چین پهپاد با موتور انفجاری چرخشی آزمایش کرد

موسسه تحقیقات فناوری صنعتی دانشگاه چونگ کینگ در یک همکاری مشترک با شرکت خصوصی موتور TWR در شنژن، یک پهپاد پیشران موتور انفجاری چرخشی (RDE) را با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش تکناک به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، آزمایش این پهپاد با موتور RDE که در یک مکان نامشخص در استان گانسو، چین انجام شد، می‌تواند در را برای پهپادهای آینده با سرعتی بی‌نظیر باز کند.

پهپادهای فوق سریع

جزییات کمی فراتر از تصاویر منتشر شده از احتراق موتور انفجاری چرخشی (FB-1 RDE) پهپادFB-1  در حین آزمایش تاکسی در دسترس است. همچنین مشخص نیست که آیا پهپاد 5 متری می تواند با استفاده از موتور بلند شود و برای مدت طولانی پرواز کند. با این حال، SCMP گزارش داد که این آزمایش در واقع شامل اولین پرواز پهپاد نیز می شود.

مفهوم اصلی RDE یک موج انفجاری است که در اطراف یک کانال دایره ای (حلقه) حرکت می کند. سوخت و اکسید کننده از طریق سوراخ ها یا شکاف های کوچک به کانال تزریق می شود. سپس انفجار در مخلوط سوخت/اکسیدکننده توسط نوعی جرقه زنی آغاز می شود. پس از روشن شدن موتور، انفجارها به خودی خود ادامه می یابند. در نهایت، محصولات احتراق به خارج از کانال هدایت می شوند و توسط سوخت و اکسید کننده ورودی به بیرون رانده می شوند.

در حالی که ظاهراً مشابه موتورهای انفجار پالس (PDE) همانطور که در بمب های پرنده آلمانی V1 Doodlebug در طول جنگ جهانی دوم دیده می شود، RDE ها نیاز به پاکسازی پس از هر پالس را از بین می برند. در صورت توسعه کامل، چنین موتورهایی می توانند به صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت منجر شوند. با این حال، RDE ها از ناپایداری رنج می برند و در مقایسه با سایر اشکال موتورهای هوافضا بسیار پر سر و صدا هستند.

بر اساس گزارش های خبری از چین، موتور RDE پیش از اینکه برای اولین پرواز خود به پهپاد متصل شود، چندین آزمایش زمینی را انجام داده بود. این هواپیما از سوخت نفت سفید استفاده می کند و دارای احتراق سریع است و می تواند یک هواپیما را از سرعت صفر تا چندین برابر سرعت صوت نیرو دهد. این موتور از سوخت هواپیما استفاده می کند و دارای احتراق سریع است و می تواند یک هواپیما را از سرعت صفر تا چندین برابر سرعت صوت نیرو دهد.

موتورهای موجود به دلیل مشکلات ذاتی برای رسیدن به سرعت چندین برابر سرعت صوت تلاش می کنند. به عنوان مثال، موتورهای توربوجت سنتی از تیغه‌های فن برای کشیدن هوا به داخل موتور استفاده می‌کنند که در سرعت‌های بالاتر از 3 ماخ باعث کشش می‌شود. سایر گزینه‌های امیدوارکننده، مانند موتورهای رم جت، می‌توانند با فشرده‌سازی هوای ورودی با شکل منحصربه‌فرد خود، از 3 ماخ پیشی بگیرند. با این حال، چنین موتورهایی راندمان احتراق بهبود یافته را ارائه نمی دهند. آنها همچنین به سرعت اولیه بالایی نیاز دارند (در حالت ایده آل 0.5 ماخ).

به همین دلیل، اعتقاد بر این است که یک موتور RDE جایگزین موثرتری برای موتورهای توربوجت و رم جت است و آنها پتانسیل ایجاد انقلابی در پروازهای مافوق صوت با مصرف سوخت کمتر را دارند. گزینه های دیگر، مانند موتورهای اسکرام جت، نیز عالی هستند، اما برای شروع به سرعت های بالاتر از 4 ماخ نیاز دارند. از سوی دیگر، RDE می تواند از صفر کیلومتر در ساعت شروع کنند و گفته می شود که نگهداری آن آسان تر است.

اما RDE ها نیز بدون مشکل نیستند. به عنوان مثال، دیواره های داخلی موتور باید در برابر امواج ضربه ثابت مقاومت کنند، که مستلزم استانداردهای بالایی در یکپارچگی ساختار و استحکام مواد است.

می تواند تحول برانگیز باشد

TWR در یک بیانیه مطبوعاتی در روز چهارشنبه (20 سپتامبر 2023) گفت: این پیشرفت اخیر نشان دهنده یک گام مهم در استراتژی یکپارچه TWR برای پیشرفت در زمینه موتور انفجاری و فن آوری های پرواز مرتبط با موتور انفجاری است.

اگر اخبار مربوط به آزمایش موفقیت آمیز واقعی باشد، می تواند تأثیرات گسترده ای بر کاربردهای مختلف مانند موشک های فضایی تجاری، پهپادهای پرسرعت، هواپیماهای نظامی و موشک های هدایت شونده داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.