چرا باید Web3 را نادیده بگیریم؟

برنرز لی فکر می کند که طرح هایی برای دستیابی به شکلی مبهم از اینترنت غیرمتمرکز که به عنوان "Web3" را باید نادیده بگیریم.

مردی که به معنای واقعی کلمه اینترنتی را که همه ما از آن استفاده می کنیم اختراع کرد ، معتقد است که آینده آن در تمرکز زدایی نهفته است.

به گزارش تکناک، این فرد تیم برنرز لی، دانشمند بریتانیایی علوم رایانه است که به طور گسترده ای با اختراع شبکه جهانی وب در سال 1989 شناخته می شود.

با این حال، برنرز لی فکر می کند که طرح هایی برای دستیابی به شکلی مبهم از اینترنت غیرمتمرکز که به طور گسترده به عنوان “Web3” شناخته می شود را باید نادیده بگیریم.

مفهوم Web3 به شدت توسط دستفروشان رمزارز که در آن اینترنت توسط پروتکل های بلاک چین، ارزهای دیجیتال و NFT ها هدایت می شود تقویت شده است.

بسیاری از جذابیت های Web3 از هدف آن که اینترنت را از حوزه اختیارات شرکت های انحصاری مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون جدا می کند، ناشی می شود.

اما برنرز لی هنوز در این مورد متقاعد نشده است. در واقع، او فکر می کند که اکثر مردم حتی معنی Web3 را نمی دانند.

او در نشست وب در لیسبون گفت: شما باید بفهمید که معنای عباراتی که ما در مورد آنها بحث می کنیم، فراتر از کلمات رایج چه معنایی دارند. واقعاً مایه شرمساری است که نام واقعی Web3 توسط افراد اتریوم به خاطر کارهایی که با بلاک چین انجام می دهند گرفته شده است. در واقع Web3 اصلا وب نیست.

به گفته برنرز لی، مشکل اصلی وب 3، پروتکل های بلاک چین است که به آن قدرت می دهد. به عنوان جایگزین، او روی یک وب غیرمتمرکز به نام «Solid» کار می کند که اصلاً از بلاک چین استفاده نمی کند،

برنرز لی در این اجلاس گفت: پروتکل های بلاک چین ممکن است برای برخی چیزها خوب باشند اما برای Solid خوب نیستند. آنها خیلی کند، خیلی گران و خیلی عمومی هستند. محل ذخیره داده های شخصی باید سریع، ارزان و خصوصی باشند.

برنرز لی ادامه داد: Web3 موجود که به صورت تصادفی بر روی بلاک چین ساخته شده است را نادیده بگیرید. ما از آن برای Solid استفاده نمی کنیم.

وب 3 سهم عادلانه ای از طرفداران اختصاصی خود دارد، اما حتی مدیران عامل فناوری مانند ایلان ماسک و جک دورسی نیز نمی توانند به طور کامل از آن استفاده کنند.

ماسک در توییتی گفت :در حال حاضر به نظر می رسد Web3 بیش از واقعیت، کلمه کلیدی بازاریابی باشد. جک دورسی همچنین در توییتر خود اظهار داشت که Web3 در نهایت یک نهاد متمرکز با یک برچسب متفاوت است.

بنابراین اگر حتی مخترع شبکه جهانی وب که خواهان اینترنت غیرمتمرکز است نیز نتواند مفهوم Web3 را تایید کند، این مفهوم بیشتر و بیشتر محکوم به فنا به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.