کشف ترفندی ساده برای بهبود عملکرد بازیکنان بسکتبال

مطالعه‌ای توسط دانشگاه بازل انجام شد، نشان داد که یک لمس حمایتی از سوی هم تیمی‌ها مانند ضربه زدن روی شانه، می‌تواند شانس به ثمر رساندن پرتاب آزاد در بسکتبال به خصوص پس از از دست دادن ضربه اول را افزایش دهد. این یافته نشان می‌دهد که لمس فیزیکی می‌تواند یک عامل مهم در بهبود عملکرد تحت استرس باشد

پرتاب آزاد در بسکتبال همه چشم‌ها را به سوی یک نفر می‌برد و یک موقعیت به شدت استرس‌زا است. اخیرا یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی محققان دانشگاه بازل بررسی کردند که آیا ضربه زدن دوستانه روی شانه احتمال برد را افزایش می دهد یا خیر.

به گزارش تکناک، در شرایط سخت، لمس فیزیکی مانند در آغوش گرفتن یا ضربه زدن به کمر، می‌تواند استرس را کاهش دهد. اینکه آیا این موضوع بر عملکرد در موقعیت‌های استرس‌زا زندگی تأثیر می‌گذارد یا خیر هنوز به‌طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته است. گروهی از محققان به سرپرستی کریستین بوتنر در دانشکده روانشناسی دانشگاه بازل این سوال را در زمینه بازی‌های بسکتبال بررسی کردند. نتایج آنها در مجله Psychology of Sport & Exercise  منتشر شد.

یکی از استرس‌زاترین موقعیت‌ها در طول بازی بسکتبال، پرتاب آزاد است. یک بازیکن در صورتی که هنگام تلاش برای گل‌زنی مورد خطا قرار بگیرد، یک پرتاب آزاد دریافت می‌کند. در بیشتر موارد، بازیکنی که مورد خطا قرار گرفته است، دو پرتاب آزاد دریافت می‌کند و می‌تواند در هر ضربه موفق یک امتیاز کسب کند. بسیاری از بازی‌ها با پرتاب‌های آزاد تعیین می‌شوند.

بوتنر و همکارانش در دانشگاه لاندو و دانشگاه پوردو دقیقاً این وضعیت را با استفاده از ویدیوهای بازی‌های بسکتبال مورد مطالعه قرار دادند. این مطالعه در مجموع شامل 60 بازی بود که توسط تیم‌های بسکتبال زنان در انجمن ملی ورزشی دانشگاهی (NCAA) در ایالات متحده انجام شد. این بازی‌ها شامل 835 پرتاب آزاد دوتایی بود.

محققان شمردند که چه تعداد از چهار هم تیمی قبل از پرتاب آزاد بازیکن را لمس کردند، به عنوان مثال با ضربه زدن به شانه یا فشردن دست او. سپس آنها بررسی کردند که آیا ارتباط آماری بین تعداد لمس‌های هم تیمی‌ها و میزان موفقیت پرتاب بعدی وجود دارد یا خیر.

داده‌ها نشان می‌دهد که وقتی هم تیمی‌ها حمایت خود را از طریق لمس نشان می‌دهند، شانس گل‌زنی افزایش می‌یابد. این اثر تنها پس از اولین پرتاب ناموفق ظاهر شد. بوتنر می‌گوید: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که زمانی که سطح استرس شما بالا باشد، حمایت از هم تیمی‌ها بسیار مفید است.

این روانشناس می‌گوید: ضربه زدن به پشت یا فشار دادن دست می‌تواند به مدیریت استرس و بهبود عملکرد در موقعیت‌های دیگر تیم کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.