چرا آثار افسردگی در زنان شدیدتر است؟

زنان مبتلا به افسردگی نسبت به مردان با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی روبرو هستند، که این موضوع امر بر اهمیت درمان و راهبردهای پیشگیری خاص مبتنی بر جنسیت تاکید دارد

اخیرا مطالعه‌ای ژاپنی به افسردگی و تفاوت‌های سلامت قلب بین مردان و زنان مبتلا به این بیماری پرداخته است.

به گزارش تکناک، افراد مبتلا به افسردگی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) مواجه هستند. اما طبق مطالعه جدیدی که امروز در مجله JACC: Asia منتشر شده است، زنان بیشتر از مردان به دلیل تشخیص افسردگی CVD را تجربه می‌کنند.

این مطالعه ارتباط بین افسردگی و CVD را بررسی می‌کند، مکانیسم‌های موثری را که به تفاوت‌های مبتنی بر جنسیت کمک می‌کنند، شناسایی می‌کند و بر اهمیت تنظیم استراتژی‌های پیشگیری و مدیریت CVD با توجه به فاکتورهای جنسیتی، تأکید می‌کند.

تاثیر افسردگی بر سلامت قلب

افسردگی سومین علت مرگ و میر در سراسر جهان است. تحقیقات قبلی نشان می‌دهند که این بیماری با افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی، از جمله انفارکتوس میوکارد (MI)، آنژین صدری، سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از CV مرتبط است. زنان مبتلا به افسردگی نسبت به مردان در معرض خطر نسبی بیشتری برای ابتلا به پیامدهای منفی سلامت مرتبط با قلب هستند، اما هنوز بر سر شواهدی در مورد تفاوت‌های جنسیتی در تأثیر افسردگی بر سلامت قلب اختلاف نظر وجود دارد و مکانیسم‌های اساسی آن به خوبی شناخته نشده است.

دکتر هیدهیرو کانکو، نویسنده مربوطه این مطالعه گفت: شناسایی عوامل جنسیتی در اثرات نامطلوب افسردگی بر پیامدهای قلبی عروقی ممکن است به توسعه راهبردهای پیشگیری و توسعه درمان‌های هدفمندی کمک کند تا خطرات خاص CVD را که بیماران افسرده با آن مواجه هستند، بررسی کند. درک بهتر به پزشکان اجازه می‌دهد تا درمان‌ها را برای مردان و زنان مبتلا به افسردگی بهینه کنند تا منجر به بهبود نتایج برای این جمعیت شود.

یافته‌ها و پیامدهای تحقیق

محققان در این مطالعه با انجام یک مطالعه مشاهده‌ای با استفاده از پایگاه داده ادعاهای JMDC بین سال‌های 2005 و 2022، ارتباط بین افسردگی و رویدادهای CVD بعدی را ارزیابی کردند. آنها 4125720 شرکت‌کننده را شناسایی کردند که معیارهای مطالعه را داشتند. میانگین سنی 44 (36-52) سال بود و 2,370,986 شرکت‌کننده مرد بودند.

این مطالعه با استفاده از پروتکل‌های استاندارد شده، شاخص توده بدنی (BMI)، فشار خون و مقادیر آزمایشگاهی ناشتا را در بررسی اولیه سلامت شرکت‌کنندگان جمع‌آوری کرد. پیامد اولیه یک نقطه پایانی ترکیبی شامل MI، آنژین صدری، سکته مغزی، نارسایی قلبی (HF) و فیبریلاسیون دهلیزی (AF) بود.

محققان اهمیت آماری تفاوت در ویژگی‌های بالینی را بین شرکت‌کنندگان با و بدون افسردگی تجزیه و تحلیل کردند. نتایج نشان می‌دهد که نسبت خطر افسردگی برای ابتلا به CVD در مردان 1.39 و در زنان 1.64 در مقایسه با شرکت‌کنندگان بدون افسردگی بود. همچنین الگوها نشان می‌دهند که نسبت خطر افسردگی برای MI، آنژین صدری، سکته مغزی، HF و AF برای زنان بیشتر از مردان بود.

نویسندگان مطالعه، بحث مهمی را در رابطه با مکانیسم‌های موثری که ممکن است به این موضوع که چرا افسردگی بر سلامت قلب زنان بیش از مردان تأثیر می‌گذارد، تأکید می‌کنند. یک توضیح این است که زنان ممکن است علائم شدیدتر و مداوم افسردگی را در مقایسه با مردان تجربه کنند و ممکن است در دوره‌های حساس تغییرات هورمونی مانند بارداری یا یائسگی، بیشتر دچار افسردگی شوند.

مکانیسم های دیگر شامل حساسیت بیشتر زنان به عوامل خطرناک سنتی در هنگام افسردگی، مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی است که ممکن است در ایجاد CVD نقش داشته باشد. تفاوت در مراقبت‌های درمانی بین مردان و زنان و تفاوت‌های جنسیتی در عوامل بیولوژیکی مانند ژنتیک و پروفایل‌های هورمونی نیز ممکن است خطر CVD را در زنان افزایش دهد.

کانکو گفت: مطالعه ما نشان داد که تأثیر تفاوت‌های جنسیتی بر ارتباط بین افسردگی و پیامدهای قلبی عروقی ثابت است. متخصصان باید نقش مهم افسردگی را در ایجاد CVD تشخیص دهند و بر اهمیت یک رویکرد جامع و بیمار محور برای پیشگیری و مدیریت آن تاکید کنند. ارزیابی خطر CVD در بیماران افسرده و درمان و پیشگیری از افسردگی ممکن است منجر به کاهش موارد CVD شود.

محدودیت‌های این مطالعه شامل ناتوانی در ایجاد علت مستقیم بین افسردگی و مشکلات قلبی عروقی و ناتوانی در انعکاس دقیق شدت یا مدت علائم افسردگی است.

همچنین عوامل مخدوش کننده که ممکن است بر ارتباط بین افسردگی و CVD تأثیر بگذارد، مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی در نظر گرفته نشد. محققان اذعان دارند که ممکن است ویروس کرونا هم یک عامل موثر بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.