چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم؟

بوی بد دهان که به‌عنوان هالیتوز نیز شناخته می‌شود یک مشکل رایج است. خوشبختانه بیشتر افراد می‌توانند با بهبود بهداشت دهان و دندان یا تغییر رژیم غذایی خود از شر بوی بد دهان خلاص شوند.

به گزارش تکناک، بهداشت دندان شامل نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و تمیز کردن هر وسیله‌ای است که وارد دهان شما می‌شود (مانند دندان مصنوعی). همچنین برای رعایت بهداشت دهان و دندان بهتر است به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دائماً بوی بد دهان دارید، می‌توانید با یک پزشک در مورد سایر علل و راه‌حل‌های احتمالی صحبت کنید.

چه چیزی باعث بوی بد دهان می‌شود؟

قبل از اینکه بتوانید از شر بوی بد دهان خلاص شوید، باید بدانید که چه چیزی باعث آن می‌شود. شایع ترین علت بوی بد دهان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. هنگامی که شما به درستی از دندان‌های خود مراقبت نکنید، باکتری‌ها تجمع کرده و بوی بدی تولید کنند. این امر به‌ویژه در صورت ابتلا به بیماری‌های لثه، پوسیدگی یا سایر مشکلات دندانی صادق است.

سایر علل احتمالی بوی بد دهان عبارتند از:

  • رژیم غذایی: اگر غذاهای خاصی مانند سیر، پیاز یا قهوه بخورید یا از رژیم های غذایی خاصی مانند رژیم کتو پیروی کنید، ممکن است دچار بوی بد دهان شوید.
  • خشکی دهان: بزاق، دهان شما را در طول روز شستشو می‌دهد، بنابراین عدم تولید کافی آن می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود.
  • سیگار کشیدن: افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه و بوی بد دهان هستند.
  • برخی بیماری‌ها و درمان‌های پزشکی: در برخی موارد، بوی بد دهان می‌تواند با برخی بیماری‌ها مانند سینوزیت، دیابت، بیماری‌های کبدی یا بیماری‌های کلیوی مرتبط باشد. برخی از اختلالات می‌توانند باعث ایجاد بوهای منحصر به‌فرد شوند. به عنوان مثال، دیابت می‌تواند یک وضعیت کشنده به نام کتواسیدوز ایجاد کند که با بوی میوه‌ای در دهان در ارتباط است. در همین حال، افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ممکن است بوی تنفسی شبیه آمونیاک را تجربه کنند. برخی درمان‌ها (از جمله درمان‌های سرطان) و داروها نیز ممکن است به بوی بد دهان دامن بزنند.

چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟

نحوه درمان بوی بد دهان به علت آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، باید بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشید. همچنین ممکن است مدیریت هر گونه بیماری و ایجاد تغییرات خاصی در رژیم غذایی و سبک زندگی در درمان این مشکل سودمند باشد.

بهداشت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید

بوی بد دهان معمولاً نتیجه تجمع باکتری روی دندان است. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید این تجمع باکتری را از بین ببرید.

حداقل دو بار در روز و هر بار حداقل دو دقیقه مسواک بزنید. از یک مسواک نرم استفاده کنید و حتما به خط لثه و هر طرف هر دندان برسید. خمیر دندان شما باید حاوی فلوراید باشد که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

اگر بیماری لثه دارید، بهتر است از مسواک برقی استفاده کنید. مسواک‌های برقی ممکن است موثرتر از مسواک‌های دستی باشند. همچنین ممکن است دندانپزشک به شما دهانشویه‌های ضد باکتری یا خمیر دندان را توصیه کند.

حداقل یک بار در روز باید نخ دندان بکشید. این کار باکتری‌ها را از مناطقی که مسواک شما نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، پاک می‌کند. نخ دندان پرطرفدارترین گزینه است، اما استفاده از آن برای برخی افراد سخت است.

هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ملایم باشید. هنگام مسواک زدن از مالش دادن سخت یا فشار دادن به پایین خودداری کنید و سعی نکنید نخ دندان را به زور در جای خود قرار دهید.

همچنین زبان شما می‌تواند باکتری‌ها را جمع کند، پس حتما زبان خود را نیز تمیز کنید. شما می توانید این کار را با مسواک یا یک زبان خراش انجام دهید. این کار می‌تواند به تازگی نفس شما کمک کند و به خلاص شدن از شر هر پوشش سفید روی زبان شما کمک کند.

مطمئن شوید که وسایلی مانند نگهدارنده یا دندان مصنوعی  را که در دهان خود قرار می‌دهید، تمیز کنید. در غیر این صورت ممکن است وسایلی را که با باکتری پوشانده شده‌اند در دهان خود قرار دهید که همین کار هم می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

مراقبت از دندان با مراجعه به دندانپزشک

کارشناسان توصیه می‌کنند که حداقل سالی یک بار برای معاینات و تمیز کردن روتین دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. با این حال، اگر عوامل خطرناک یا علائم هشدار دهنده بیماری لثه مانند بوی بد مداوم دهان دارید، باید بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار به دندانپزشک شما فرصتی می‌دهد تا بیماری لثه را زود تشخیص دهد.

