کاهش عوارض جانبی جراحی در ارتفاع بالا

یک مطالعه نشان داده است که یک هفته درمان در ارتفاع بالا قبل از انجام یک جراحی بزرگ، ممکن است عوارض را در افراد مسن و کم تحرک کاهش دهد

یک مطالعه جدید نشان داده است که قرار دادن افراد مسن تر و کم تحرک در یک محیط شبیه سازی شده در ارتفاعات بالا با کاهش اکسیژن به مدت یک هفته قبل از یک عمل جراحی بزرگ، میزان هموگلوبین آنها را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

به گزارش تکناک، میزان پایین هموگلوبین یک مشکل رایج قبل از عمل خصوصا در افراد مسن است و با این روش کم خونی که می تواند منجر به عوارض جراحی شود را تا حد بسیاری کنترل کند.

برخی از عوامل مرتبط با عوارض بیشتر جراحی و مرگ و میر پس از عمل شامل سطوح پایین تناسب اندام، BMI بالا، سبک زندگی کم تحرک و کم خونی است که در آن هموگلوبین حامل اکسیژن کمتر از حد طبیعی است.

مطالعات متعددی نشان داده اند که کم خونی قبل از عمل یک مشکل خاص است که در بین 30 تا 40 درصد از بیمارانی که قرار است تحت عمل‌های جراحی بزرگ قرار گیرند، دیده می شود و یک شاخص پیش آگهی ضعیف است. اغلب، کم خونی با تزریق خون در طول جراحی درمان می شود که نتایج بدتری را به همراه دارد.

با توجه به اینکه ورزشکارانی که از ارتفاع یا تمرینات هیپوکسیک(ورزش کردن، زندگی در هوای کم اکسیژن یا تنفس در هوای کم اکسیژن) استفاده می کنند، میزان هموگلوبین و سلامت جسمانی در آنها بهبود می‌یابد، مطالعه ای که توسط محققان کالج کینگ لندن انجام شد بررسی کرد که آیا قرار گرفتن افراد مسن تر و کم تحرک در معرض خطر قبل از عمل جراحی، در یک محیط هیپوکسیک شبیه سازی شده فواید سلامتی برای آنها به همراه خواهد داشت یا خیر.

توماس اسمیت، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: ما می‌دانیم که ورزشکاران می‌توانند از سایبان‌های هیپوکسیک روی تخت خود به‌منظور شبیه‌سازی قرار گرفتن در معرض ارتفاع استفاده کنند و این ارتفاع می‌تواند در عمل مزایایی را بعد از دو تا سه هفته ایجاد کند، حتی در افرادی که اندام آنها بسیار متناسب است.

ما علاقه مند بودیم که ببینیم آیا این رویکرد می تواند برای بیماران مسن قبل از جراحی‌های بزرگ که به دلیل سبک زندگی کم تحرک و تناسب اندام کم، بیشتر در معرض خطر پیامدهای منفی بعد از عمل هستند، مفید باشد یا خیر.

در این مطالعه هشت داوطلب با میانگین سنی 64 سال برای گذراندن دو هفته زندگی در مرکز ملی آموزش ارتفاع در ایرلند در یک خانه هیپوکسیک که در آن سطح اکسیژن در هوا به شدت کنترل می‌شود، انتخاب شدند. برای یک هفته، خانه حاوی هوای معمولی (21٪ اکسیژن) بود. در طول هفته دوم، میزان اکسیژن به طور ملایم به 15٪ کاهش یافت، که معادل پرواز در یک هواپیما در حدود 8000 فوت (2438 متر) است. شرکت‌کنندگان در طول اقامت دو هفته‌ای خود تحت آزمایش‌های تمرین قلبی ریوی مکرر قرار گرفتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که ارتفاع بالای شبیه سازی شده باعث افزایش قابل توجهی (13 درصدی) در هموگلوبین می شود، اما هیچ تاثیری بر تناسب اندام هوازی ندارد. در حالی که نشانه‌ای وجود داشت که شرکت‌کنندگان می‌توانند پس از یک هفته کاهش اکسیژن بیشتر و سخت‌تر ورزش کنند. دوره هیپوکسی به خوبی توسط شرکت کنندگان تحمل شد.

محققان می گویند که اگر افزایش هموگلوبین ناشی از ارتفاع شبیه سازی شده به محیط بالینی ترجمه شود، به احتمال زیاد باعث بهبود نتایج بیمار می شود زیرا ممکن است نیاز به انتقال خون قبل یا حین عمل برای درمان کم خونی را برطرف کند. این مزایا حتی ممکن است به بیمارانی که کم خونی ندارند هم تعمیم یابد.

در عمل، محققان می‌گویند که می‌توان سایبان‌های هیپوکسیک در مقیاس کوچک را در اختیار بیماران قرار داد تا در هفته‌های قبل از عمل جراحی از آنها استفاده کنند، و خاطرنشان کردند که برخی از باشگاه‌ها از قبل دارای اتاق‌های هیپوکسیک و اتاق‌های تمرین هستند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که این مفهوم جدید باید بیشتر مورد تحقیق قرار گیرد.

اسمیت گفت: در حالی که این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض ارتفاع شبیه‌سازی‌شده ممکن است مزایایی برای بیماران مسن‌تر و کم تحرک داشته باشد، مطالعات بیشتری برای بررسی این موضوع مورد نیاز است.

این مطالعه در مجله Anesthesia منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.