پیش بینی خطرات مرگبار حمله قلبی با هوش مصنوعی

یک ابزار هوش مصنوعی جدید می‌تواند خطر حملات قلبی و همچنین اطلاعاتی در مورد تنگی عروق و سایر عوامل خطرناک بالینی را نشان دهد.

به گزارش تکناک، بیماری های قلبی عروقی که یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است، سالانه با 17.9 میلیون مرگ به اوج خود می رسد. از هر پنج مورد این مرگ‌ها، بیش از چهار مورد به دلیل حملات قلبی و سکته مغزی است و یک سوم این مرگ‌ها در افراد زیر 70 سال پیش از موعد اتفاق می‌افتد.

در پیشرفتی که می تواند به افراد در معرض خطر کمک کند، یک فناوری هوش مصنوعی ایجاد شده است که می تواند خطر 10 ساله حملات قلبی مرگبار را پیش بینی کند.

محققان در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح دادند که این ابزار هوش مصنوعی (artificial intelligence : field of computer science and engineering practices for intelligence demonstrated by machines and intelligent agents) می تواند خطر حملات قلبی و همچنین اطلاعاتی در مورد تنگی عروق و سایر عوامل خطرناک بالینی را نشان دهد.

خلأ در تشخیص

در بسیاری از مواقع، اتفاقی که می افتد این است که بیمار به مطب پزشک مراجعه می کند و از درد قفسه سینه شکایت می کند. پزشک بیمار را وادار می کند که سی تی اسکن قلب بدهد که آزمایشی است که برای تشخیص هر گونه تنگی یا انسداد احتمالی در شریان های کرونری انجام می شود.

نکته مهم این است که در حدود سه چهارم این موارد، هیچ نشانه آشکاری از باریک شدن قابل توجه عروق وجود ندارد. بنابراین بیماران اغلب در سی تی اسکن چیزی نمی بینند و ماجرا به فراموشی سپرده می شود.

محققان تصمیم گرفتند مطالعه ای را انجام دهند و داده های بیش از 40000 نفر که سی تی اسکن معمول قلب در هشت بیمارستان در بریتانیا انجام داده بودند را بررسی کردند. آنها به طور متوسط حدود 2.7 سال این شرکت کنندگان را ردیابی کردند.

در کمال تعجب، آن‌ها متوجه شدند که در حالی که افرادی که تنگی قابل مشاهده در رگ‌های خونی قلب خود داشتند، احتمال مواجه با حوادث جدی قلبی یا مرگ در آنها بیشتر بود، اما بیماران بدون تنگی شدید عروق قلبی همچنان دو برابر بیشتر حملات قلبی و مرگ مرتبط با قلب را تجربه کردند.

پروفسور سر نیلش سامانی، مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا گفت: سالانه افراد زیادی به دلیل حملات قلبی جان خود را از دست می دهند. ما از پتانسیل هوش مصنوعی برای هدایت درمان بیمار استفاده می کنیم. ما امیدواریم که این فناوری در نهایت در سراسر NHS  گسترش یابد و به نجات جان هزاران نفر در سال کمک کند که در غیر این صورت ممکن است درمان نشوند.

هوش مصنوعی بر روی داده های بیمار آموزش دیده است

در این نقطه نقش هوش مصنوعی مشخص می‌شود. این تیم از ابزار هوش مصنوعی جدیدی استفاده کرد که تغییرات چربی اطراف شریان‌های ملتهب و سایر عوامل بالینی که نشانه های آشکار حمله قلبی هستد را تجزیه و تحلیل می‌کرد.

پس از انجام آزمایش‌های بیشتر بر روی 3393 بیمار در طول تقریباً هشت سال، ابزار هوش مصنوعی قادر به پیش‌بینی مستقل و دقیق خطر حوادث قلبی است. سپس معیارهای خطر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی برای 744 بیمار متوالی به پزشکان معرفی شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که در 45 درصد موارد، پزشکان برنامه های درمانی را بر اساس بینش هوش مصنوعی تغییر می دهند. این موضوع نشان می‌دهد که ابزار هوش مصنوعی می‌تواند در هدایت و بهبود نحوه درمان بیماران مبتلا به درد قفسه سینه بسیار مهم باشد و امکان شناسایی زودهنگام و اقدامات پیشگیرانه را برای افرادی که در معرض بالاترین خطر هستند، فراهم کند.

محققان در نهایت گفتند: ما امیدواریم که این ابزار هوش مصنوعی به زودی در سراسر NHS  پیاده سازی شود و به جلوگیری از هزاران مرگ و میر ناشی از حملات قلبی هر ساله در بریتانیا کمک کند.

این تحقیق توسط بنیاد قلب بریتانیا تامین مالی شده و توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.