کرونا باعث افزایش افسردگی در جهان شد

 محققان طی مطالعات جدیدی به ارتباط بین همه گیری ویروس کرونا و افزایش افسردگی در سطح جهان در دوران قرنطینه و بعد از آن پی بردند. 

 محققان طی مطالعات جدیدی به ارتباط همه گیری ویروس کرونا و افزایش افسردگی در سطح جهان پی بردند. 

به گزارش تکناک، همه‌ گیری کووید-19 تقریباً بر همه بخش های زندگی افراد تأثیر گذاشته است. قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی، مشکلات اجتماعی ، پیدایش سویه های جدید کرونا و بسیاری از عوامل دیگر، منجر به استرس و منزوی شدن افراد شده است.

در یک مطالعه جدید بر روی نزدیک به 136 هزار  بیمار در موسسه Intermountain Health در سالت لیک سیتی، محققان متوجه شدند که علائم افسردگی و شدت آن در بین همه بیماران شرکت کننده در این مطالعه، بدون توجه به اینکه آیا آن ها به COVID-19 آلوده شده اند یا خیر، قابل توجه است.

در این مطالعه که نتایج آن در جلسه علمی کالج آمریکایی قلب و عروق در سال 2023 در نیواورلئان در تاریخ ۴ مارس ارائه شد، محققان موسسه Intermountain متوجه شدند که علائم افسردگی در طول همه ‌گیری به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که بیش از نیمی از بیماران درجاتی از علائم افسردگی بالینی را گزارش کرده ‌اند.

دکتر هیدی تی می، محقق اصلی این مطالعه، گفت: در این مطالعه اصلا مهم نبود که شخص کرونا گرفته باشد یا خیر. مهمترین نکته آن است که در طول همه ‌گیری کووید-19، میزان افسردگی در سراسر جهان به شدت افزایش یافته بود. با توجه به اینکه سلامت روان می ‌تواند بر بیماری ‌های مزمن، از جمله بیماری‌ های قلبی عروقی، تأثیر گذار باشد، درمان و تشخیص سلامت روان بخش مهمی از فرآیند مراقبت از بیمار است. این کار نه‌ تنها به بیماران کمک می ‌کند، بلکه به حفظ سلامت آن ها در آینده نیز کمک می‌ کند.

در این مطالعه ، 135 هزار و 864 بیمار، اولین پرسشنامه مراقبت بهداشتی -9 (PHQ-9) را که برای تشخیص افسردگی استفاده می ‌شود، از 1 ژانویه 2016 تا 20 آوریل 2022 تکمیل کردند. سپس محققان به بررسی نمرات بدست آمده پرداختند و افسردگی بیماران را در طول زمان به چهار دسته‌ی هیچ‌گاه (<10)، خفیف (10-14)، متوسط (15-19) و شدید (>20) طبقه‌بندی کردند.

محققان متوجه افزایش قابل توجهی در نمرات PHQ-9 شدند که در آن میانگین نمره به اندازه  1.5 نمره افزایش یافته بود. همچنین، آنها مشاهده کردند که قبل از شیوع بیماری کووید-19، حدود 45 درصد از بیماران درجاتی از افسردگی را گزارش کرده بودند، اما از سال 2021، این میزان به 55 درصد افزایش یافته است. در این مطالعه، هیچ تفاوتی بین افرادی که تابحال کرونا گرفته بودند یا خیر، مشاهده نشد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، افسردگی، اضطراب، استرس و PTSD با افزایش میزان فشار خون و کورتیزول مرتبط است که هر دو می توانند منجر به تجمع کلسیم در شریان ها، بیماری متابولیک و بیماری قلبی شوند.

دکتر می گفت: ما می دانیم که افسردگی یک عامل خطرناک برای بیماری های مزمن است، بنابراین با توجه به این یافته ها، کاهش برخی از اثرات افسردگی برای اینکه بیماران بتوانند در حال حاضر و در آینده زندگی سالم و شادتری داشته باشند، بسیار مهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.