چگونه خشکی چشم را درمان کنیم؟

خشکی چشم که گاهی اوقات سندرم خشکی چشم یا بیماری خشکی چشم نیز نامیده می‌شود، یک بیماری شایع است ولی در اغلب موارد، درمان آسانی دارد.

به گزارش تکناک، این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که چشمان شما اشک با کیفیت مناسب تولید نمی‌کنند تا به درستی مرطوب شوند. اکثر افراد مبتلا به خشکی چشم، علائم دردناکی مانند قرمزی، تاری دید یا سوزش چشم را تجربه می کنند.

خشکی چشم درمان آسانی دارد که می تواند بر  کاهش احساس خشکی و حفظ بینایی تمرکز کند.بنابراین یک چشم پزشک یا اپتومتریست می تواند با تجویز یک برنامه درمانی مناسب  می تواند به بهبود سلامت چشمان شما کمک کند.

بیشتر بخوانید:

 

 

روش های درمانی به عامل ایجاد کننده خشکی چشم و شدت بیماری شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، می‌توانید خشکی چشم را با اشک مصنوعی (یا قطره چشم)، تغییر سبک زندگی و در صورت لزوم جراحی درمان کنید.

اشک مصنوعی و ژل

Man drops eye drops.

قطره ها و پمادهای چشمی اغلب اولین درمان خشکی چشم (keratoconjunctivitis sicca : condition of having dry eyes) و معمولا برای موارد خفیف موثر هستند. با این حال، پزشک شما ممکن است داروهای بدون نسخه (OTC) یا نسخه ای را به شما توصیه کند.

اشک مصنوعی رایج ترین نوع قطره چشمی برای درمان خشکی چشم است که دقیقا شبیه اشک های طبیعی چشم عمل می کنند. بیشتر اشک های مصنوعی بدون نسخه در دسترس است و می توانند در طول روز یا به میزان مورد نیاز استفاده شوند.

اشک مصنوعی انواع مختلفی دارد که از ترکیبات و مواد مختلف ساخته شده اند. اگر علائم زیر را دارید می توانید از اشک مصنوعی بدون ماده نگهدارنده استفاده کنید:

  • چشم های حساسی دارید
  • از قطره های چشمی بیش از شش بار در روز استفاده کنید
  • از لنز استفاده کنید
  • به یک ماده نگهدارنده حساسیت دارید

استفاده از اشک مصنوعی به طور کلی بی خطر محسوب می شود، اما برخی از عوارض جانبی مانند تاری دید یا واکنش آلرژیک ممکن است در هنگام استفاده از آن رخ دهد. در صورت بروز عوارض جانبی، باید مصرف قطره چشم را متوقف کرده و فوراً با متخصص چشم خود تماس بگیرید.

اگر از لنز چشم استفاده می کنید، می توانید با خیال راحت از اشک مصنوعی نیز استفاده کنید. البته باید مطمئن باشید استفاده از این قطره ها در زمان استفاده از لنز، مشکلی ایجاد نمی کنند. اگر مطمئن نیستید که می‌توانید از یک برند یا نوع خاصی از اشک مصنوعی به همراه لنزهای خود استفاده کنید، با متخصص مراقبت از چشم یا داروساز موجود در داروخانه برای راهنمایی مشورت کنید.

افرادی که با چشم های خشک از خواب بیدار می شوند ممکن است لازم باشد که از پمادها یا ژل های روان کننده استفاده کنند. مانند اشک مصنوعی، پمادها یا ژل هایی که برای افزایش رطوبت چشم ها طراحی شده اند. این پماد و ژل ها بدون نسخه نیز در دسترس هستند اما به خاطر داشته باشید که می توانند باعث تاری دید شوند، به همین دلیل است که بیشتر افراد قبل از خواب از آنها استفاده می کنند.

اگر استفاده از اشک مصنوعی، پماد یا ژل را برای کمک به بهبود بیماری خود شروع کرده اید و هیچ بهبودی در علائم مشاهده نمی کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان خود را تغییر دهید.

نسخه

اگر استفاده از اشک مصنوعی برای بهبود علائم خشکی چشم شما کافی نباشد، متخصص چشم شما ممکن است قطره های چشمی پزشکی را برای کاهش تورم، تولید اشک با کیفیت و جلوگیری از تحریک، تجویز کند.

انواع قطره های چشمی برای خشکی چشم عبارتند از:

هدف مصرف نام تجاری دارو نام علمی دارو
کاهش التهاب و افزایش تولید اشک Cequa و Restasis سیکلوسپورین
بهبود تورم و کاهش التهاب و تحریک Xiidra لیفیتگراست

 

اگر برای سایر بیماری های خود داروهای دیگری مصرف می کنید، بهتر است به متخصص مراقبت از چشم خود اطلاع دهید تا تداخل دارویی نداشته باشید.

جراحی

اگر پس از استفاده پماد و ژل یا اشک مصنوعی، علائم شما پایدار هستند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید اما باید بدانید که جراحی برای خشکی چشم، مانند جراحی های دیگر نیست.

در صورتی که پزشک، جراحی را برای شما توصیه کند، ممکن است یکی از کارهای زیر را پیشنهاد کند.

  • کاشت مجرای اشک: پزشک متخصص ، قطعه هایی را در مجرای اشک شما (سوراخ های کوچک گوشه چشم شما) قرار می دهد. این روش می‌تواند میزان اشک‌هایی که از چشم‌های شما خارج می‌شوند را کاهش دهد، که ممکن است به ماندن اشک در چشمان شما برای مدت طولانی‌تری کمک کند. این یک روش دائمی نیست، زیرا پزشک می تواند در صورت نیاز و یا پاره شدن و از بین رفتن قطعه، آن را خارج کند.
  • جراحی پلک پایین: گاهی اوقات خشکی چشم ممکن است ناشی از شل شدن پلک پایین باشد. در موارد نادر، متخصص مراقبت از چشم ممکن است تصمیم بگیرد که پلک ها را ترمیم کند تا میزان اشکی که خیلی سریع تخلیه می شود را کاهش دهد.

توصیه های برای سبک زندگی

علاوه بر درمان های پزشکی، درمان خشکی چشم اغلب شامل تغییرات در سبک زندگی است. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • کاهش خشکی محیط زندگی: هوای محیط زندگی خود را مرطوب و استفاده از دستگاه های تهویه هوا را محدود کنید. اجازه ندهید که محیط خشک و دود به داخل خانه وارد شود. علاوه بر این، حتما عینک آفتابی بزنید و استفاده از سشوار را کاهش دهید.
  • افزایش مصرف مواد مغذی حاوی امگا 3 (چربی های سالم): مکمل های امگا 3 را به شکل قرص مصرف کنید. همچنین ماهی های چرب (مانند سالمون یا ماهی تن) و دانه های کتان بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • تمرین عادات مفید برای چشم: به طور منظم پلک بزنید، زمان استفاده از نمایشگرها را کاهش دهید، 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید، خوب بخوابید، کمپرس گرم ملایم را روی چشمان خود امتحان کنید و حتما پلک های خود را ماساژ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.