اگر بیماری لثه دارید، دندانپزشک شما معمولاً بسته به شدت، آن را با تمیز کردن منظم یا تمیز کردن عمیق درمان می‌کند. در برخی موارد ممکن است به دارو یا جراحی اصلاحی نیاز داشته باشید. پس از درمان، رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از عود بیماری لثه مهم است.

درمان‌های خانگی را امتحان کنید

بسیاری از درمان های خانگی می‌توانند راه‌حلی موقت برای بوی بد دهان ارائه دهند. به عنوان مثال، جویدن جعفری تازه یا نعناع تند اغلب می‌تواند بوی بد دهان را بپوشاند.

شستشو با دهانشویه نیز می‌تواند بوی بد دهان را موقتاً از بین ببرد، اما هیچ‌یک از علل زمینه‌ای را برطرف نمی‌کند. برای اثر ماندگارتر، به دهانشویه‌ای نیاز دارید که باکتری‌ها را از بین ببرد و حتی این نوع دهانشویه هم نمی‌تواند جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود.

همچنین می‌توانید با درمان‌های خانگی مانند جویدن آدامس بدون قند و مکیدن آب‌نبات‌های سفت بدون قند، خشکی دهان را که یکی از دلایل رایج بوی بد دهان است، کنترل کنید. این کار می‌تواند جریان بزاق را تحریک کند که به تمیز کردن دهان شما کمک می کند. گزینه دیگر استفاده از یک دستگاه بخور در شب است.

رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید

خوردن برخی غذاها مانند سیر، ادویه‌جات و پیاز باعث بوی بد دهان می‌شود. اگر این دلیل بوی بد دهان شما است، پس از کاهش مصرف غذاهای نامناسب، تنفس شما باید بهبود یابد.

تغییر رژیم غذایی می‌تواند مفید باشد حتی اگر به نظر می‌رسد هیچ ماده غذایی خاصی باعث بوی بد دهان شما نمی‌شود. خوردن غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات و کاهش مصرف شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی را کاهش دهد و سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد.

اگر بوی بد دهان شما مربوط به خشکی دهان است، مقدار زیادی آب بنوشید و کافئین و الکل را محدود کنید، زیرا ممکن است دهان شما را بیشتر خشک کنند.

همچنین ترک سیگار و تنباکو با کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه، پوسیدگی دندان و بوی بد دهان، به سلامت دهان شما کمک می‌کند.

بیماری‌های خود را مدیریت کنید

بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند، از جمله:

  • دیابت
  • بیماری لثه
  • عفونت ریه
  • عفونت سینوس
  • عفونت گلو
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

مدیریت هر گونه بیماری زمینه‌ای اغلب می‌تواند بوی بد دهان را تسکین دهد.

به خاطر داشته باشید که برخی درمان‌ها و داروها نیز می‌توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن بوی بد دهان شوند. اگر فکر می‌کنید بوی بد دهان شما ممکن است مربوط به یک درمان باشد، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است بتوانند برنامه درمانی شما را اصلاح کنند یا در مورد نحوه مدیریت سلامت دهان و دندان خود در طول درمان توصیه کنند. همچنین اگر بوی بد دهان شما به خشکی دهان مربوط باشد، پزشکان می‌توانند داروی مناسب یا بزاق مصنوعی را برای شما تجویز کنند.

چگونه از بوی بد دهان جلوگیری کنیم؟

هنگامی که از شر بوی بد دهان خلاص شدید، می‌توانید اقدامات زیر را برای جلوگیری از بازگشت آن انجام دهید:

  • بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. به مسواک زدن دندان‌ها و زبان خود دو بار در روز ادامه دهید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • وسایل دهان خود را تمیز کنید.
  • به‌طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا علائم بیماری لثه یا پوسیدگی دندان را زود تشخیص دهند.
  • به مدیریت هر گونه بیماری که ممکن است باعث بوی بد دهان شود یا به آن کمک کند، ادامه دهید.
  • سیگار نکشید و از تنباکو استفاده نکنید.
  • کافئین و الکل را محدود کنید و مقدار زیادی آب بنوشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بوی بد دهان دلیل واضحی ندارد و از بین نمی‌رود، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این یک علامت هشدار دهنده از بیماری لثه یا سلامت ضعیف دندان است که می‌تواند به مرور زمان منجر به بیماری لثه شود.

اگر شما و دندانپزشک تان نتوانید علت بوی بد دهان خود را تعیین کنید، باید به یک پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه‌ای مانند رفلاکس معده، بیماری کلیوی یا وضعیت سینوسی باشد. همچنین اگر علائم عفونت تنفسی مانند سرفه یا تب همراه با بوی بد دهان را دارید، باید سریعتر به یک پزشک مراجعه کنید.

پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و در مورد علائم شما سوال می‌پرسد. همچنین آنها یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهند و بینی و دهان شما را بازرسی می‌کنند. اگر زخم دهان یا گلودرد دارید، ممکن است از گلوی شما نمونه‌برداری کنند.

اگر پزشک نگران برخی از بیماری‌ها باشد، ممکن است برای کمک به تشخیص، عکس‌برداری با اشعه ایکس، آزمایش خون یا آندوسکوپی انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.