کشف عامل پنهان کمبود ویتامین D در بدن

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه اوتاگو، کمبود فصلی ویتامین D را در زمان انقلاب صنعتی انگلستان کشف کرده است که نشان می‌دهد عواملی فراتر از محل کار و آلودگی در ایجاد راشیتیسم نقش داشته و اهمیت درک مسائل بهداشتی گذشته را برای اطلاع از مدیریت کمبود ویتامین D امروزی برجسته می‌کند

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه اوتاگو نشان داده است که شیوع گسترده راشیتیسم در بین کودکان در طول انقلاب صنعتی صرفاً ناشی از کار در کارخانه و آلودگی شهری نبوده است.

به گزارش تکناک، قبلاً تصور می‌شد که عامل اصلی کمبود ویتامین D در آن دوران این موضوع باشد.

در یک مطالعه که به تازگی در مجله PLOS One منتشر شده است، محققانی از دانشگاه اتاگو، دانشگاه دورهام، دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه برایتون و دانشگاه کوئینزلند، از بقایای دندان‌ها از یک گورستان متعلق به انقلاب صنعتی نمونه‌برداری کردند و به دنبال نشانگرهای میکروسکوپی این بیماری تغذیه‌ای بودند.

دکتر آنی سولر، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید که آنها برخی از اولین شواهد واضح کمبود فصلی ویتامین D را در یک نمونه باستان شناسی کشف کردند.

او می‌گوید سال‌هاست که مشخص شده است که راشیتیسم که یک بیماری استخوانی دوران کودکی ناشی از کمبود ویتامین D است، در اروپای قرن 18 و 19 افزایش یافته است.

فرض بر این است که دلیل این امر در بیشتر افراد از جمله کودکان، کار طولانی مدت در داخل خانه، زندگی در خانه‌های شلوغ و در محیط‌های پر از دود بوده است که همه اینها میزان نور خورشید را که به پوست فرد می‌رسد، کاهش می‌دهد. نور خورشید روشی است که در انسان ویتامین D را تولید می‌کند.

بینش‌های جدید از روش‌های باستان‌شناسی زیستی

روش‌های جدید باستان‌شناسی به محققان این امکان را می‌دهند تا به جای بررسی ناهنجاری‌های استخوانی، تصویر بسیار واضح‌تری از تأثیر کمبود ویتامین D بر مردم ساکن در دوران صنعتی انگلستان به دست آورند.

این مطالعه نشانگرهای مرتبط با کمبود ویتامین D را در قسمت داخلی 76 درصد از دندان‌های مورد بررسی نشان داد. در بسیاری از نمونه‌ها، این نشانگرها به‌طور منظم و در یک افزایش سالانه اتفاق افتاد.

این یافته شواهد واضحی از کمبود فصلی ویتامین D در دندان‌های افراد ساکن در شمال انگلستان را نشان می‌دهد.

این موضوع خیلی هیجان‌انگیز است زیرا نشان می‌دهد که عرض جغرافیایی و کمبود فصلی نور خورشید عامل اصلی در کمبود میزان ویتامین D است که این افراد می‌توانند در پوست خود بسازند و پیچیده‌تر از عوامل مرتبط با انقلاب صنعتی مانند کار در فضای بسته است.

مشکل مداوم کمبود ویتامین D

وضعیت ضعیف ویتامین D با چندین پیامد منفی سلامتی از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان همراه است.

کمبود ویتامین D یک مشکل دائمی در همه جوامع بوده است و دکتر سولر معتقد است که مطالعه آنچه در گذشته رخ داده است برای اطلاع از رویکردهای مدرن برای جلوگیری یا کاهش این بیماری مهم است.

سولر گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند بقایای انسانی باستانی متعلق به دنیایی متفاوت است، اما زیست شناسی ما در 200 سال گذشته تغییر نکرده است.

دندان‌ها منبع بسیار مهمی از اطلاعات برای باستان‌شناسان هستند، زیرا در یک تاریخ بسیار دقیق شکل می‌گیرند و مهمتر از همه، بافت‌های آن‌ها در طول زمان تغییر نمی‌کنند. این به این معنی است که آنها گزارشی از رشد یک فرد را در خود حفظ می‌کنند و تا زمانی که بمیرند یا دندان از بین برود، با آنها باقی می‌مانند.

سولر می‌گوید: درک اینکه چگونه کمبود ویتامین D بر جمعیت‌های گذشته تأثیر می‌گذارد و چرا به ما دیدگاه عمیقی در مورد این بیماری می‌دهد، بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.