چرا نیش مورچه ها دردناک است؟

 یافته های محققان دانشگاه کوئینزلند نشان داد که نیش مورچه ها به این دلیل دردناک است که اعصاب بدن ما را دقیقا مانند زهر مار و عقرب هدف قرار می دهند.

به گزارش تکناک، دکتر سام رابینسون و همکارانش در مؤسسه علوم زیستی مولکولی UQ در حین مطالعه مورچه سبز استرالیایی و مورچه گلوله آمریکای جنوبی که دارای نیش هایی هستند که باعث درد طولانی مدت می شوند، سمی به نام نوروتوکسین را در بدن مورچه ها کشف کردند.

دکتر رابینسون گفت: ما نشان دادیم که این سم مورچه‌، سلول‌های عصبی ما را هدف قرار می‌دهد و باعث ارسال سیگنال‌های درد به کل بدن می شود. به طور معمول، کانال‌های سدیم در نورون‌های حسی در پاسخ به یک محرک، فقط برای مدت کوتاهی باز می‌شوند. ما کشف کردیم که این سموم مورچه ها به کانال های سدیم متصل و باعث می شوند که آنها راحت تر باز شوند و فعال بمانند. این مسئله منجر به سیگنال درد طولانی مدت می شود.

جای نیش مورچه گلوله می‌تواند تا 12 ساعت درد داشته باشد و این درد عمیقی است که فرد در استخوان‌های خود به همراه تعریق احساس می‌کند. این درحالی است که جای نیش زنبور معمولی فقط 10 دقیقه درد می گیرد.

دکتر رابینسون گفت که تحقیق انجام شده در مورد نحوه عملکرد درد، می تواند به ایجاد راه های جدیدی برای درمان آن کمک کند.

او گفت: ما می خواهیم درد ناشی از نیش مورچه را در سطح مولکولی درک کنیم و سموم، ابزار فوق العاده ای برای انجام این کار هستند.

این نوروتوکسین‌هایی که کانال‌های سدیم را هدف قرار می‌دهند منحصر به مورچه‌ها هستند، بنابراین می توانند به عنوان ابزاری برای شناسایی درمان های جدید استفاده شوند.

مورچه ها نوروتوکسین های دفاعی خود را برای دفع شکارچیان در زمان دایناسورها توسعه دادند و از آن زمان به یکی از موفق ترین گروه های جانوری روی زمین تبدیل شده اند.

این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.