon Secure چیپست (طراحی مشترک trinamiX) از پشتیبانی زنده برای تشخیص چهره پشتیبانی می کند به طوری که نمی توان از عکس های دو بعدی یا حتی مدل های سه بعدی برای جعل سیستم بیومتریک استفاده کرد.

ناپدیدشدن سامسونگ از لیست شرکای کوالکام

کوالکام اعلام کرد که گوشی های هوشمند مبتنی بر Snapdragon 8 نسل 2 از ماه آینده در دسترس قرار خواهند گرفت. لیست مشتریان آن شامل ASUS، ASUS ROG، HONOR، iQOO، Meizu، Motorola، Nubia (و RedMagic)، OnePlus، OPPO، Sharp، Sony، Vivo، Xiaomi و ZTE است. کوالکام استفاده از تراشه پرچمدار نسل بعدی خود در بیشتر گوشی های سامسونگ را تایید کرده بود، با این حال، سامسونگ به طور مرموزی در این لیست غایب است.

این احتمال وجود دارد که سامسونگ همچنان قصد عرضه گلکسی S23 در برخی بازارها با استفاده از  Exynos 2300 را داشته باشد و این ممکن است کوالکام را از ذکر نام سامسونگ در لیست بازداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.