چه چیزی در Thunderbolt 5 جدید است؟

با تکرار بر روی راهکار کابل و اتصال all-in-one ، اینتل نقشه راهی را برای Thunderbolt 5 با پهنای باند تا 3 برابر بیشتر از استاندارد قبلی اعلام کرده است.

به گزارش تکناک، اینتل اعلام کرد کابل‌های All-in-one، امکان فراهم کردن کیفیت 8K HDR برای خلق‌کنندگان و 540Hz  برای گیمرها را فراهم می‌کنند.

ارتقاهایی در استانداردهای انتقال داده همیشه با ادعاهای جسورانه درباره افزایش سرعت و قول هایی تا 120 گیگابیت در ثانیه در انتقال داده همراه بودند که در یک پیشنمایش داخلی همراه با سایر مزایا برای خلق‌کنندگان و گیمرها معرفی شد.

در اشتراک جزئیات با Windows Central، اینتل توضیح داد که برنامه‌هایی دارد تا Thunderbolt را به خاطر پذیرش گسترده آن در سخت‌افزار و نرم‌افزار، به عنوان بهترین راهکار سرتاسری معرفی کند.

بسیاری از کامپیوترها و لوازم جانبی مدرن از استاندارد فعلی پشتیبانی می‌کنند، از کامپیوترهای بودجه‌ای با قیمتی کمتر از ۳۹۹ دلار که پورت‌های Thunderbolt 4 را دارند تا لپتاپ‌های Intel Evo و vPro Enterprise با کیفیت بالا که برای واجد شرایط بودن برای گواهی نام تجاری به پشتیبانی نیاز دارند.

اینتل ویژگی‌های جدیدی را که توسط Thunderbolt 5 ارائه می‌شود مورد تاکید قرار داده است، مانند پشتیبانی از مانیتورهای 8K HDR، و تاکید بر تمرکز بر نیازهای خلق کنندگان و نرخ بازسازی شگفت‌انگیز در مانیتورهای گیمینگ نسل بعدی.

افزایش پهنای باند انتقال داده به طور طبیعی منجر به ظهور یک دسته‌بندی جدید از حافظه‌های نسل بعدی خواهد شد که بازاری از حافظه‌های جامد قابل حمل با قابلیت‌های دوطرفه به سرعت 80G  یا انتقال یک‌طرفه با سرعت 120G را به خود اختصاص می‌دهد.

پهنای باند دوطرفه 80 گیگابیت در ثانیه و (با افزایش پهنای باند) تا 120 گیگابیت در ثانیه، سه برابر قابلیت راهکارهای سریعتر امروزی را برای بهترین تجربه نمایش و انتقال داده فراهم می‌کند.

حالت “افزایش پهنای باند” 50٪ بیشتر از DisplayPort 2.1 پهنای باند انعطاف‌پذیرتری را فراهم می‌کند و این امکان را به وجود می‌آورد که سرعت انتقال حداکثر 120 گیگابیت در ثانیه را داشته باشیم (با حداکثر 40 گیگابیت در ثانیه برای دریافت). با سه برابر شدن قابلیت راهکارهای فعلی، این حالت به Thunderbolt 5 امکان می‌دهد تا سه جریان نمایش را پشتیبانی کند، با برخی از صفحه‌های باکیفیت بالا که بر روی وضوح تصویر با 8K HDR یا نرخ بازسازی تا 540 هرتز تمرکز دارند و برای کابل‌هایی به طول 2 متر.

همه این‌ها درباره سرعت انتقال تئوری نیست، اگرچه اینتل به طور خلاصه به یک ویژگی ثانویه برای Thunderbolt 5 اشاره کرده که می‌تواند بهبود قابل توجهی برای لپتاپ‌ها باشد. در حالی که استاندارد فعلی Thunderbolt 4 تا 100 وات شارژ را از طریق کابل‌های USB-C پشتیبانی می‌کند، افزایش تا 240 وات برای شارژ PC می‌تواند منجر به کاهش حجم آداپتورهای AC که با نوت‌بوک‌ها و لپتاپ‌های گیمینگ با کیفیت بالا عرضه می‌شوند، شود ، در حالی که شارژ 15 وات برای دستگاه‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند.

