افزایش 4 برابری حافظه کارت گرافیک محبوب انویدیا

یک کاربر علاقه‌مند به کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti از طریق یک مُد هوشمند، حافظه این پرچمدار محبوب Turing را چهار برابر کرده است.

به گزارش تکناک، کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti، یکی از بهترین کارت‌های گرافیکی بود که می‌توانستید بخرید. متأسفانه دوران اوج پنج ساله این کارت گرافیک رو به پایان است. با این حال، باید اعتراف کرد که انویدیا در چند نسل اخیر، از سری کارت‌های گرافیکی Titan غافل شده است.

آخرین محصول SKU Titan به دوران Turing تعلق دارد، در واقع به شکل Titan RTX است. ممکن است بپرسید که چرا این موضوع مهم است؟  Titan RTX از همان PCB مرجع GeForce RTX 2080 Ti استفاده می‌کند، که دلیل اصلی قابلیت افزایش حافظه را از 11GB تا 44GB برای فردی که این کار را انجام داده است، فراهم کرده است.

PCB مرجع شامل فضایی برای 24 ماژول حافظه GDDR6 است، 12 ماژول در هر سمت. کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti تنها  11تا از 12 اسلات جلویی را با تراشه های 1 گیگابایتی GDDR6 اشغال می کند. حتی Titan RTX از تمام 24 اسلات حافظه استفاده نمی کند. کارت گرافیک تنها دارای 12 اسلات جلویی با تراشه های 2 گیگابایتی GDDR6 است.

در کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti، مد (از wxnod) یک مد جایگزینی کلاسیک انجام داد. او ماژول‌های حافظه 1GB موجود را با نوع سامسونگ 2GB جایگزین کرد و اسلات خالی در صفحه جلویی و تمامی 12 اسلات در پشت مدار چاپی را پر کرد. در کل 48GB حافظه در دسترس است، اما به دلیل طراحی کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti و رابط حافظه باریک‌تر، تنها می‌تواند به 22 اسلات حافظه دسترسی پیدا کند.

نتیجه کار، یک کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti با 44GB حافظه GDDR6 است. قیمت GDDR6 به طرز قابل توجهی بهبود یافته است که به پروژه های کاربران مانند این پروژه کمک می‌کند. چند سال پیش، یک ماژول حافظه سامسونگ 2GB GDDR6 به قیمت بیش از 200 دلار در پلتفرم‌های چینی مانند AliExpress فروخته می‌شد.

به گفته عکس‌های GPU-Z و DirectX، کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti به طور موثر تمامی 44GB حافظه را تشخیص داده است. این نمونه از Leadtek استفاده می‌کند و از PCB مرجع انویدیا استفاده می‌کند. به طور منطقی، تعویض حافظه بر روی پهنای باند حافظه کارت گرافیک تأثیری نداشته است. کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti با رابط حافظه 352 بیتی و با استفاده از ماژول‌های حافظه GDDR6 با سرعت 14 Gbps، بدون توجه به ظرفیت چیپ‌ها، 616 گیگابایت در ثانیه را تزریق می‌کند.

 

متأسفانه، این مد شگفت‌انگیز فقط برای نمایش است. کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti با 44GB حافظه GDDR6 به درستی در سیستم عامل بوت می‌شود، اما در بنچمارک‌ها و بازی‌ها کار نمی‌کند. این یک مشکل شناخته شده است. در گذشته، ما مشابه این پروژه‌های کاربری را دیده‌ایم، مثل GeForce RTX 2070 با 16GB یا به تازگی، GeForce RTX 3070 با 16GB. این پروژه‌ها معمولاً برخی اوقات موفق هستند و برخی اوقات ناکام، زیرا کارت‌های گرافیکی تغییر یافته به دلیل عدم پشتیبانی مناسب vBIOS و درایور، با مشکل روبرو می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.