کارایی بهتر Chrome Remote Desktop با بروزرسانی جدید

گوگل اقدام به بروزرسانی برنامه Chrome Remote Desktop برای سیستم عامل اندروید و جایگزینی نسخه سنتی قبلی با نسخه جدید بر پایه وب کرده است.

به گزارش تکناک، تا قبل از امروز، Chrome Remote Desktop، سرویس رایگانی از گوگل بود که امکان دسترسی ریموت (از راه دور) به کامپیوترهای ویندوز، مک و لینوکس را فراهم می‌کرد. اما از اوایل سال 2020 تاکنون، برنامه اندروید آن بروزرسانی نشده بود. برنامه موبایل در حالت کلی، کمترین امکانات را داشت و بسیاری از ویژگی‌های موجود در نسخه وب دسکتاپ را نداشت.

شما  دو گزینه بین موس با لمس مستقیم و نشانگر قابل کشیدن برای باز کردن صفحه کلید اسکرین موبایل خود داشتید. همچنین، می‌توانستید اندازه مانیتور PC خود را با صفحه نمایش هماهنگ کنید و کلیدهای Ctrl-Alt-Del را فشار دهید. باید بدانید که نسخه موبایل Chrome Remote Desktop این امکان را نداشت که از ویژگی پشتیبانی از راه دور استفاده کنید. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد با وارد کردن یک کد روی صفحه نمایش کامپیوتر شخص دیگر، دسترسی یک‌باره به کامپیوتر آن‌ها را برقرار کنند.

به عبارتی دیگر، می‌توان گفت که برنامه موبایل Chrome Remote Desktop به شدت از نسخه وب خود عقب مانده بود. به همین دلیل، گوگل تصمیم گرفت از ایجاد Trusted Web Activity (TWA) برای استفاده در برنامه‌ای که از طریق آن انجام می‌شود، بهره‌برداری کند. در واقع، TWA یک برنامه تمام صفحه است که بر اساس وب عمل می‌کند و می‌توان آن را از طریق فروشگاه Play نصب کرد. با نصب این برنامه، شما بلافاصله قادر به تشخیص آن به عنوان یک برنامه وب نیستید.

گوگل حدود یک سال است که این بروزرسانی خاص را در حالت بتا آزمایش می‌کند و از این مدت برای برطرف کردن بسیاری از باگ‌ها و مشکلات استفاده کرده است. هنگامی که ما برای اولین بار تجربه کردیم، مشکلات قابل توجهی با چرخش صفحه و تغییراتی که در کامپیوتر میزبان صورت می گرفت، وجود داشت.

این هفته، گوگل آخرین نسخه مبتنی بر وب Chrome Remote Desktop (نسخه TWA 1.2) را از طریق فروشگاه Play و بدون نیاز به ثبت‌نام در بروزرسانی‌های بتا به کاربران عرضه کرد. تفاوت بسیار چشمگیر است زیرا طرح قدیمی و منسوخ نسل اول Material Design 1 با یک رابط کاربری جدیدتر به نام Google Material Theme جایگزین شده است.

چون این تجربه بر اساس برنامه وب ساخته شده است، مجموعه کامل ویژگی‌ها و گزینه‌های Chrome Remote Desktop در دسترس است. در کشوی سمت چپ، شما گزینه های Remote Access ، Remote Support و Set up via SSH را همراه با یک دکمه تغییر حالت تاریک و دکمه بازخورد پیدا خواهید کرد.

هنگام اتصال به کامپیوتر مورد نظر، کنترل ها نیز به طور قابل توجهی به‌روز شده اند. به عنوان مثال، در حالی که نسخه قدیمی Chrome Remote Desktop با فشار دادن صفحه کلید لمسی اندروید شما، کاربر مستقیماً تایپ می کرد، حالا یک جعبه متن دارید که باید در آن تایپ کنید و پس از آن برای تایید آنچه که تایپ کرده‌اید، باید گزینه  ارسال را فشار دهید.

این تغییر در ابتدا کمی ناخوشایند است، اما به شما اجازه می دهد تا ویژگی های تکمیل خودکار و اصلاح خودکار Gboard را مطابق انتظار خود فعال کنید. شما می توانید با تعویض ورودی صفحه نمایش به سبک قدیمی بازگردید. همچنین می‌توانید از یک صفحه‌کلید لمسی داخلی استفاده کنید که دارای برخی از کلیدهای اضافی مورد نیاز روی دسکتاپ است. ما هنوز یک صفحه کلید خارجی را آزمایش نکرده‌ایم، اما منوی تنظیمات درون جریانی به ویژگی  Send system keys اشاره می‌کند که باید فشارهای کلیدهای ویژه (Alt، Ctrl و غیره) و میانبرها را به رایانه شما ارسال کند.

در همان منو، که با فشار دادن دکمه نیم دایره در کنار جریان ویدئو قابل دسترسی است، شما همچنین گزینه های کیفیت پخش (شامل کدک ترجیحی، حداکثر فریم‌ریت و Smooth scaling)، تنظیمات مقیاس نمایش و راهی برای انتقال فایل بین گوشی و کامپیوتر پیدا خواهید کرد. بیشتر این گزینه ها در نسخه پیشین موبایل در دسترس نبودند و برای تجربه بهتر به همراه یکدیگر ارائه می شوند.

با وجود یک سال آزمایش، به‌نظر می‌رسد که برنامه وب Chrome Remote Desktop هنوز آماده استفاده عمومی نیست. در مدت کوتاهی که با به‌روزرسانی کار کردم، با یک مشکل روبرو شدم که کنترل های لمسی به طور کامل قطع شده بود و امکان زوم، پن، یا استفاده از موس در هیچ شیوه‌ای وجود نداشت. حتی با قطع شدن ارتباط، بستن برنامه و دوباره وصل شدن، مشکل حل نشد.

علاوه بر این، چون برنامه جدید در Chrome اجرا می شود، باید توجه داشته باشید که تغییراتی را که در تنظیمات مرورگر خود اعمال می‌کنید، ممکن است تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، اگر Google.com را طوری تنظیم کنید که در حالت دسکتاپ باز شود، متوجه می‌شوید که این تنظیم، به طرز ناامیدکننده‌ای، برای برنامه Chrome Remote Desktop نیز اعمال می‌شود.

این نسخه مبتنی بر وب از Chrome Remote Desktop، با تمامی بهینه سازی ها و ویژگی های اضافی، قرار بود ارتقاء قابل توجهی در مقایسه با برنامه قدیمی Native Android داشته باشد. متأسفانه، این چنین نیست و برنامه با مشکلات فنی روبرو است.

با این حال، در صورت بروز هر یک از این مشکلات، شما همچنان می توانید برنامه را حذف کرده و نسخه قدیمی تری را نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.