کشف اسرار جدید از دلایل بروز چاقی

این 6 ویتامین نمی گذارند چاق شوید

یک تیم بین المللی از محققان، اخیراً مقاله ای در مورد مکانیسم های موثر پاتوژن های چاقی در مجله Science  منتشر کرده اند.

به گزارش تکناک، این مقاله یک کار مشترک توسط پروفسور جان اسپیکمن از موسسه فناوری پیشرفته شنژن (SIAT) آکادمی علوم چین، پروفسور کوین هال از موسسه ملی بهداشت ایالات متحده، پروفسور تورکیلد سورنسن از دانشگاه کپنهاگ و پروفسور دیوید آلیسون از دانشگاه ایندیانا (ایالات متحده آمریکا) است.

چالش جهانی چاقی

تا به امروز دولت‌ها در سراسر جهان تلاش کرده‌اند تا آمار چاقی (obesity : medical condition in which excess body fat harms health) رو به افزایش را کنترل کنند، اما هیچ نشانه‌ای از بهبودی در این زمینه وجود ندارد. با وجود استراتژی‌هایی که معمولاً بر ترویج ورزش و ممنوعیت تبلیغات غذاهای غیرسالم تمرکز دارند، مسئله پیچیده‌تر از آنچه در ابتدا فکر می‌شد است.

باورهای نادرست درباره چاقی پیشرفت در این زمینه را مختل کرده است. واضح است که مقابله با چاقی به سادگی تشویق به ورزش و کاهش مصرف انرژی نیست. ژنتیک در تعامل با جنبه‌های محیطی و فیزیولوژی نقش دارد.

یافته های جدید در مورد چاقی

پیشرفت‌های اخیر در تحقیقات چاقی بسیار چشمگیر بوده‌اند. لپتین که یک هورمون تولید شده توسط سلول‌های چربی است، نقش کلیدی در تنظیم مصرف غذا با فعال‌سازی سیگنال‌های مغزی دارد. دیدگاه سنتی درباره بافت چربی به عنوان یک واحد ذخیره‌ساز فعال، به شناخت نقش فعال آن در تولید هورمون‌هایی که بر کل بدن تأثیر می‌گذارند، منجر شده است. با این حال علیرغم این پیشرفت‌ها، جامعه جهانی همچنان با مشکل رشد بیش از حد دور کمر مواجه است.

سوالات کلیدی در تحقیقات چاقی

در این مقاله، چهار کارشناس، سوالات کلیدی بی پاسخ را به شرح زیر مطرح کرده اند:

  • وزن و چاقی بدن چگونه تنظیم می شود و چه عواملی بر این تنظیم تأثیر می گذارد؟ مکانیسم های پیچیده پشت سیگنال های نظارتی قدرتمند و آسیب پذیری آنها نامشخص است.
  • چگونه نیازهای تغذیه ای و انرژی بدن حس می شود، چگونه این سیگنال ها در مغز برای تعدیل تعادل انرژی، اشتها و رفتار ادغام می شوند؟
  • چه مکانیسم هایی تأثیر غذا بر تنظیم وزن بدن را هدایت می کند؟ این مکانیسم ها شامل عوامل محیطی گسترده تری مانند تأثیرات اجتماعی و محیطی ساخته شده است.
  • ژنتیک و عوامل محیطی چگونه برای ایجاد تنوع فردی در حساسیت به چاقی تعامل دارند؟
  • آیا چاقی یک مشکل واحد است یا طیفی از مشکلات دیگر را در بر می گیرد که باید راهبردهای پیشگیری و درمان را مشخص کند؟

پروفسور اسپیکمن، نویسنده اصلی این مقاله در زمینه چاقی گفت: مشخص است که پاسخ‌های اساسی وجود دارد که باید داشته باشیم. چاقی یک چالش سلامتی است. با اذعان به پیشرفت خود، باید موقعیت فعلی خود را ارزیابی کنیم و مسیری را برای تحقیقات آینده ترسیم کنیم. پرداختن به این پرسش‌های حیاتی بی‌پاسخ می‌تواند به عنوان یک نقشه راه برای اولویت‌بندی تلاش‌های تحقیقاتی ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.