پیش بینی زودهنگام آرتروز زانو با یک آزمایش جدید

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه دوک گزارش می‌دهند که یک آزمایش خون جدید، قادر است با موفقیت آرتروز زانو را حداقل هشت سال قبل از ظاهر شدن نشانه‌های بیماری در اشعه ایکس، پیش‌بینی کند.

به گزارش تکناک، تشخیص زودهنگام آرتروز زانو می‌تواند منجر به توسعه درمان‌هایی شود که پیشرفت این بیماری را کند و سلامت مفصل را بازیابی می‌کند.

در مطالعه‌ای که در 26 آوریل در مجله Science Advances منتشر شد، محققان دقت این آزمایش خون را تأیید کردند که نشانگرهای زیستی کلیدی آرتروز را شناسایی می‌کند. آنها نشان دادند که این آزمایش قادر است توسعه بیماری و همچنین پیشرفت آن را پیش‌بینی کند که این مورد در آزمایش قبلی آنها نشان داده شده بود.

این تحقیق کاربرد این آزمایش خون را بهبود می‌بخشد که نسبت به ابزارهای تشخیصی فعلی که اغلب بیماری را تا زمانی که آسیب ساختاری به مفصل وارد نکرده است، شناسایی نمی‌کنند، برتری دارد.

دکتر ویرجینیا بایرز کراوس، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: در حال حاضر، برای نشان دادن شواهد واضح از آرتروز زانو باید عکس‌برداری غیرطبیعی انجام دهید و تا زمانی که در عکس‌برداری اشعه ایکس نشان داده شود، بیماری دیگر پیشرفت کرده است. آنچه آزمایش خون ما نشان می‌دهد این است که تشخیص این بیماری بسیار زودتر از اجازه تشخیص فعلی ما امکان‌پذیر است.

آرتروز (OA) شایع‌ترین شکل آرتریت است که حدود 35 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را مبتلا می‌کند و تأثیرات اقتصادی و اجتماعی قابل‌توجهی دارد. در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، موفقیت درمان‌های جدید می‌تواند به شناسایی زودهنگام این بیماری و کاهش سرعت پیشرفت آن قبل از ناتوان‌کننده شدن آن بستگی داشته باشد.

کراوس و همکارانش بر توسعه نشانگرهای مولکولی تمرکز کرده‌اند که می‌توانند هم برای اهداف تشخیصی بالینی و هم به‌عنوان یک ابزار تحقیقاتی برای کمک به توسعه داروهای مؤثر، مورد استفاده قرار گیرند. در مطالعات قبلی، آزمایش نشانگر خون، 74 درصد دقت در پیش‌بینی پیشرفت آرتروز زانو و 85 درصد دقت در تشخیص آرتروز زانو را نشان داد.

مطالعه کنونی قابلیت‌های پیش‌بینی این آزمون را بیشتر تقویت کرد. محققان با استفاده از یک پایگاه داده بزرگ در بریتانیا، نمونه خون 200 زن سفیدپوست را که نیمی از آنها مبتلا به آرتروز و نیمی دیگر بدون این بیماری بودند، با شاخص توده بدنی و سن تجزیه و تحلیل کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که تعداد کمی از نشانگرهای زیستی در آزمایش خون با موفقیت زنان مبتلا به آرتروز زانو را از زنان بدون این بیماری متمایز می‌کند و سیگنال‌های مولکولی آرتروز را هشت سال قبل از اینکه بسیاری از زنان با اشعه ایکس تشخیص داده شوند، نشان می‌دهد.

کراوس گفت: این یافته خیلی مهم است زیرا شواهد بیشتری را ارائه می‌دهد که نشانگرهای زیستی در مفصل وجود دارند که می‌توانند قبل از تشخیص آرتروز توسط اشعه ایکس شناسایی شوند. این روش در مراحل اولیه آرتروز می‌تواند  فرصتی برای توقف روند بیماری و بازیابی سلامت مفاصل فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.