کاهش شدید فروش پردازنده‌ ها با اُفت بازار رایانه های شخصی

کاهش سفارشات کارت حافظه و پردازنده ها همراه  با کاهش  فروش رایانه های شخصی‌ موجب لطمه به صادرات کره جنوبی شده‌است.

کاهش سفارشات کارت حافظه و پردازنده ها همراه  با کاهش  فروش رایانه های شخصی‌ موجب لطمه به صادرات کره جنوبی شده‌است.

به گزارش تک ناک، طبق گفته‌های AMD، اینتل و وزارت تجارت کره جنوبی، فروش پردازنده‌ ها و کارت حافظه برای رایانه‌های شخصی سریع‌تر و بیشتر از حد انتظار کاهش یافته است.

گزارش های رسانه ای می گویند که محموله های حافظه در ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضا در اروپا و ایالات متحده و همچنین قرنطینه در چین، تقریباً 25 درصد کاهش یافته است.تنها کمی کمتر از یک ماه پیش، IDC اعلام کرد که محموله های رایانه های شخصی در سال 2022 به 305.3 میلیون دستگاه کاهش خواهد داشت که 12.8 درصد کاهش نسبت به 348.8 میلیون دستگاه در سال 2021 است. این پیش‌بینی ها طبق سفارشات محموله‌های رایانه‌های شخصی در سال 2022 بر اساس گزارش‌های تولیدکنندگان رایانه شخصی و پیش‌بینی‌ فروش شرکت‌هایی مانند AMD و اینتل اعلام شده است. اما وضعیت با سرعت بیشتر از حد انتظار بدتر شد.

در اوایل سال جاری، اینتل انتظار داشت که فروش رایانه های شخصی‌ این کمپانی حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد و در نیمه دوم سال 2022 شروع به افزایش مجدد کند.AMD کمی بدبین تر بود و پیش بینی کرد که بازار رایانه های شخصی در 2022 نسبت به سال قبل در حدود 10 درصد کاهش یابد. اما مدیران هر دو شرکت به استیسی راسگون، تحلیلگر Bernstein گفتند که روند بازار وخیم‌تر از حد انتظار است.

فروش CPU یک شاخص مهم برای سلامت بازار و فروش رایانه های شخصی‌ است. درآمد تامین‌کنندگان حافظه یکی دیگر از شاخص‌هایی است که به خوبی نشان می‌دهد از بازار رایانه‌های شخصی چه انتظاری داریم. محموله‌های DRAM در ماه آگوست نسبت به همین ماه در سال قبل به دلیل تقاضای کمتر برای رایانه‌های شخصی در اروپا و ایالات متحده و محدودیت‌های ناشی از COVID در چین، 24.7 درصد کاهش یافت.

دیجی‌تایمز با استناد به داده‌های بلومبرگ و وزارت تجارت کره جنوبی گزارش می‌دهد که با کاهش سفارشات کارت حافظه، فروش DRAM کره جنوبی در ماه جولای 7 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
این خبر بدی برای کره جنوبی است زیرا صادرات محصولات فناوری این کشور یک سوم صادرات آن را تشکیل می دهد.
DRAM حدود نیمی از فروش تراشه های حافظه کره ای را تشکیل می دهد و 3D NAND نیمی دیگر را به خود اختصاص می دهد. به طور کلی، صادرات فناوری کره جنوبی در ماه اگوست 4.6 درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است.

سامسونگ و SK Hynix مستقر در کره جنوبی حدود دو سوم بازارهای جهانی حافظه های 3D NAND و DRAM را کنترل کرده، بنابراین اگر آنها در فروش تراشه های خود با مشکل مواجه شوند، این به وضوح نشان دهنده کاهش تقاضا است. آنچه باید دید این است که آیا این دو شرکت قیمت‌های 3D NAND و DRAM خود را و یا تولید را کاهش می‌دهند تا قیمت‌ها را در سطوح مناسبی نگه دارند.

کاهش فروش رایانه های شخصی‌ و در پیامد آن ،کاهش قیمت حافظه می تواند برای انتقال مداوم به حافظه DDR5 و هزینه های SSD های دارای رابط PCIe 4.0 x4 و PCIe 5.0 x4 خوب باشد. اما این بر توانایی شرکت‌هایی مانند سامسونگ، SK Hynix و Micron برای سرمایه‌گذاری در محصولات آینده و انتقال فناوری پردازش تأثیر می‌گذارد، که البته برای بلندمدت خوب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.