پیشروی در علاج سرطان با کشف ملکول RNA جدید

دانشمندان یک مولکول RNA را توسعه داده‌اند که به طور موثر ژن MYC را نابود می‌کند. این ژن در اکثر سرطان‌ ها نقش دارد و اغلب غیرقابل درمان شناخته می‌شود.

به گزارش تکناک، ژن MYC یک نقش کلیدی در تنظیم تکثیر سلولی، متابولیسم و مرگ کنترل شده سلولی دارد، اما اغلب مفید نیست. این ژن در 70 درصد از سرطان‌ های انسان نقش دارد و گستردگی وسیعی از انواع بیماری را شامل می‌شود. فعالیت بیش از حد این ژن همواره عواقب نامطلوبی برای بیماران داشته است.

این مسئله آن را به یک هدف جذاب برای درمان تبدیل کرده است. پروتئین MYC شکلی منحصر به فرد دارد که باعث سخت شدن اتصال مولکول‌های دارو به آن می‌شود و آن را غیرقابل حذف می‌سازد.

یک مطالعه جدید می‌تواند این قاعده را تغییر دهد. گروهی از محققان از موسسه Wertheim UF Scripps، موسسه ماکس پلانک و دانشگاه مونستر، راهی برای سرکوب این پروتئین پیچیده و خاموش کردن ژن را با استفاده از mRNA (پیام رسان آن) ارائه کرده‌اند. mRNA مولکول ‌ها، DNA را برای ساخت پروتئین رونویسی می‌کنند. بنابراین، جلوگیری از ایجاد این mRNA می‌تواند به جای غیرفعال کردن پروتئین‌های قبلی، از تولید پروتئین‌ها جلوگیری کند.

digikala

متیو دیزنی، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: با اضافه شدن تجزیه‌ کننده، کاهش RNA‌های سرطانی غیرقابل درمان به میزان 35، 40، 50 درصد یا بیشتر را مشاهده کردیم. این امر باعث شد سلول‌های سرطانی از بین بروند و تومورها را در موش هایی که مبتلا به سرطان سینه بودند، پاکسازی کرد.

با این حال، این تکنیک هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و محققان اعلام می‌کنند که قبل از رسیدن به آزمایشات بالینی در انسان، چالش‌های بسیاری را پیش رو دارند. علاوه بر این، سایر دانشمندان با بررسی هدف‌های مختلف، از جمله پروتئین‌های خاص یا سرکوب ژن MYC، به موفقیت‌هایی در درمان این ژن سرطانی غیرقابل درمان رسیده‌اند.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.