کاهش جمعیت، تهدیدی برای آینده اقتصاد جهانی

یک اقتصاددان معتقد است کم شدن نرخ زاد و ولد و روند کاهشی جمعیت جهان، به دلیل تاثیری که بر عرضه نیروی کار دارد می تواند آینده ای نگران کننده برای اقتصاد جهان رقم بزند.

به گزارش تکناک، روند کاهشی جمعیت جهان همچنان ادامه دارد. سباستین دتمرز، مدیرعامل شرکت   StepStone و نویسنده‌ کتابی درباره‌ی آینده جمعیت جهان، معتقد است که این مسئله می‌تواند باعث اختلال مدل کلی اقتصاد جهان و در نتیجه  فلج شدن چشمگیر اقتصاد جهانی شود. او در مقاله‌ای که توسط Business Insider منتشر شده، بیان می‌کند که چالش کاهش شدید جمعیت به سمت ما می آید و این موضوع می‌تواند به هرج ‌ومرج اقتصاد جهانی بیانجامد.

دتمرز تاکید می‌کند که با نزدیک شدن به مرز جمعیت هشت میلیاردی در جهان، فاکتورهایی که منجر به کاهش جمعیت می شوند، همچنان فعال هستند. او پیش‌بینی می‌کند که در چهار دهه آینده، جمعیت جهان باز هم کاهش خواهد یافت. دتمرز جنگ، ویروس یا بلایای طبیعی را به عنوان عوامل کاهش جمعیت و تعریف استانداردهای بالای زندگی را دلیل این کاهش در نرخ زاد و ولد دانست.

دتمرز بیان می‌کند : با وجود بهبود شرایط بهداشتی و فراهم شدن ثروت، تحصیلات و زندگی بلندتر، نرخ زاد و ولد در حال کاهش است و این امر به هیچ وجه نباید به عنوان یک خبر خوشحال کننده در نظر گرفته شود چرا که  درآینده به یک فاجعه برای اقتصاد جهانی تبدیل خواهد شد. کمبود شدید نیروی کار به دلیل کاهش جمعیت، می‌تواند اقتصاد جهانی را فلج کند، مگر اینکه راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای رفع این مشکل پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت StepStone به این نکته اشاره می‌کند که هرچند کاهش جمعیت می‌تواند برای کسانی که نگران آثار منفی ازدحام جمعیت هستند، مسرت بخش باشد، اما شدیدترین کاهش نرخ زاد و ولد در جوامع ثروتمندتر، به معنی کمبود جدی نیروی کار جوان برای حفظ استانداردهای رفاهی است.

دتمرز با توجه به تحقیقات بنیاد گیتس، به طور محافظه ‌کارانه پیش ‌بینی می‌کند که جمعیت جهان تا پایان این قرن، نسبت به اوج خود یک میلیارد نفر کاهش پیدا می کند. او همچنین بیان می‌کند که در کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان، جمعیت شاغل به کم تر از نصف کاهش می یابد و کشورهایی مانند لهستان، پرتغال، رومانی، ژاپن و چین هم  حدود دو سوم نیروی کار خود را از دست خواهند داد.

دتمرز به عنوان یک محقق در این زمینه، تأکید می‌ کند که کاهش جمعیت یک زنگ هشداردهنده است چراکه جمعیت نیروی محرکه رشد اقتصادی در چند قرن گذشته بوده‌ است و با جمعیت کم تر، کار کمتری می توان انجام داد.

مدیرعامل شرکت StepStoneمی‌گوید: تجربه نشان داده است که کاهش جمعیت به کاهش کارایی نیروی کار منجر خواهد شد و این مشکل در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش و پرورش، مهندسی، مراقبت‌های پزشکی و خدمات رفاهی رخ داده است. این اختلال در عملکرد و به دنبال آن کاهش تولید، سود و رشد اقتصادی باعث کم شدن هزینه‌ها و کوچک شدن کسب و کارها می‌شود.

دتمرز بیان می‌کند که جهان نیاز به یک انقلاب ذهنی برای مبارزه با کاهش جمعیت در آینده دارد. او به دنبال نوآوری‌ها و ایده‌های جدید است و باور دارد که باید از ربات‌ها و هوش مصنوعی استفاده کرد تا بتوانیم کارهای خود را به روشی کارآمد و بهینه انجام دهیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.