چگونه بافت پوست خود را بهبود ببخشیم؟

ممکن است شما هم با مشکلات پوستی، جوش و آکنه، برآمدگی ها، منافذ مسدود شده یا قابل مشاهده، پوسته پوسته شدن پوست و خطوط ریز، دست و پنجه نرم کنید.

به گزارش تکناک، اگرچه اکثر مردم تلاش می کنند روتین پوستی خوبی داشته باشند، اما تقریباً همه افراد تا حدی مشکلات پوستی دارند. این مشکلات پوستی ممکن است ناشی از شرایط پوستی، رژیم‌های صورت، عوامل محیطی یا حتی ژنتیکی باشد.

بهبود بافت پوست معمولاً شامل ترکیبی از لایه‌برداری شیمیایی، رتینول، مرطوب‌کننده و استفاده دقیق از ضد آفتاب است.

از یک لایه بردار شیمیایی استفاده کنید

آنا چاکون که یک پزشک متخصص پوست است، گفت: لایه برداری شیمیایی به از بین بردن سلول های مرده پوست از سطح پوست کمک می کند. این کار باعث می شود که سلول ها تغییر کنند و پوست صاف تر و شاداب تر زیر آن نمایان شود. اگر می خواهید که یک اسکراب صورت بگیرید، گوهارا هشدار می دهد که لایه برداری فیزیکی می تواند به شدت روی پوست خشن باشد و باعث ریزش اشک شود.

هنگام انتخاب لایه بردار شیمیایی، به دنبال محصولاتی با اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک یا اسید سالیسیلیک باشید. این اسیدهای لایه بردار با از بین بردن سلول های مرده پوست، باز کردن منافذ پوست و افزایش تولید کلاژن به بهبود بافت پوست کمک می کنند.

گلیکولیک و لاکتیک اسید هر دو آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) هستند، اما اسید لاکتیک ملایم و برای انواع پوست های خشک و حساس، ایده آل است. اسید سالیسیلیک یک بتا هیدروکسی اسید (BHA) است که تولید چربی را کاهش می دهد و آن را برای پوست های چرب و مستعد آکنه مناسب می کند.

به طور کلی، بهتر است یک تا دو بار در هفته لایه برداری کنید تا از خطرات لایه برداری بیش از حد که می تواند منجر به حساسیت و تحریک پوست شود، جلوگیری کنید.

از سرم ویتامین C استفاده کنید

گوهارا گفت: ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که ثابت شده است به بافت پوست کمک می کند و پوست را درخشان می کند. می‌توانید روزانه از آن استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که آن را با ضد آفتاب استفاده کنید زیرا ویتامین C می تواند پوست شما را به آفتاب حساس کند.

به لطف خواص آنتی اکسیدانی، سرم های ویتامین C برای رفع مشکلات بافتی مرتبط با آسیب های خورشیدی و محیطی ایده آل هستند.

سرم های ویتامین C همچنین می توانند به محو شدن لکه های تیره و تحریک تولید کلاژن برای سفت شدن پوست و کاهش خطوط ریز کمک کنند.

هر روز ضد آفتاب بزنید

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب از مشکلات بافت پوست و آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از آفتاب جلوگیری می کند. کرم ضد آفتاب با کمک به جلوگیری از تجزیه کلاژن ناشی از UV ، به بهبود بافت پوست کمک می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند منجر به از دست دادن کلاژن شود که این مسئله می تواند به بروز خطوط ظریف و چین و چروک و همچنین شلی پوست کمک کند.

حتی در روزهای ابری یا اگر در خانه کار می کنید، باید کرم ضد آفتاب را در برنامه روزانه خود قرار دهید، زیرا نور خورشید از پنجره می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 انتخاب کنید و آن را روی صورت، گوش ها، گردن و سینه خود بمالید.

از درمان های رتینول یا رتینوئید استفاده کنید

رتینول و سایر رتینوئیدها می توانند پوست بافتی ناشی از آکنه، احتقان پوست یا خطوط ریز را صاف کنند. این مشتقات ویتامین A می‌توانند گردش سلولی و تولید کلاژن را تحریک کرده و ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها را کاهش داده و پوست را صاف کنند. رتینول (نوعی رتینوئید) و رتینوئیدها به باز کردن منافذ کمک می کنند تا به کاهش جوش و آکنه کمک کنند.

رتینوئیدها می توانند تحریک کننده باشند، بنابراین یک تکه کوچک از پوست را آزمایش کنید تا ببینید چگونه واکنش نشان می دهید. اگر مشکلی پیش نیامد، رتینوئیدها را به آرامی وارد برنامه روزانه پوستی خود کنید و با غلظت های کم مصرف کنید. محققان استفاده از رتینوئید را دو تا سه بار در هفته در شب توصیه می کنند،  زیرا آنها می تواند پوست شما را به آفتاب حساس کند. می توانید درمان های رتینوئیدی بدون نسخه (OTC) را با رتینول، رتینیل پالمیتات و رتینالدئید پیدا کنید. رتینوئیدهای قوی تر، به استثنای OTC Differin (آداپالن) نیاز به نسخه دارند.

