چین بزرگترین صادرکننده خودرو جهان شد

طبق آخرین گزارش بی بی سی، چین با پیشی گرفتن از ژاپن به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده است.

به گزارش تکناک، این کشور در سه ماه اول سال از ژاپن پیشی گرفت و همچنان رشد صادرات خودرو را گزارش می کند.

طبق آمار رسمی ارائه شده توسط انجمن خودروسازان چین، این کشور 1.07 میلیون دستگاه در سه ماهه اول سال 2023 تحویل داده است که نشان دهنده افزایش تقریباً 58 درصدی نسبت به دوره مشابه سال 2022 است.

تولید وسایط نقلیه ژاپن در این بازه زمانی 954،185 دستگاه بود که شش درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

طبق آمار اداره کل گمرک چین، این کشور در سال 2022 حدود 3.2 میلیون دستگاه خودرو صادر کرده است، در حالی که آلمان تقریباً 2.6 میلیون دستگاه خودرو صادر کرده است.

digikala

چین در سال 2022 از آلمان به عنوان دومین صادرکننده خودرو در جهان پیشی گرفت. در سال 2009، چین از ایالات متحده پیشی گرفت و به بزرگترین بازار خودروهای جدید در جهان تبدیل شد.

این افزایش شدید در صادرات خودروی چین در درجه اول به دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و فروش به روسیه بوده است. بلژیک، استرالیا و تایلند از جمله مقاصد اصلی خودروهای انرژی نو ساخت چین هستند.

به گفته کارشناسان، انتقال مداوم از سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک، دلیل اصلی رشد صنعت خودروسازی چین است. وسایل نقلیه موتوری با انتشار گاز دی اکسید کربن که باعث گرم شدن سیاره می شود تا حد زیادی در گرم شدن کره زمین نقش دارند. در بحبوحه افزایش دما، وسایل نقلیه الکتریکی به عنوان راه حلی حیاتی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی معرفی می شوند.

این گزارش ها می افزاید که صادرات خودروهای انرژی نو که عمدتاً خودروهای برقی هستند بیش از 90 درصد نسبت به سال گذشته در چین رشد داشته است. بازوی چینی تسلا  با 90000 دستگاه، SAIC motor  با 90000 دستگاه و BYD با  30000 دستگاه بزرگترین صادرکننده خودرو انرژی نو در چین هستند.

ایلان ماسک همچنین یک کارخانه عظیم تولید خودروهای الکتریکی در شانگهای تاسیس کرده است. ابر کارخانه تسلا به کشورهای مختلف از جمله ژاپن و اروپا صادرات دارد.

این کارخانه در حال حاضر می تواند 1.25 میلیون دستگاه خودرو در سال تولید کند و تسلا قصد دارد این ظرفیت را بیشتر کند. علاوه بر این، این شرکت تولید خودروهای کاربردی اسپرت مدل Y را آغاز کرده است که در ماه های آینده به کانادا صادر خواهد شد.

علاوه بر این، زمانی که کشورهای غربی تحریم های تجاری را علیه مسکو اعمال کردند، چین بلافاصله پس از آغاز جنگ اوکراین صادرات به روسیه را آغاز کرد.

در سال 2022، خودروسازان چینی مانند جیلی، چری و گریت وال پس از خروج شرکت هایی مانند فولکس واگن و تویوتا از کشور روسیه در پی تهاجم به اوکراین، شاهد افزایش سهم بازار خود در این کشور بودند.

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.