کاهش حملات صرع با یک رژیم غذایی خاص

ترکیبی از رژیم غذایی اصلاح شده غنی از چربی و کم کربوهیدرات به همراه داروهای مربوطه، ممکن است دفعات تشنج را در افراد مبتلا به صرع کاهش دهد.

طبق مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی Neurology ، ترکیبی از رژیم غذایی اصلاح شده غنی از چربی و کم کربوهیدرات به همراه داروهای مربوطه، ممکن است دفعات تشنج را در افراد مبتلا به صرع که درمان آن بسیار سخت و طاقت فرسا است، کاهش دهد.

به گزارش تکناک، نویسنده این مطالعه دکتر مانجاری تریپاتی، از موسسه علوم پزشکی هند در دهلی نو گفت: برای افراد مبتلا به صرع مقاوم به دارو، یا کسانی که نتوانسته‌اند درمان مؤثری برای کاهش تشنج خود پیدا کنند، دلگرم‌کننده است که ببینند تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می‌تواند با درمان دارویی استاندارد ترکیب شود تا تعداد تشنج‌ها کاهش یابد و حال بیمار رو به بهبودی برود. مطالعه ما نشان داد که این ترکیب ممکن است شانس تشنج را تا بیش از نصف کاهش دهد.

رژیم اصلاح شده اتکینز ،درحقیقت رژیم غذایی اتکینز و رژیم کتوژنیک را ترکیب می کند و شامل غذاهایی مانند محصولات مشتق از سویا، خامه غلیظ، روغن ها، کره، سبزیجات سبز برگ و پروتئین های حیوانی مانند تخم مرغ، مرغ، ماهی و بیکن است.

علیرغم اثربخشی ثابت شده رژیم کتوژنیک در کاهش تشنج، دستورالعمل ها و محدودیت های سخت این رژیم می تواند رعایت آن را چالش برانگیز کند. رژیم اصلاح شده اتکینز جایگزین انعطاف پذیرتری را نسبت به رژیم کتوژنیک ارائه می دهد.

این مطالعه شامل 160 بزرگسال و نوجوانی بود که به طور متوسط ​​بیش از 10 سال صرع داشتند و با وجود استفاده از چهار داروی ضد تشنج با حداکثر دوز قابل تحمل، حداقل 27 بار تشنج در ماه داشتند. آنها به طور تصادفی برای دریافت دارو درمانی استاندارد به تنهایی یا به همراه رژیم غذایی اصلاح شده اتکینز به مدت شش ماه تقسیم شدند و مورد بررسی قرار گرفتند.

شرکت کنندگان حملات تشنجی و همچنین وعده های غذایی خود را ثبت کردند. لیست غذا، منوهای نمونه و دستور العمل به آنها داده شد. مصرف کربوهیدرات به 20 گرم در روز محدود شد. دستورالعمل های غذایی بین المللی، بین 225 تا 325 گرم مصرف کربوهیدرات در روز را توصیه می کنند.

پس از شش ماه، محققان متوجه شدند که 26 درصد از افرادی که هم درمان دارویی داشتند و هم رژیم اصلاح شده اتکینز را دنبال می کردند، بیش از 50 درصد در مقایسه با 3 درصد از افرادی که فقط درمان دارویی داشتند، میزان تشنج آن ها کاهش یافت. چهار نفر در گروه تحت درمان با رژیم غذایی تا پایان مطالعه تشنج نکردند. این درحالی است که تمام افرادی که دارو مصرف می کردند، تشنج کردند.

این مطالعه همچنین کیفیت زندگی، رفتار و عوارض جانبی را در پایان شش ماه، مورد بررسی قرار داد. گروهی که تحت درمان دارویی قرار گرفتند و رژیم اصلاح شده اتکینز را دنبال کردند، در مقایسه با گروهی که فقط درمان دارویی داشتند، در همه زمینه ها بهبود یافتند و حالشان بهتر شده بود.

تریپاتی خاطرنشان کرد که 33 درصد از شرکت کنندگان، این مطالعه را به دلیل تحمل ضعیف رژیم غذایی، عدم فواید یا ناتوانی در ادامه دادن آزمایش تا حدی به دلیل COVID-19 تکمیل نکردند. با این حال، تریپاتی گفت که تحمل رژیم اصلاح شده اتکینز راحت تر از رژیم کتوژنیک است.

وی افزود: در حالی که رژیم اصلاح شده اتکینز ممکن است یک درمان موثر در کنترل تشنج باشد، اما تحقیقات بیشتری برای شناسایی نشانگرهای زیستی ژنتیکی و سایر عوامل مرتبط با درمان به این رژیم غذایی مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.