چگونه از سرماخوردگی حیوانات خانگی پیشگیری کنیم؟

با آمدن زمستان فصل سرماخوردگی و آنفولانزا فرا می رسد و سرفه و عطسه رواج پیدا می کند. اما این فقط انسان ها نیستند که تحت تأثیر این بیماری های فصلی قرار می گیرند،حیوانات خانگی ما نیز می توانند دچار سرماخوردگی شوند.

با آمدن زمستان فصل سرماخوردگی و آنفولانزا فرا می رسد و سرفه و عطسه رواج پیدا می کند. اما این فقط انسان ها نیستند که تحت تأثیر این بیماری های فصلی قرار می گیرند،حیوانات خانگی ما نیز می توانند دچار سرماخوردگی شوند.

به گزارش تکناک، در حالی که بسیاری از ما با داروخانه ای که داریم می‌توانیم برای مبارزه با این بیماری‌ها در خودمان استفاده کنیم،اما نمی توانیم از این داروها برای درمان سرماخوردگی حیوانات خانگی خود بهره ببریم.

پس اگر این موجودات کوچولو و دوست داشتنی مریض شوند،چه کاری می توانیم برایشان انجام دهیم و چگونه می توانیم از بیماری های فصلی در آینده جلوگیری کنیم؟

سرماخوردگی و آنفولانزا

همانطور که سرفه، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های تنفسی زمانی که در خانه با افراد دیگر هستیم،راحت‌تر پخش می‌شوند، همین امر در مورد حیوانات خانگی ما نیز صدق می‌کند. سگ‌ها اغلب پس از ماندن در خانه ها، شرکت در کلاس‌های آموزشی سرپوشیده یا رویدادهای رقابتی که در تماس نزدیک با سگ‌های دیگر هستند، دچار بیماری می‌شوند. عفونت ها می توانند به سرعت از طریق ذرات معلق در هوا،آب آشامیدنی مشترک یا سطوح آلوده پخش شوند.

همچنین ممکن است ما ناخواسته عفونت را به حیوانات خانگی خود منتقل کنیم،به خصوص اگر قبلاً حیوانی آلوده را لمس یا نوازش کرده باشیم.برخی از ارگانیسم های بیماری زا حتی می توانند برای چند ساعت روی لباس و کفش ما زنده بمانند.شستن دست‌ها، تعویض لباس‌ها و رعایت بهداشت،راه‌های ساده اما مؤثری برای محدود کردن شیوع بسیاری از عفونت‌ها هستند،به‌خصوص اگر حیوان خانگی داشته باشید.

گاهی اوقات، بیماری ها نیز می توانند بین گونه های متفاوت منتقل شوند، از جمله از حیوان به انسان و بالعکس.این بیماری‌ها،بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نامیده می‌شوند و می‌توانند از عفونت‌های خفیف تا بیماری‌های کشنده‌تر مانند هاری متغیر باشند.در چنین مواردی، اقدامات کنترلی شدیدتری برای کنترل ویروس مورد نیاز است،مانند قرنطینه کردن حیوانات.

اما اگر سرما خورده اید، حیوان خانگی شما آن را از شما نمی گیرد. ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند مختص انسان‌ها هستند، اگرچه گونه های ویروسی سگ‌ و گربه‌ ای نیز وجود دارند که ممکن است علائم سرماخوردگی مشابهی را در سگ‌ها و گربه ها ایجاد کنند.خبر خوب این است که شما هم از حیوانات خانگی تان بیماری نمی گیرید.

به طور مشابه، آنفولانزا تمایل به همه گونه های جانوری دارد.ویروس آنفولانزا در جهش و گاهی اوقات پرش از سد های ایمنی جانوران خوب است.اگرچه احتمالش خیلی کم است،اما این بدان معنی است که تئوری خطر انتقال آنفولانزا بین حیوانات و انسان وجود دارد. به همین دلیل رعایت مناسب بهداشت و به حداقل رساندن تماس نزدیک با حیوانات دیگر در مدت بیماری، ایده خوبی است.

علائم سرماخوردگی حیوانات خانگی

اگر سگ یا گربه شما سرما خورده باشد،علائم بسیار شبیه به آنچه ما تجربه می کنیم است. عطسه، آبریزش بینی، سرفه، احتمالاً تب، خستگی و اغلب کاهش یا از دست دادن اشتها.

اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما بیمار است، بهتر است ابتدا با دامپزشک خود صحبت کنید تا از تشخیص صحیح اطمینان حاصل کنید.حیوان خانگی شما همچنین ممکن است به درمان های خاص (مانند آنتی بیوتیک) نیاز داشته باشد. با این حال، هرگز وسوسه نشوید که حیوان خانگی خود را با داروهای انسانی درمان کنید.

داروهای بدون نسخه که برای ما بی خطر هستند می توانند برای حیوانات خانگی ما سمی باشند.به عنوان مثال، ایبوپروفن برای سگ ها خطرناک است.

کارهای آسان بسیاری وجود دارد که می توانید برای کمک به حیوان خانگی خود در هنگام بیماری انجام دهید. ابتدا مطمئن شوید که جای این کوچولوهای دوست داشتنی گرم و راحت است،زیرا این موضوع برای کمک به بهبودی آنها ضروری است.شما می توانید از گسترش این بیماری به حیوانات دیگر که در داخل هستند نیز جلوگیری کنید.این کار را می توانید با تهیه ملافه اضافی یا حتی لباس هایی گرم برای حیوانات خانگی انجام دهید. این مسئله همچنین به کاهش گسترش عفونت به سایر حیوانات خانگی در خانه کمک می کند.

استراحت اهمیت ویژه ای دارد. اطمینان حاصل کنید که حیوان خانگی شما فضایی آرام و امن دارد حتی شاید دور از افراد و حیوانات دیگر.در این دوره کاهش فعالیت بدنی نیز موثر است، به خصوص اگر حیوان خانگی شما عفونت تنفسی داشته باشد،چون این مسئله به بدن او فشار وارد می کند.

مطمئن شوید که آب آشامیدنی تازه و تمیز همیشه در دسترس حیوان باشد.اگر هوا خیلی سرد است، برای تشویق به نوشیدن، مقداری آب گرم هم به آب او اضافه کنید.این امر به ویژه برای حیوانات خانگی که در فضای باز زندگی می کنند بسیار مهم است.

اگر سگ شما به خصوص در هنگام بیدار شدن شروع  به سرفه کردن کرد و یا عُق زد و بالا آورد،این احتمال وجود دارد که او مبتلا به سرفه های برونشیتی شده باشد. این سرفه ها بسیار عفونی هستند و سگ بیمار باید کاملا از سگ های دیگر دور شود تا زمانی که سرفه متوقف شود و او بهبود پیدا کند.وقتی که سگ به چنین عفونتی مبتلا می شود نباید او را نزد دامپزشک برد. با این حال،سرفه برونشیتی نمی تواند به سایر گونه های حیوانات خانگی (مانند گربه ها) سرایت کند.

برای اکثر حیوانات خانگی سالم، بیماری های فصلی خفیف و محدود هستند.اکثر حیوانات خانگی به سرعت بهبود می یابند مثلا در عرض چند روز. اما اگر خیلی نگران هستید،و یا حیوان خانگی شما بسیار جوان یا خیلی پیر است، یا بیماری های زمینه ای دارد،همیشه از دامپزشک خود مشاوره فوری بگیرید.

حفظ سلامت حیوانات خانگی

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال بیمار شدن و سرماخوردگی حیوانات خانگی انجام دهید.

اول از همه،واکسن های آنها را به موقع بزنید و از دامپزشک خود بپرسید که آیا حیوان شما مستعد بیماری های هست که ممکن است نگران کننده باشد یا خیر.درست است که واکسیناسیون از همه چیز جلوگیری نمی کند،اما به حمایت از سلامت حیوان خانگی شما و کاهش خطر بیماری های شدید کمک می کند.

لاغر نگه داشتن حیوانات خانگی و وزن مناسب،تغذیه با رژیم غذایی متعادل و اطمینان از داشتن آب آشامیدنی تمیز،نیز اقدامات ساده و موثری برای حمایت از سلامت حیوانات خانگی است. تمیز نگه داشتن محل خواب و کاسه های غذا و آب نیز می تواند خطر بیماری را بیشتر کاهش دهد.

ما ممکن است خانه، زندگی و گاهی اوقات رختخواب خود را با حیوانات خانگی خود به اشتراک بگذاریم، اما خوشبختانه، لازم نیست نگران در میان گذاشتن سرفه و سرماخوردگی فصلی خود با آنها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.