هر روز مرطوب کننده بزنید

مرطوب نگه داشتن پوست می تواند بافت آن را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. استفاده از مرطوب‌کننده دو بار در روز به افزایش محتوای آب پوست و ترمیم سد پوستی کمک می‌کند و پوست صاف‌تری را به شما ارائه می دهد. هنگام انتخاب مرطوب‌کننده، در مواد اصلی به دنبال مواردی مانند اسید هیالورونیک یا سرامیدها باشید که به طور طبیعی در پوست وجود دارند (و تحلیل می‌روند).

اسید هیالورونیک آب را جذب کرده و آن را حفظ می کند. مرطوب کننده های حاوی اسید هیالورونیک، به آبرسانی، حفظ رطوبت و حجیم شدن پوست کمک می کنند. همچنین اسید هیالورونیک جوش ها و منافذ مسدود شده را خوب می کند. سرامیدها اسیدهای چربی هستند که رطوبت را حفظ کرده و از پوست محافظت می کنند. افزودن یک مرطوب کننده به همراه سرامیدها به ترمیم سد پوست کمک می کند تا پوست صاف، پوسته پوسته و خشک شود و رطوبت را حفظ کند.

میکرونیدلینگ را امتحان کنید

میکرونیدلینگ یک روش کم تهاجمی است که در آن متخصص پوست با سوزن های ریز سطح پوست را سوراخ می کند. میکرونیدلینگ که درمان القای کلاژن نیز نامیده می شود، به تقویت کلاژن کمک می کند و گردش سلولی را به منظور بهبود بافت پوست، تحریک می کند.

میکرونیدلینگ می تواند به مشکلات پوستی مربوط به خطوط ریز، چین و چروک، لکه های تیره، منافذ قابل مشاهده و اسکار آکنه کمک کند. بیشتر افراد به چندین درمان میکرونیدلینگ نیاز دارند که معمولاً بین سه هفته تا هشت هفته از هم فاصله دارند. مشاهده نتایج ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد. همچنین شما می‌توانید میکرونیدلینگ و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) را باهم ترکیب کنید که دارای فاکتورهای رشد است که می‌تواند به بهبود تولید کلاژن و محو شدن جای جوش کمک کند.

استفاده از لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی حرفه ای توسط یک متخصص پوست یا جراح پوست انجام می شود که از یک محلول شیمیایی برای برداشتن لایه های پوست استفاده می کند. درمان‌ها می‌توانند از نظر شدت متفاوت باشند و لایه‌برداری عمیق نیاز به جراحی دارد. مانند سایر درمان های لایه برداری، لایه برداری شیمیایی سلول های مرده پوست را از بین میبرد، گردش سلولی را تحریک می کند و تولید کلاژن را برای بهبود بافت پوست تحریک می کند.

یک لایه برداری سبک می تواند یک هفته طول بکشد تا بهبود یابد، در حالی که یک لایه برداری متوسط می تواند یک تا دو هفته طول بکشد. لایه برداری عمیق می تواند تا 21 روز طول بکشد تا بهبود یابد و نیاز به چندین ویزیت بعدی دارد. محققان لایه برداری با عمق متوسط را برای افرادی که در معرض زیاد نور خورشید هستند، توصیه می کند. اگر رنگ پوست تیره تری دارید، مراقب لایه برداری های شیمیایی باشید زیرا آنها می توانند خطر هیپرپیگمانتاسیون را افزایش دهند.

لایه برداری لیزری را امتحان کنید

لایه برداری با لیزر یک درمان حرفه ای شدید است که از انرژی نور برای تحریک تولید کلاژن و حذف لایه بیرونی پوست استفاده می کند. متخصصان برنامه‌ریزی درمان‌های لایه‌برداری با لیزر را در پاییز و زمستان توصیه می‌کنند زیرا این نوع لایه برداری می‌تواند پوست را نسبت به خورشید حساس‌تر کند. این روش نیز به زمان و هزینه نیاز دارد. در نظر داشته باشید که ممکن است 30 روز پس از انجام این کار متوجه نتایج شوید.

چه چیزی بافت پوست را تضعیف می کند؟

معمولاً پوست با منفذ باز به معنای تجمع سلول های مرده پوست روی سطح یا شرایطی مانند آکنه یا اگزما است. ژنتیک، آسیب های ناشی از نور خورشید، کم آبی بدن، رژیم غذایی و سیگار کشیدن نیز می تواند به بافت ضعیف پوست کمک کند.

بافت پوست ممکن است به ژنتیک مرتبط باشد، زیرا برخی افراد ممکن است بیشتر دچار جوش‌ها یا پوست خشک یا زبر و پوسته پوسته شوند. قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز می تواند به تضعیف بافت پوست کمک کند زیرا چربی طبیعی را محدود می کند و تولید اسید هیالورونیک طبیعی را بدتر می کند. در نتیجه، آفتاب بیش از حد می تواند پوست را زبر و ناهموار کند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و آلودگی نیز باعث از بین رفتن کلاژن می شود و باعث می شود خطوط ظریف و چین و چروک بیشتر به چشم بیاید.

کم آبی می تواند پوست را سفت و کدر نشان دهد و خطوط ریز را بیشتر به چشم بیاورد. افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است نسبت به محصولات مراقبت از پوست، عوامل محیطی یا غذا واکنش نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.