پیشرفت چشمگیر پردازنده های Meteor Lake اینتل

اینتل نمونه‌ای از پردازنده Meteor Lake را در رویداد Computex به نمایش گذاشته است و قصد دارد آن را در تابستان امسال عرضه کند.

به گزارش تکناک، مدت زمان طولانی‌ است که منتظر عرضه رسمی معماری بعدی پردازنده PC شرکت Intel با نام Meteor Lake بودیم. اینتل در نهایت امروز در رویداد Computex، نمونه‌ای از تراشه Meteor Lake را برای رسانه‌ها نمایش داد.

وب‌ سایت Wccftech گزارش داده که اینتل واحد VPU یکپارچه روی Meteor Lake را که برای کمک به برنامه‌ها و ویژگی‌های AI طراحی شده، به نمایش گذاشته است. یکی از دموها نشان داد که VPU یکپارچه بهبود قابل ملاحظه‌ای در Advanced Blue Processing ایجاد کرد و همچنین یک پنجم در مصرف برق نیز صرفه‌جویی داشته است.

پیش نمایش دیگری از VPU Meteor Lake، برنامه Stable Diffusion AI text-to-image را به کار گرفته است. باز هم استفاده از آن با VPU منجر به پردازش سریع‌تر نسبت به استفاده بدون VPU شده است.

تراشه‌ای که در دموی Computex استفاده شده است، 16 هسته و 22 رشته دارد. با این حال، تأیید نشده است که این برای نسخه‌های اولیه تراشه‌های Meteor Lake هم صدق خواهد کرد. طبق اعلام اینتل، عرضه اولین تراشه‌های Meteor Lake در تابستان امسال انجام می‌شود و اطلاعات بیشتری در ماه‌های آگوست یا سپتامبر منتشر خواهد شد. به نظر می‌رسد این تاریخ با زمان اعلام شده قبلی برای  عرضه Meteor Lake یعنی نیمه دوم سال ۲۰۲۳ ، هماهنگ است.

اینتل همچنین درباره GPU تعبیه شده در تراشه Meteor Lake صحبت کرد. این یک نسخه از تراشه گرافیکی Arc اینتل خواهد بود و قرار است ویژگی‌هایی مانند DX12 Ultimate، ردیابی پرتو (ray tracing) و XeSS را پشتیبانی کند. با این حال، هنوز اطلاعاتی درباره عملکرد GPU یکپارچه در دست نیست، بنابراین حتی اگر از ردیابی پرتو پشتیبانی کند، ممکن است نتواند با GPUهای جداگانه در آن حوزه رقابت کند.

در نهایت، اینتل اعلام کرد که ما باید در اوایل ژوئن در مورد برنامه های این شرکت برای تغییر نام تجاری پردازنده های آینده خود اطلاعات بیشتری کسب کنیم. چند هفته پیش، اینتل تأیید کرد که برای تراشه‌های آینده خود، تغییرات برند ایجاد می کند که به احتمال زیاد به معنای وداع با برند فعلی Core خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.