کدام نوع قهوه سالم‌تر است؟

طرفداران قهوه می‌دانند که این نوشیدنی فواید سلامتی طولانی‌مدتی در رابطه با التهاب مزمن، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن کبد، دیابت و سرطان دارد. اما کدام نوع قهوه برای سلامتی مزایای بیشتری دارد؟

به گزارش تکناک، پاسخ این سوال بستگی به نوع قهوه دارد. قهوه برشته شده ممکن است سطوح مختلفی از آنتی اکسیدان، خواص ضد التهابی و اسیدیته داشته باشد. به عنوان مثال، دانه تیره قهوه کمتر اسیدی است، در حالی که دانه روشن دارای آنتی اکسیدان های بیشتری است.

بو دادن قهوه

بو دادن یا رست قهوه،‌ یک فرآیند حرارتی است که عطر و طعم موجود در دانه‌های سبز قهوه را بیرون می‌دهد. شما می توانید از قهوه سبز لذت ببرید، اگرچه این نوشیدنی بدون بو دادن دانه ها درست می شود.

بو دادن باعث تغییرات شیمیایی می شود زیرا دانه‌های قهوه به سرعت به دمای بسیار بالایی می رسند. وقتی دانه قهوه برشته می شود، دما ترکیبات تشکیل دهنده قهوه را تغییر می دهد. این تغییر شیمیایی بر بو، طعم و خواص آنتی اکسیدانی قهوه تأثیر می گذارد.

نوع رست قهوه به زمان و درجه حرارت برشته شدن بستگی دارد. چهار دسته عمده رست کردن وجود دارد که عبارتند از:

  • رست لایت : رست روشن باعث رنگ روشن تر و طعم ملایم قهوه می‌شود. از انواع قهوه های روست لایت می توان به دارچین(roast cinnamon)، هف سیتی (city half) و لایت سیتی(light city) اشاره کرد.
  • رست متوسط: قهوه از نوع رست متوسط، رنگ قهوه ای متوسط ​​دارد و ترجیح اصلی برای قهوه در ایالات متحده محسوب می شود.
  • رست متوسط ​​تیره: رست تیره متوسط ​​قهوه ای با رنگ تیره و غنی می شود.
  • رست تیره: قهوه ای که در دسته رست تیره قرار می گیرد از کمی تیره تا زغالی است. این رست نیز کمتر اسیدی است و ممکن است با نام‌هایی مانند نیواورلئان، اروپایی، اسپرسو، ایتالیایی یا فرانسوی همراه باشد.

کدام یک سالم ترین نوع رست قهوه است؟

مزایای سلامتی رست‌های روشن در مقایسه با رست‌های تیره بر اساس آن چیزی است که می‌خواهید از قهوه خود به دست آورید. عوامل سالمی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از آنتی اکسیدان ها، خواص ضد التهابی و اسیدیته.

آنتی اکسیدان ها

رست‌های سبک ممکن است از نظر تعداد پلی فنول ها که نوعی آنتی اکسیدان هستند و پس از فرآیند رست باقی می ماند، دارای مزیت باشند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که هر چه دانه‌های قهوه طولانی‌تر رست شوند، پلی‌فنول‌های کمتری خواهند داشت.

با این حال، در حالی که رست روشن حاوی پلی فنول های بیشتری است، رست تیره ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری داشته باشد زیرا فعالیت با درجه رست شدن افزایش می یابد. به عنوان مثال، قهوه به شدت رست شده دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به قهوه کم رست شده است. میزان فعالیت ممکن است کمبود پلی فنول ها را در رست‌های تیره جبران کند.

خواص ضد التهابی

یک مطالعه نشان داد که رست‌های روشن اثرات ضد التهابی قابل توجهی نسبت به رست‌های تیره دارند. این یافته ها همچنین نشان داد که قهوه با رست روشن بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی را دارد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که محققان این مطالعه را  بر روی کشت سلولی انجام دادند، نه انسان. محققان باید این نتایج را در آزمایش‌های انسانی تکرار کنند.

آنتی اکسیدان ها از بسیاری در برابر بسیاری از مشکلات سلامتی از بدن ما محافظت می کنند. التهاب اساس بسیاری از بیماری های مزمن است، چه دیابت، بیماری‌های قلبی، سرطان یا بیماری های عصبی مانند آلزایمر. این بیماری‌ها پیشرونده هستند و در یک دوره زمانی طولانی رخ می‌دهند.

اسیدیته

برخی از دوستداران قهوه، قهوه بدون کافئین می نوشند یا به طور کلی از نوشیدن آن صرف نظر می کنند. گاهی اوقات قهوه معده را تحریک می کند یا باعث سوزش معده ناشی از ترشح اسید معده می شود.

محققان دانه‌های قهوه را بر اساس اسیدیته مقایسه کرده اند. برخی شواهد نشان می‌دهند که دانه‌های تیره‌تر نسبت به دانه‌های متوسط ​​منجر به ترشح اسید معده کمتری می‌شوند. بنابراین، هضم قهوه‌‌‌های تیره ممکن است برای معده راحت تر از انواع دیگر قهوه باشد.

محتوای کافئین

برخی از مردم ممکن است فکر کنند که هرچه قهوه تیره تر باشد، کافئین بیشتری دارد. این مسئله صحت ندارد.

یک مطالعه ترکیب قهوه عربی را تجزیه و تحلیل کرد که شامل تعیین محتوای کافئین در رست روشن، متوسط ​​و تیره بود. در هر سه رست، محتوای کافئین حدود 1٪ بود، اگرچه مقدار آن در رست‌های متوسط ​​و سبک کمی بیشتر بود.

طعم قهوه

رست های قهوه از نظر طعم و شیرینی نیز متفاوت هستند. رست‌های روشن و متوسط ​​ملایم تر هستند، در حالی که رست‌های تیره متوسط، ​​قوی تر و تلخ تر هستند. رست‌های تیره، تلخ ترین قهوه‌ها هستند.

انواع و ویژگی های قهوه

طعم کافئین فعالیت آنتی اکسیدانی        اسیدیته           نوع قهوه         
خفیف کمتر از قهوه با دانه های بو داده            بله (بالاترین)   بله (اسیدی ترین)   سبز    
خفیف کمی بیشتر از رست تیره        بله بله رست سبک    
قوی تر از رست سبک کمی بیشتر از رست سبک     بله بله رست متوسط  
قوی، تلخ و شیرین بله بله رست تیره متوسط
قوی، تلخ کمتر از روست سبک اما بیشتر از قهوه سبز     بله(کمترین) بله(کمترین اسیدیته) رست تیره       

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.