ژن عامل بدخیمی سرطان کشف شد

در یک پیشرفت چشمگیر، تیمی از محققان از دانشکده پزشکی هاروارد، ژنی را شناسایی کردند که وقتی جهش پیدا می‌کند، از طریق مکانیسمی غیرعادی باعث ایجاد سرطان می‌شود.

در یک پیشرفت چشمگیر، تیمی از محققان از دانشکده پزشکی هاروارد، ژنی را شناسایی کردند که وقتی جهش پیدا می‌کند، از طریق مکانیسمی غیرعادی باعث ایجاد سرطان می‌شود. این مکانیسم غیر عادی، اختلال در توانایی سلول برای از بین بردن RNA معیوب است.

به گزارش تکناک، ملانوما نوعی سرطان پوست است که از تغییر در ملانوسیت ها که سلول های تولید کننده رنگدانه در پوست هستند، ایجاد می شود. این نوع سرطان به دلیل تمایل به گسترش به سایر قسمت های بدن، خطرناک ترین نوع سرطان پوست در نظر گرفته می شود.

پیشرفت های اخیر در درمان سرطان بدون شک گزینه های درمانی را برای بیماران ملانوما بهبود بخشیده است. با این حال، دانشمندان به طور مداوم به دنبال رویکردهای جدید برای مقابله با انواع ملانوم هستند که به فعالیت ژن انکوژن برای رشد و مقاومت در برابر درمان متکی هستند.

این کشف پیشگامانه در مجله Science در 21 آوریل منتشر شد که پیامدهای گسترده ای دارد زیرا به نظر می رسد این مکانیسم در انواع سرطان های بدخیمی وجود دارد. این یافته ها به طور موثر می تواند طیف جدیدی از مولکول هایی را که داروهای سرطان می توانند هدف قرار دهند، نشان دهد.ژنی که در مرکز این تحقیق بررسی می شود، CDK13 نام دارد.

تحقیقات روی گورخرماهی نشان داد که جهش در ژن CDK13 ، رشد ملانوم را تسریع می‌کند. به طرز شگفت آوری، جهش های مشابهی نیز در ملانوم های انسانی متعدد یافت شد.

با این حال، شگفتی واقعی در درک چگونگی جهش CDK13 باعث سرطان می شود. در این تحقیقات چندین مولکول RNA کوتاه و معیوب تولید شده توسط سلول های ملانوما مشاهده شد که نشان دهنده یک ناهنجاری است.

نقش جهش ژن CDK13 در سرطان

به طور معمول، سلول‌ها تعداد کمی RNA کوتاه و معیوب هم تولید می‌کنند، اما سلول های نظارتی واقع در هسته، دائما آن‌ها را شناسایی و دفع می‌کنند. صدها مرحله در ساخت RNA وجود دارد و گاهی اوقات همه چیز درست پیش نمی رود.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که هدف قرار دادن ژن CDK13 یا پروتئین‌هایی که آن را تنظیم می‌کند، می‌تواند روش امیدوارکننده‌ای برای درمان انواع مختلف سرطان باشد. در مورد ملانوم، 21 درصد از تومورهای انسانی مورد بررسی، جهش هایی در ژن CDK13 یا پروتئین های مرتبط با آن نشان دادند.

همچنین تیم محققان جهش هایی را در ژن های CDK13، ZC3H14 یا پروتئین های مرتبط در انواع دیگر تومورهای انسانی، از جمله سرطان پوست غیر ملانوم، سرطان آندومتر، آدنوکارسینوم کولون و سرطان ریه سلول کوچک کشف کردند.

در حقیقت یک مکانیسم پاکسازی در سلول وجود دارد که در این نوع سرطان ها کار نمی کند.

این مطالعه پیشگامانه، مکانیسم‌های مولکولی پیچیده‌ای را که زمینه‌ساز توسعه سرطان هستند، نشان می دهد. شناسایی جهش‌های CDK13 و تأثیر آن‌ها بر سیستم نظارتی RNA سلول، فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای درمان سرطان باز می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.