چشم انداز هوش مصنوعی متا در حال فروپاشی است

متا، شرکت فناوری که قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد، با چالش‌های قابل توجهی در زمینه هوش مصنوعی (AI) روبه‌رو است.

به گزارش تکناک، این شرکت سعی در حفظ استعدادهای برتر و رقابت با شرکایی مانند OpenAI دارد. با وجود سرمایه‌گذاری زیاد  مارک زاکربرگ در حوزه هوش مصنوعی، اخیراً، اخراج‌های جدی و خروج پژوهشگران کلیدی باعث کاهش پیشرفت متا در این حوزه شده است.

در سال گذشته، متا قسمت قابل توجهی از تیم پژوهشی هوش مصنوعی خود را از دست داده است که تأثیر مستقیمی بر قدرت رقابت با رهبران این صنعت داشته است. عواملی مانند فرسودگی شغلی و عدم اطمینان به مسیر متا در ایجاد این سناریو نقش داشته است. حتی  Yann LeCun، که زاکربرگ در سال ۲۰۱۳ او را برای رهبری هوش مصنوعی متا استخدام کرده بود، به اجلاس اخیر «شرکت‌ها در مرز نوآوری هوش مصنوعی» که به میزبانی کاخ سفید برگزار شد، دعوت نشد. با این حال، مقامات دیگر شرکت های بزرگ مانند گوگل و OpenAI در همان رویداد حضور داشتند.

کارکنان متا با درک نیاز به اصلاح دوره، از شرکت می خواهند که مسیر جدیدی را در هوش مصنوعی اتخاذ کند. آن‌ها می‌خواهند شرکت برای اصلاح خطاهای گذشته که منجر به تغییر مسیر از AI مولد شده‌اند، که در این زمینه متا قبلاً وعده‌هایی داده بود.

تحت رهبریLeCun، پژوهشگران هوش مصنوعی متا با مشکلاتی در تبلیغات برای مدل‌های زبان بزرگ و دست‌یابی به موفقیت‌های بزرگ با مدل‌های بزرگ مانند ChatGPT مواجه شدند. با این حال، زاکربرگ در یک جلسه با کارکنان در ماه ژوئن، پیشرفت‌های اخیر شرکت را در حوزه هوش مصنوعی ستایش کرد و به بسیاری از پیشرفت‌های بزرگ در AI مولد اشاره کرد.

در سال گذشته، متا تعداد قابل توجهی از محققان خود را از دست داد علت این امر خستگی شغلی یا مشخص نبودن برنامه‌های آینده شرکت در حوزه هوش مصنوعی ذکر شد. انتشار ChatGPT OpenAI در نوامبر، فرار استعدادها از متا را تسریع کرد، زیرا کارمندان به دنبال فرصت‌هایی در جاهای دیگر بودند.

یک رقیب دیگر در حوزه هوش مصنوعی به نام Midjourney، یک سال پس از راه اندازی، کشش قابل توجهی به دست آورد. تصاویر محبوبی که توسط هوش مصنوعی این پلتفرم تولید شده بودند، به سرعت در سراسر اینترنت منتشر شدند که باعث جلب توجه و شهرت بیشتر آن شد.

اعتماد به رهبری داخلی متا به شدت کاهش یافته است. یک نظرسنجی داخلی که بین آوریل و می انجام شد نشان داد که تنها 26 درصد از کارمندان متا به جهت گیری شرکت ابراز اطمینان کرده اند. متا هنوز در مورد این یافته ها اظهار نظر نکرده است.

زاکربرگ در گزارش درآمد فوریه خود، سال 2023 را سال کارآمدی اعلام کرد. اخراج‌های شرکت در ماه نوامبر که بیش از ۱۱ هزار کارگر را تحت تأثیر قرار داد و تعطیلی پروژه‌های بعدی بخشی از این حرکت به سمت کارآمدی بودند. با این حال، باید دید که آیا این اقدامات برای مقابله با چالش‌های هوش مصنوعی متا و بازیابی مزیت رقابتی آن در چشم‌انداز سریع و در حال تحول هوش مصنوعی کافی خواهد بود یا خیر.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.