چین ظرفیت ایستگاه فضایی خود را دو برابر می کند

بر اساس گزارش جدید رویترز که این هفته منتشر شد، از آنجایی که ایستگاه فضایی بین‌المللی به رهبری ناسا (ISS) به پایان چرخه حیات خود در دهه 2030 نزدیک می‌شود، چین می‌خواهد اندازه ایستگاه فضایی خود را طی چند سال آینده از سه به شش ماژول افزایش دهد.

به گزارش تکناک، ایستگاه فضایی تازه توسعه یافته به فضانوردان کشورهای دیگر سکوی متفاوتی برای ماموریت های نزدیک زمین می دهد و برای بیش از 15 سال عملیاتی خواهد بود.

مکانی دلچسب برای اکتشافات فضایی

ایستگاه فضایی چین در حال حاضر تیانگونگ (Tiangong) نامیده می شود که کلمه چینی به معنی “کاخ آسمانی” است. این ایستگاه از سه ماژول تشکیل شده است.

تیانگونگ-1 که در سپتامبر 2011 پرتاب شد، اولین ماژول ایستگاه فضایی چین بود. این ایستگاه فضایی میزبان ماموریت‌های همراه با خدمه شنژو 9 و شنژو 10 بود و به عنوان یک سکوی آزمایشی برای ملاقات و آزمایش پهلوگیری با فضاپیمای شنژو عمل کرد. تیانگونگ-1 در مارس 2016 از دست چین خارج شد و هنگامی که در آوریل 2018 دوباره وارد جو زمین شد، بلافاصله سوخت.

تیانگونگ-2 دومین ماژول ایستگاه فضایی چین بود که در سپتامبر 2016 به فضا پرتاب شد. تعدادی آزمایش در آنجا انجام شد، از جمله آزمایش‌هایی برای رصد زمین، مطالعات علمی، و نمایش‌های فناوری. تیانگونگ-2 همچنین برای پرتاب فضاپیمای باری تیانژو-1 و همچنین ماموریت های خدمه استفاده شد. در جولای 2019، عمدا از مدار خارج شد و به جو زمین بازگشت.

سرانجام، در سال 2022، تیانگونگ-3 به فضا پرتاب شد و پیش بینی می شد که نسبت به پیشینیان خود، توانمندتر و پیشرفته تر باشد و نقش مهمی در ساخت ایستگاه فضایی چین (CSS) ایفا کند.

در حال حاضر، CSS تنها می تواند میزبان سه فضانورد در ارتفاع مداری تا 450 کیلومتر (280 مایل) باشد. با این حال، این شرایط ممکن است با برنامه های جاه طلبانه چین برای دو برابر کردن ظرفیت ایستگاه تغییر کند.

این طرح ها این سازه را به 180 تن متریک می رساند و به آن اجازه می دهد چند فضانورد دیگر را در خود جای دهد، اگرچه هنوز تنها 40 درصد از ظرفیت ایستگاه فضایی بین المللی را دارد.

پیشرو در اکتشافات فضایی

با این حال، از آنجایی که ممکن است ایستگاه فضایی بین المللی تا سال 2030 از رده خارج شود، آژانس‌های فضایی در سراسر جهان ممکن است چاره‌ای جز استفاده از ایستگاه چین نداشته باشند و این کشور را به یک رهبر در اکتشافات فضایی تبدیل کند.

در همین حال، چین تمایل خود را برای همکاری با سایر کشورها و سازمان ها در زمینه تحقیقات علمی و آزمایش بر روی CSS ابراز کرده است. برخی از آزمایش‌های بین‌المللی و موافقت‌نامه‌های همکاری قبلاً ایجاد شده‌اند، زیرا ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده غیرفعال شدن است.

برنامه تیانگونگ نمونه ای از تعهد چین به پروازهای فضایی سرنشین دار و تحقیقات علوم فضایی است. پیشرفت‌های قابل‌توجهی در قابلیت‌های فضایی چین، مانند پروازهای خدمه و فن‌آوری میعادگاه و پهلوگیری خودران، از طریق توسعه مداوم ایستگاه ایجاد شده است.

علاوه بر این، انتظار می رود فضانوردان در آینده نزدیک زمان زیادی را صرف زندگی و کار در ایستگاه فضایی کنند. پیش بینی می شود که CSS دارای یک خدمه چرخشی باشد و به طور مداوم با اعضایی که در زمینه های مختلف علمی تحقیقات پیشرفته انجام می دهند، مشغول باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.