چرا موها با افزایش سن سفید می شوند؟

یک مطالعه جدید توانست یک بینش بیولوژیکی در مورد اینکه چگونه موهای ما با افزایش سن شروع به سفید شدن می کند، ارائه کند.

یک مطالعه جدید توانست یک بینش بیولوژیکی در مورد اینکه چگونه موها ما با افزایش سن شروع به سفید شدن می کند، ارائه کند.

به گزارش تکناک، موهای ما رنگ خود را از تریلیون ها سلول بالغ که در حرکت مداوم برای تولید رنگدانه هستند، می گیرند.اما زمانی که این سلول‌ها در یک محفظه مو «گیر» می‌کنند، حرکت مسدود می‌شود و در نتیجه موها سفید می‌شوند.

این یافته های جدید توسط محققان دانشکده پزشکی گروسمن دانشگاه نیویورک انجام شده است.

رمزگشایی حرکت سلول های مو

سلول هایی که در این مطالعه در کانون توجه قرار داشتند، سلول های بنیادی ملانوسیت یا McSCs ها نامیده می شوند.

طبق مشاهدات این مطالعه، این سلول ها توانایی خود را برای حرکت بین دو بخش افزایش می دهند که این بخش ها شامل میکروب ها و برآمدگی فولیکول مو هستند. در بخش میکروبی، سلول های ملانوسیت با پروتئین های WNT رنگدانه مو برای ایجاد رنگ تعامل دارند.

هنگامی که این McSCها وارد محفظه فولیکول مو می شوند، در معرض میزان مختلف سیگنال های پروتئینی موثر بر بلوغ قرار می گیرند که به تکثیر سلولی کمک می کند.

در این حرکت پیوسته رفت و برگشت بین محفظه، وضعیت سلول از وضعیت ابتدایی به وضعیت بالغ تغییر می کند که به عنوان حالت تقویت کننده عبور شناخته می شود.

با این حال، با افزایش سن افراد، این سلول ها تحرک خود را از دست می دهند و در محفظه فولیکول مو در حال رشد گیر می کنند. در نتیجه سیگنال بلوغ، حرکت یا تکثیر را از دست می دهند. از آنجا که آنها نمی توانند به محفظه میکروب برگردند، سلول ها دیگر نمی توانند رنگدانه را بازسازی کنند.

سلول های بنیادی رنگ کننده مو (در سمت چپ، صورتی) باید در محفظه جوانه مو قرار داشته باشند تا فعال شوند (در سمت راست) و تبدیل به رنگدانه شوند.

در نهایت، این مسئله باعث سفید شدن در مناطقی از مو می شود که حرکت سلولی متوقف می شود. از طرف دیگر، مو با رشد فولیکول به رشد خود ادامه می دهد. برخی از مکان های مو وجود دارد که حرکت سلولی به طور طبیعی به کار خودش در آنجا ادامه می دهد. بنابراین مو رنگدانه را حفظ می کند. به همین دلیل است که خاکستری شدن در نقاط مختلف سر رخ می دهد.

به زبان ساده، برای حفظ رنگ طبیعی مو، این سلول ها باید فعال باشند. یعنی باید دائماً در محور بلوغ به عقب و جلو حرکت کنند.

یکی از محققان این مطالعه گفت: مطالعه ای که ما انجام دادیم، به درک اولیه ما از نحوه عملکرد سلول های بنیادی ملانوسیت برای رنگی کردن مو می افزاید. مکانیسم‌های جدید این احتمال را افزایش می‌دهد که یک موقعیت ثابتی در سلول‌های بنیادی ملانوسیت انسان وجود داشته باشد. اگر چنین باشد، قطعا یک مسیر موثر برای از بین بردن یا جلوگیری از سفید شدن موی انسان با کمک به سلول های گیر کرده برای حرکت دوباره بین بخش های در حال رشد فولیکول مو وجود دارد.

این تیم در تلاش است تا راهی برای بازگرداندن تحرک این سلول ها پیدا کند. این عملکرد بیولوژیکی در آزمایشگاه و بر روی سلول های پوست موش نظارت شد. محققان در این آزمایش از تصویربرداری داخل وریدی سه بعدی و توالی یابی scRNA برای ردیابی حرکت سلولی در استفاده کردند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.