کاهش خطر زوال عقل با رژیم غذایی سالم

طبق نتایج یک مطالعه جدید، رژیم غذایی سالم با کاهش خطر زوال عقل و کندتر شدن سرعت پیری مرتبط است.

به گزارش تکناک، یافته‌ها نشان می‌دهند که ارتباط رژیم غذایی و زوال عقل حداقل تا حدی توسط فرآیندهای چند سیستمی پیری تسهیل می‌شوند.

اگرچه مطالعات متعددی نشان داده‌اند که روند پیری بیولوژیکی در افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند، کاهش می‌یابد و این افراد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند، تاکنون مکانیسم بیولوژیکی این محافظت به خوبی شناخته نشده بود. این یافته‌ها در مجله Annals of Neurology منتشر شده است.

دکتر دانیل بلسکی، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تاکنون در تحقیقات مرتبط با زوال عقل و نحوه تأثیر مواد مغذی خاص بر مغز، توجه زیادی به تغذیه متمرکز بوده است. ما این فرضیه را که می‌گوید رژیم غذایی سالم با کاهش سرعت کلی پیری بیولوژیکی بدن با زوال عقل نیز مبارزه می‌کند، آزمایش کردیم.

روش مطالعه و تجزیه و تحلیل داده‌ها

محققان در این مطالعه از داده‌های یک مطالعه قدیمی استفاده کردند. در سال 1971، مطالعه‌ای انجام شد که شامل شرکت‌کنندگان 60 ساله یا بیشتر سن بود. این شرکت‌کنندگان زوال عقل نداشتند و همچنین داده‌های غذایی، اپی‌ژنتیکی و پیگیری آنها در دسترس بود. گروه دیگر در 9 معاینه تقریباً هر 4 تا 7 سال یکبار، پیگیری شدند. در هر بازدید بعدی، جمع‌آوری داده‌ها شامل معاینه فیزیکی، پرسشنامه‌های مربوط به سبک زندگی، نمونه‌گیری خون، و از سال 1991، آزمایش‌های عصبی-شناختی بود.

از 1644 شرکت‌کننده که در آزمایش‌ها شرکت کردند، 140 نفر از شرکت‌کنندگان دچار زوال عقل شدند. برای اندازه گیری سرعت پیری، محققان از ساعت اپی‌ژنتیکی به نام DunedinPACE که توسط بلسکی و همکارانش در دانشگاه دوک و دانشگاه اوتاگو ساخته شده است، استفاده کردند. بلسکی توضیح داد که این ساعت با افزایش سن، سرعت زوال بدن افراد را اندازه‌گیری می‌کند و مانند یک سرعت‌سنج برای فرآیندهای بیولوژیکی پیری عمل می‌کند.

یافته‌ها و مفاهیم

دکتر یان گو، نویسنده ارشد دیگر این مطالعه گفت: ما شواهد قوی داریم که نشان می‌دهند رژیم غذایی سالم می‌تواند از شخص در برابر ابتلا به زوال عقل محافظت کند. این حفاظت تاکنون به خوبی درک نشده است. تحقیقات گذشته هم رژیم غذایی و هم خطر زوال عقل را با سرعت سریع پیری بیولوژیکی مرتبط می‌دانستند.

بلسکی توضیح داد: آزمایش این فرضیه که پیری بیولوژیکی، مکانیسمی از ارتباط زمینه‌ای رژیم غذایی و زوال عقل است، هدف ما بود. این تحقیق نشان داد که پیروی بیشتر از رژیم غذایی تاخیری تخریب‌کننده عصبی یا MIND،  سرعت پیری، خطرات زوال عقل و مرگ و میر را که توسط ساعت اپی‌ژنتیکی DunedinPACE اندازه‌گیری می‌شوند، کاهش می‌دهد.

دکتر آلین توماس، نویسنده اول این مطالعه گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که سرعت پایین‌تر پیری بخشی از رابطه رژیم غذایی سالم با کاهش خطر زوال عقل است و بنابراین، نظارت بر سرعت پیری ممکن است به پیشگیری از زوال عقل کمک کند. با این حال، بخشی از ارتباط رژیم غذایی و زوال عقل ناشناخته باقی مانده است، بنابراین ما معتقدیم که بررسی مداوم مکانیسم‌های خاص مغز در مطالعات آتی ضروری است.

بلسکی خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم که مطالعات بیشتری برای بررسی ارتباط مستقیم مواد مغذی با پیری مغز انجام شود، و اگر مشاهدات ما در جمعیت‌های متنوع‌تر نیز تأیید شود، نظارت بر پیری بیولوژیکی ممکن است در واقع عاملی برای  پیشگیری از زوال عقل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.