کشف حقیقتی تکان‌دهنده درباره بیماری میوکاردیت

یافته‌های یک مطالعه جدید، فرضیات سنتی در مورد عوامل ایجاد کننده میوکاردیت را زیر سوال برده است)

از قدیم تصور می‌شد که التهاب ناشی از یک عفونت ویروسی باعث میوکاردیت حاد می‌شود و منجر به آریتمی قلبی کشنده در بزرگسالان سالم می شود. اکنون یک مطالعه جدید برای اولین بار نشان داده که خود ویروس قبل از شروع التهاب به سلول‌های قلب آسیب می‌رساند.

به گزارش تکناک، عفونت‌های ویروسی شایع‌ترین علت التهاب حاد عضله قلب یا میوکاردیت هستند. التهاب حاد عضله قلب یا میوکاردیت وضعیتی است که با 42 درصد از مرگ‌های ناگهانی قلبی در بزرگسالان جوان مرتبط است. سرماخوردگی (آدنوویروس)، هپاتیت B و C و پاروویروس همگی با میوکاردیت مرتبط هستند.

توضیح سنتی آنچه باعث میوکاردیت می‌شود بر التهاب متمرکز است که توسط پاسخ ایمنی بدن به یک ویروس ایجاد می‌شود که منجر به ریتم‌های سریع یا نامنظم قلبی کشنده به نام آریتمی می‌شود. اما یک مطالعه جدید به رهبری محققان موسسه تحقیقاتی بیومدیکال فرالین در ویرجینیا تک این باور را تغییر داده و کشف کرده‌اند که خود ویروس قبل از شروع التهاب به عضله قلب آسیب می‌رساند.

جیمز اسمیت، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: از دیدگاه بالینی، درک ما از عفونت ویروسی قلب، بر التهاب متمرکز شده است که باعث ایجاد مشکلاتی در سرعت یا ریتم ضربان قلب می‌شود. اما در این مطالعه جدید ما یک مرحله حاد پیدا کرده‌ایم که ویروس ابتدا قلب را آلوده می‌کند و این کار را قبل از اینکه پاسخ ایمنی بدن باعث التهاب شود، انجام می‌دهد. بنابراین حتی قبل از اینکه بافت ملتهب شود، قلب دچار آریتمی می‌شود.

محققان با استفاده از موش مبتلا به آدنوویروس برای تکرار فرآیند عفونت انسان، اثرات این ویروس را بر قلب مورد مطالعه قرار دادند. آنها کشف کردند که در اوایل عفونت، ویروس اجزای حیاتی سیستم‌های الکتریکی و ارتباطی قلب یعنی کانال‌های یونی و اتصالات شکاف را مختل می‌کند.

کانال‌های یونی مانند دروازه‌هایی در غشای سلولی عمل می‌کنند و به حفظ تعادل صحیح یون‌ها یعنی سدیم، پتاسیم و کلسیم که وجود آنها برای قلب برای تولید فعالیت الکتریکی طبیعی لازم است،‌ کمک می‌کنند و بنابراین به آن اجازه می‌دهند تا به درستی تپش کند. فعال‌سازی الکتریکی قلب نیازمند حرکت سلول به سلول یون‌ها و مولکول‌های کوچک از طریق یک سری کانال‌های پروتئینی به نام اتصالات شکاف است. از آنجایی که انتقال جریان فقط در اتصالات شکاف اتفاق می‌افتد، اختلال در آنها می‌تواند باعث شود عضله قلب به‌طور تصادفی یا نامنظم منقبض شود و کارایی پمپاژ آن را به خطر بیندازد.

محققان نتیجه گرفتند: داده‌های ما نشان می‌دهد که قلب‌های آلوده به ویروس، تغییرات الکتروفیزیولوژیکی خطرناکی در سطح مولکولی دارند و برای اولین بار مشخص شده است که چگونه عفونت آدنوویروسی می‌تواند چنین بازسازی پاتولوژیک درون سلولی را قبل از کاردیومیوپاتی و ایجاد میوکاردیت التهابی تسریع کند.

گام بعدی شناسایی نشانگرهای زیستی است که نشان‌دهنده افزایش خطر آریتمی در افراد به دنبال عفونت ویروسی است.

اسمیت گفت: ممکن است ام‌آر‌آی و اکوکاردیوگرافی افرادی که عفونت‌های حاد دارند، طبیعی به نظر برسد، اما وقتی سطح مولکولی را بررسی کردیم، دیدیم که ممکن است اتفاق بسیار خطرناکی رخ دهد. از نظر تشخیص، اکنون می‌توانیم با همکاران خود همکاری کنیم تا راه‌هایی را برای تجزیه و تحلیل خون برای یافتن نشانگر زیستی مشکل جدی‌تر آغاز کنیم. مردم دائماً دچار عفونت‌های قلبی می‌شوند و بهبود می‌یابند. اما آیا می‌توانیم تشخیص دهیم که چه چیزی در افرادی که در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به آریتمی هستند، متفاوت است؟

این مطالعه در مجله Circulation Research منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.