چگونه برای کولونوسکوپی آماده شویم؟

هرچند که آماده شدن برای کولونوسکوپی خوشایند نیست، اما کارهایی هست که با انجام آن می توان تجربه انجام کولونوسکوپی را کمی قابل تحمل تر کرد.

به گزارش تکناک، کولونوسکوپی می تواند ناهنجاری ها یا بیماری ها از جمله سرطان را در رکتوم و روده بزرگ تشخیص دهد. کولونوسکوپی حتی می تواند در وهله اول از پیشرفت سرطان جلوگیری کند و به پزشکان این امکان را می دهد که پولیپ هایی را که می توانند سرطانی شوند، شناسایی و حذف کنند. به همین دلیل است که انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالانی که در معرض متوسط ​​خطر ابتلا به این بیماری هستند، غربالگری‌های منظم سرطان کولورکتال را از 45 سالگی شروع کنند و تا 75 سالگی هر 10 سال یک‌بار این کار را انجام دهند.

دلایل دیگر برای کولونوسکوپی شامل بررسی علائمی مانند درد شکم و خونریزی مقعدی برای کمک به تشخیص برخی بیماری ها مانند بیماری التهابی روده است.

هر چقدر هم که کولونوسکوپی مهم باشد، این امر باعث نمی شود که آماده سازی های لازم آن، آسان تر تحمل شود.

طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK) هدف از آماده شدن برای کولونوسکوپی، تخلیه کامل روده از هرگونه مواد زائد است تا پوشش روده به وضوح در طول انجام کولونوسکوپی دیده شود. این فرآیند پاکسازی که به آن آمادگی می گویند، چیزی است که کولونوسکوپی را آسان تر می کند.

قبل از انجام کولونوسکوپی شما باید یک رژیم غذایی متشکل از مایعات شفاف را برای مدت زمان مشخصی قبل از آزمایش مصرف کنید. همچنین ممکن است مجبور شوید مقدار زیادی از مایعات تجویز شده را که باعث تحریک حرکات روده می شوند، بخورید. به دلیل مواد موجود در مایعات ممکن است اسهال بگیرید.

خوشبختانه چند کار وجود دارد که می توانند تجربه انجام کولونوسکوپی را کمی قابل تحمل تر کنند.

انواع روش های آماده سازی کولونوسکوپی

قبل از جستجو در راه هایی برای آسان تر کردن تجربه آماده سازی، بدانید که همه آماده سازی های کولونوسکوپی یکسان نیستند. آماده سازی های مختلف روده ممکن است حاوی ترکیب های مختلفی از ملین ها باشد که ملین ها موادی هستند که مدفوع را شل می کنند و حرکات روده را افزایش می دهند تا شما بتوانید روده بزرگ خود را پاکسازی کنید.

ملین های مایع

ملین‌های مایع سنتی که برای آماده‌سازی کولونوسکوپی استفاده می‌شوند، باید زیاد مصرف شوند.

قرص های ملین

در سال 2020، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، قرص ملین (FDA) SUTAB را تایید کرد. این روش آماده سازی، شامل 24 قرص است که نیمی از آن را شب قبل از کولونوسکوپی مصرف می کنید. بقیه قرص ها را باید صبح روز کولونوسکوپی بخورید.

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است تنقیه را تجویز کند به این شکل که یک ملین رکتوم در صورت عدم تحمل یا موثر نبودن ملین های خوراکی، می تواند حرکات روده را تحریک کند. اینکه کدام نوع آمادگی برای شما مناسب تر است به پزشک شما بستگی دارد.

اگر شما به طور مزمن یبوست دارید، این مسئله ممکن است بر نوع آماده سازی شما برای تمیز کردن روده بزرگ تأثیر بگذارد. آمادگی شما هرچه که باشد، دستورالعمل های دقیقی از پزشک در مورد چگونگی و زمان انجام آن دریافت خواهید کرد.

آماده سازی چند روز قبل از کولونوسکوپی

دورنمای پاکسازی کل روده بزرگ چندان لذت بخش نیست. یکی از مواردی که پزشک به شما دستورالعمل های واضحی در مورد آن می دهد این است که در روزهای منتهی به کولونوسکوپی چه چیزی باید بخورید و چه چیزی نباید بخورید. این مسئله به این دلیل است که اجتناب از برخی غذاها می تواند آمادگی شما را موفق تر کند. سعی کنید حتما به این توصیه ها پایبند باشید، زیرا تنظیم رژیم غذایی چند روز قبل از کولونوسکوپی ممکن است تحمل این کار را آسان‌تر کند.

از روزهای قبل از کولونوسکوپی (سه تا چهار روز قبل)، بهتر است رژیم غذایی کم فیبر را شروع کنید. با پرهیز از مصرف غذاهای پرفیبر که بدن شما قادر به هضم آنها نیست، مواد کمتری در روده بزرگ شما برای پاک کردن وجود خواهد داشت. به هیچ عنوان قبل از کولونوسکوپی ذرت نخورید.

در طول آماده سازی روده خود، احتمالاً باید از یک رژیم غذایی مایعات پیروی کنید، به این معنی که فقط باید مایعات شفاف مصرف کنید. این موضوع ممکن است شما را گرسنه نگه دارد. یکی دیگر از راه‌های آماده‌سازی روده این است که چیزهایی را که می‌توانید مصرف کنید، در بدن خود ذخیره کنید.

چگونه نوشیدن مایع آماده سازی را آسان تر کنیم؟

در آماده‌سازی‌های کولونوسکوپی که نیاز به نوشیدن مایعات زیادی دارند، به دلیل مزه یا مقدار مایعی که باید بنوشید، این امر ممکن است سخت باشد. با این حال، راه‌هایی برای آسان‌تر کردن این مسئله وجود دارد:

  • مقداری طعم به مایعات خود اضافه کنید: شما می توانید با افزودن موارد مجاز، طعم مایع آماده سازی را بهتر کنید.
  • خلاق باشید: نحوه نوشیدن مایعات نیز می تواند آمادگی را قابل تحمل تر کند. نوشیدن با نی می تواند بد بودن طعم این مایعات آماده سازی را کمتر به چشم بیاورد. همچنین شما می توانید بعد از نوشیدن مایع ، آب نارگیل، قهوه یا چای بدون اضافه کردن شیرینی بخورید چون مایعات مجاز هستند.

بیماران می توانند سرعت نوشیدن محلول را کاهش دهند و از مکمل های مبتنی بر زنجبیل که ضد استفراغ طبیعی هستند، استفاده کنند.

نحوه مراقبت از قسمت پایین بدن در روز آمادگی

هنگام آماده شدن برای پاکسازی روده، باید بیش از هر زمان دیگری به قسمت پایین بدن خود توجه داشته باشید. زدن روغن نارگیل یا وازلین در قسمت بیرونی مقعد یا استفاده از دستمال مرطوب می تواند التهاب این ناحیه را کاهش دهد. در این زمان چون زیاد به دستشویی می روید، بهتر است لباس راحت بپوشید.

 

این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.