ژاپن هم به ماه فرودگر قمری می فرستد

ژاپن پس از ماموریت موفقیت آمیز فرودگر قمری هندی چاندرایان-3 که این هفته در نزدیکی قطب جنوبی ماه انجام شد در حال پرتاب یک فرودگر قمری به سطح ماه است.

به گزارش تکناک، موشک H2-A آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) ماموریت SLIM را در 28 اوت در ساعت 09:26 طبق زمان استاندارد ژاپن از مرکز فضایی تانگاشیما در جنوب ژاپن پرتاب خواهد کرد.

این ماهواره یک ماهواره تصویربرداری پیشرفته به نام XRISM را به مدار می برد و یک فرودگر سبک وزن را برای سفر به ماه می فرستد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فرودگر یک فرود نرم را در ژانویه یا فوریه انجام خواهد داد.

نگاه ژاپن به ماه

هیچ تضمینی برای موفقیت در فرود روی ماه وجود ندارد. درست چند روز قبل از اینکه چاندرایان-3 فرود نرم موفقیت آمیز خود را انجام دهد، ماموریت لونا-25 روسیه که اولین ماموریت اکتشاف ماه این کشور در تقریبا 50 سال گذشته است بر سطح ماه سقوط کرد.

در همین حال، JAXA در سال‌های اخیر دچار شکست‌های متعددی شده است، از جمله شکست ششمین پرتاب موشک اپسیلون در اکتبر سال گذشته و انفجار در اولین پرتاب موشک جدید H3.

جیرو کاساهارا، استاد دپارتمان مهندسی هوافضا دانشگاه ناگویا، در مصاحبه‌ای با ژاپن تایمز، توضیح داد که بسیاری به دلیل شکست‌های اخیر JAXA، این ماموریت را حیاتی می‌دانند.

کاساهارا توضیح داد: ژاپن تنها یک فرصت دارد و فرود آمدن بر روی یک جرم آسمانی متحرک نیاز به تسلط به یک فناوری فوق‌العاده مهم دارد.

ماموریت کاوشگر هوشمند ژاپن برای بررسی ماه (SLIM) برای نشان دادن فناوری دقیق فرود روی ماه طراحی شده است که می تواند فرود در زمین های پیچیده تر را آسان تر کند.

این نوع فناوری به ویژه در حال حاضر جالب توجه است که آژانس های فضایی پیشرو جهان، قطب جنوبی ماه را مورد توجه قرار داده اند، زیرا ممکن است مقادیر زیادی آب یخ را در خود جای دهد. قطب جنوبی ماه در مقایسه با منطقه فرود آپولو دارای زمین ناهمواری است، به این معنی که نوآوری های مرتبط با فرود جدید مورد نیاز است.

با این حال، ژاپن تصور می کند که این فناوری فراتر از ماه مورد استفاده قرار گیرد. JAXA بیان می‌کند که از آنجایی که بشریت به یادگیری بیشتر در مورد کیهان ادامه می‌دهد، فناوری فرود دقیق به طور فزاینده‌ای مورد نیاز خواهد بود زیرا ما به دنبال فرود در مکان‌های جالبی در فضا برای کشف اسرار آنها هستیم.

SLIM همچنین فناوری فرودگر سبک و کم هزینه را نشان می دهد که می تواند برای ماموریت های بازگشت نمونه استفاده شود. صرفه جویی در وزنی که با توجه به مواد جدید به کار رفته در فضاپیما میسر شده است باعث می شود محموله های بیشتری به مقصد حمل شود.

همانطور که از نام آن پیداست، SLIM یک فرودگر نسبتا کوچک با ارتفاع 7.9 فوت (2.4 متر) و با عرض 8.8 فوت (2.7 متر) است. وزن آن در هنگام پرتاب 1300 پوند (590 کیلوگرم) است و تقریباً دو سوم این جرم سوخت است.

هدف این فرودگر فرود آمدن در دهانه شیولی در سمت نزدیک ماه است. SLIM دارای یک پایه فوم آلومینیومی قابل خرد شدن در پایین فضاپیما است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این فرودگر در اوایل سال 2024 روی سطح ماه خواهد نشست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.