با ارتقاء هر دسته‌بندی تقریباً، موج جدیدی از داک‌های Thunderbolt ظاهر خواهند شد که قابلیت‌های بیشتری نسبت به همیشه با قدرت اضافی، عملکردی و قابلیت اطمینان بهتر را با Thunderbolt 5 و USB4 v2 ارائه می‌دهند. یک فناوری ارسال جدید با استفاده از PAM-3 (مدولاسیون دامنه پالس با سه سطح) به انتقال داده‌های بیشتر در هر چرخه کلاک کمک می‌کند، مشابه DRAM GDDR7 شرکت سامسونگ، و این امکان را فراهم می‌کند تا افزایش‌های قابل توجهی در پهنای باند ایجاد شود.

Thunderbolt 5 معماری خود را به گرافیک های خارجی و سخت افزار شتاب هوش مصنوعی خارج از ایستگاه های docking سنتی و اتصال صفحه نمایش مدرن گسترش می دهد. لپتاپ‌هایی که بستگی به iGPU (گرافیک یکپارچه) دارند، می‌توانند به یک کارت ویدئویی با کیفیت دسکتاپ متصل شوند که در یک داک خارجی قرار دارد، که منجر به افزایش سرعت رمزگشایی و پردازش زمان واقعی می‌شود. سازگاری گسترده همچنین به این معنی است که eGPU‌های قدیمی که بر اساس Thunderbolt هستند همچنان کار خواهند کرد.

شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی اگرچه هنوز به طور رایجی استفاده نمی‌شوند، اما بدون شک نقش مهمی در آینده محاسبات ایفا خواهند کرد. پهنای باند اضافی Thunderbolt 5 برای یک مخاطب خلاق یا یک صنعت مبتنی بر داده‌ها، با نیازهای فوق‌العاده برای استدلال محلی کمک خواهد کرد و وابستگی به ابر را کاهش خواهد داد. اثرات تصویری و صوتی برای کنفرانس‌های ویدئویی فقط شروع است و اینتل با ترکیب استانداردهای خود برای لوازم جانبی آماده است.

خوشبختانه، برندینگ Thunderbolt با استاندارد جدید به طور قابل توجهی تغییر نمی‌کند. نماد رعد و برق همچنان در کنار پورت‌های USB-C سازگار روی دستگاه‌ها باقی خواهد ماند و کابل‌ها علامت ‘5’ ساده‌ای در کنار همان رعد و برق خواهند داشت تا سازگاری و قابلیت‌های Thunderbolt 5 را شناسایی کنند. برای بیشتر کاربران، یادگیری تغییرات به این شدت فوری نخواهد بود، زیرا اینتل انتظار دارد Thunderbolt 4 برای چند سال دیگر انتخاب اصلی باقی بماند.

در سال 2024، کامپیوترها و دستگاه‌های قابل حمل با قابلیت Thunderbolt 5 همراه با لوازم جانبی سازگار، به طور پیشرفته‌تری ظاهر خواهند شد و نمونه‌های اولیه از داک‌ها و لپتاپ‌ها حتی زودتر به نمایش گذاشته خواهند شد. منابع فنی برای توسعه‌دهندگان تا پایان فصل چهارم سال 2023 در سراسر جهان منتشر خواهند شد که جزئیات استاندارد USB4 v2 با DisplayPort 2.1 و مشخصات PCIe Gen 4 را شرح می‌دهد. ابتدا خالقان و گیمرها از این فناوری بهره‌مند خواهند شد و کاربران عمومی به راحتی با Thunderbolt 4 ادامه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.