چین ماهواره ارتباطی جدید به فضا پرتاب کرد

 چین روز جمعه 9 ژوئن، یک ماهواره ارتباطی آزمایشی جدید به شکل بشقاب را با استفاده از موشک Kuaizhou 1A به مدار زمین پرتاب کرد.

به گزارش تکناک، یک شرکت هوافضای چینی موفق شد ماهواره ارتباطی آزمایشی Longjiang 3 را در ساعت 10:35 صبح به وقت محلی بر روی موشک Kuaizhou 1A که حامل سوخت جامد است، از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در صحرای شمال غربی چین به فضا پرتاب کند.

محققان موسسه فناوری هاربین در استان هیلونگجیانگ Longijang 3 را توسعه دادند. این ماهواره برای آزمایش قابلیت های ارتباطی با سرعت بالا با استفاده از شکل بشقاب طراحی شده است.

ماموریت جدید، بیستمین باری بود که موشک Kuaizhou 1A چین به آسمان پرواز کرد و دومین بار در سال 2023 بود. این موشک به طول 20 متر توسط شرکت تابعه CASIC China Space Sanjiang Group در استان هوبی ساخته شده است. این موشک قادر است حدود 200 کیلوگرم محموله را به مدار خورشید همگام یا 300 کیلوگرم محموله را به مدار پایین زمین حمل کند.

مدل Kuaizhou 1A نمی‌تواند به اندازه موشک‌های لانگ مارچ چین در سطح جهان شناخته شود، که یکی از مدل‌های آن به ورود مجدد موشک‌های کنترل‌نشده اخیر چین به جو مشغول بوده است. در واقع، این مدل، همراه با نسخه بزرگتری به نام Kuaizhou 11، پرکاربردترین مدل موشک کشور چین است.

طبق مقاله ChinaDaily ، شرکت گلکسی اسپیس، که یک شرکت خصوصی ماهواره‌ای مستقر در پکن است، هم اعلام کرده که به زودی شبکه ماهواره‌های بشقابی خود را در چند ماه آینده راه‌اندازی خواهد کرد.

یانگ کیائولانگ، یکی از طراحان گلکسی اسپیس، به ChinaDaily گفت که برخی از مزایای طراحی بشقابی شامل امکان نصب بسیاری از ماهواره‌ها در یک موشک و امکان استقرار کارآمد و سریع است.

پاسخ چین به استارلینک

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) نیز اخیراً اعلام کرده است که یک ابر صورت فلکی جدید از ماهواره های اینترنتی را برای رقابت با استارلینک اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد کرد. برای انجام این کار، این سازمان توانایی خود را برای تولید سیستم جدید پرتاب لانگ مارچ 8 با امکاناتی که قادر به تولید 50 موشک در سال است، گسترش خواهد داد.

صورت فلکی چین که به آن “Guowang” یا شبکه ملی گفته می شود، از حدود 13 هزار ماهواره در مدار پایین زمین تشکیل خواهد شد. این بخشی از برنامه بلندمدت چین برای تبدیل شدن به قدرت فضایی پیشرو در جهان پیش از آمریکا است. سازمان فضایی این کشور همچنین قصد دارد تا حدود سال 2030 انسان را به ماه و در نهایت به مریخ بفرستد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.