چای بنوشید تا قلب سالمی داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد نوشیدن روزانه یک فنجان چای با افزایش سن می‌تواند فواید فراوانی برای سلامتی شما از جمله سلامت قلب داشته باشد.

به گزارش تکناک، فلاونوئیدهای موجود در چای سیاه با بهبود سلامت قلب و عروق مرتبط است و نوشیدن روزانه یک فنجان چای سیاه ممکن است این فواید را داشته باشد.

فلاونوئیدها مواد طبیعی هستند که علاوه بر چای در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های رایج دیگر مانند چای سبز، سیب، آجیل، مرکبات، انواع توت ها و غیره یافت می شوند.

فلاونوئیدها مدت‌هاست که به‌خاطر مزایای سلامتی‌شان شناخته شده‌اند، اما تحقیقات جدید دانشگاه ادیت کوان (ECU) نشان می‌دهد که ممکن است حتی بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، مفید باشند.

بنیاد قلب ایالات متحده از تحقیق در مورد 881 زن مسن (میانگین سنی 80 سال) حمایت کرد که نشان داد کسانی که سطح بالایی از فلاونوئیدها را در رژیم غذایی خود مصرف می کردند کمتر احتمال دارد که مبتلا به کلسیفیکاسیون آئورت شکمی (AAC) شوند.

AAC کلسیفیکاسیون آئورت شکمی است که بزرگترین شریان بدن است و خون اکسیژن دار را از قلب به اندام های شکمی و اندام های تحتانی می رساند و پیش بینی کننده خطرات قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته است. همچنین مشخص شده است که عملکرد درست این شریان، یک پیش بینی قابل اعتماد برای زوال عقل در اواخر عمر است.

بن پارمنتر، محقق و سرپرست پژوهش مؤسسه تحقیقاتی نوآوری تغذیه و سلامت ECU، گفت: منابع غذایی زیادی از فلاونوئیدها وجود دارد، برخی از آنها حاوی مقادیر بسیار بالایی از این ماده هستند.

او گفت: در بیشتر جمعیت‌ها، بخش کوچکی از غذاها و نوشیدنی‌ها ،که به طور منحصر به فرد سرشار از فلاونوئیدها هستند،بخش عمده‌ای از کل دریافت فلاونوئید در رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند. بخش عمده مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها معمولاً چای سیاه یا سبز، زغال اخته، توت فرنگی، پرتقال،سیب، کشمش یا انگور، و شکلات تلخ هستند.

خانواده فلاونوئیدها

انواع مختلفی از فلاونوئیدها مانند فلاوان-3-اول ها و فلاونول ها وجود دارند که این مطالعه نشان داد به نظر می رسد با بهبود عملکرد AAC نیز ارتباط دارند. شرکت کنندگان در مطالعه که مصرف بالاتری از کل فلاونوئیدها، فلاون-3-اول ها و فلاونول ها داشتند، 36 تا 39 درصد کمتر احتمال داشت که مشکلی در AAC داشته باشند.

چای سیاه منبع اصلی فلاونوئیدهای کل گروه مورد مطالعه بود و همچنین با احتمال کمتری برای مشکل در AAC همراه بود. در مقایسه با شرکت کنندگانی که چای نمی‌نوشیدند، شرکت‌کنندگانی که دو تا شش فنجان چای در روز می‌نوشیدند، ۱۶ تا ۴۲ درصد شانس کمتری برای داشتن مشکل AAC داشتند.

با این حال، برخی منابع غذایی دیگر از فلاونوئیدها مانند آب میوه و شکلات، ارتباط مفید قابل توجهی با AAC نشان ندادند.

تنها منبع فلاونوئید چای نیست

اگرچه چای سیاه منبع اصلی فلاونوئیدها در این مطالعه بود که این مسئله احتمالاً به دلیل سن شرکت کنندگان بود،دکتر پارمنتر گفت که مردم همچنان می توانند بدون خوردن چای از مزایای فلاونوئیدها بهره مند شوند.

او گفت: از بین زنانی که چای سیاه نمی‌نوشند، به نظر می‌رسد که مصرف کل فلاونوئیدهای غیرچایی بیشتر در برابر شریان‌ها محافظت می‌کند. این بدان معناست که منابع فلاونوئیدهای غیر از چای سیاه ممکن است حتی وقتی که چای مصرف نمی کنید،در برابر AAC محافظت کنند.

پارمنتر گفت این مسئله مهم است زیرا به افرادی که چای نمی نوشند اجازه می دهد همچنان از فلاونوئیدها در رژیم غذایی خود بهره مند شوند.

او افزود: در سایر جمعیت‌ها یا گروه‌هایی از مردم، مانند مردان جوان یا مردم کشورهای دیگر، چای سیاه ممکن است منبع اصلی فلاونوئیدها نباشد. AAC یک پیش‌بینی‌کننده اصلی رویدادهای بیماری های عروقی است، و این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف فلاونوئیدها، که می‌توانند در برابر AAC محافظت کنند، به راحتی در رژیم غذایی اکثر افراد قابل دستیابی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.