کشف درمانی عجیب برای زخم پای دیابتی

تحقیق جدیدی که در پارک حیات وحش یورکشایر (YWP) واقع در برانتون انگلستان انجام شد، یک درمان غیر متعارف را برای افرادی که زخم پای دیابتی را تجربه می‌کنند، پیدا کرد.

به گزارش تکناک، در انگلستان، هر هفته تقریباً 75000 نفر برای زخم پای دیابتی تحت درمان قرار می گیرند. متأسفانه بسیاری از این بیماران به درمان استاندارد آنتی‌بیوتیکی پاسخ نمی‌دهند، که همین مسئله منجر به حدود 7000 قطع عضو در سال می‌شود.

تحقیقات جدیدی که در پارک حیات وحش یورکشایر (YWP) واقع در برانتون انگلستان انجام شد، یک درمان غیرمتعارف را برای افرادی که زخم پای دیابتی را تجربه می‌کنند، پیدا کرد.

بر اساس بیانیه محققان، مدفوع طیف وسیعی از حیوانات در معرض خطر انقراض حاوی باکتریوفاژها می تواند این بیماری را درمان کند و سالانه یک میلیارد پوند صرفه جویی برای NHS به همراه داشته باشد.

ویروسی که در حیوانات در حال انقراض یافت می شود

این بیانیه افزود: دانشمندان دانشگاه شفیلد به رهبری پروفسور گراهام استافورد با پارک حیات وحش یورکشایر (YWP) برای مطالعه باکتریوفاژها در مدفوع حیوانات در معرض خطر همکاری کردند.

مدفوع حیوانات حاوی ویروس های طبیعی یعنی باکتریوفاژها است. این ویروس ها توانایی درمان باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را دارند که باعث زخم پای دیابتی می شوند.

به گفته دانشمندان، فاژها در طبیعت رایج هستند و در برابر باکتری های مقاوم به چند دارو موثر هستند. آنها اغلب در کشتن باکتری ها حتی زمانی که آنتی بیوتیک ها شکست می خورند نیز موفق هستند.

علاوه بر این، پیشرفت این تحقیق می‌تواند راه را برای گنجاندن این ویروس‌ها در پانسمان‌هایی برای درمان زخم پای دیابتی که قبلاً درمان آن دشوار بود، هموار کند.

استافورد توضیح داد: بدون در نظر گرفتن بو، معلوم شد که ماده مدفوع گونه‌های در حال انقراض می‌تواند کلید از بین بردن باکتری‌های عفونی را که در غیر این صورت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، باشد.

گروهی از دانشمندان، فاژها را در حیواناتی از جمله بابون گینه، زرافه، لمور، خوک ویزایان و بینتورنگ بررسی کردند. استفورد افزود که این تیم سخت کار می‌کند تا ویروس‌های ضد باکتریایی را به درمان‌های مناسب برای بیمارانی بسازد که گزینه بعدی آنها از دست دادن انگشت پا، پا یا ساق پا است.

تحقیقات در حال انجام

این تحقیق بخشی از یک ابتکار گسترده تر در UK Bioscience برای کشف مواد ضد میکروبی جدید است که به موضوع جهانی مقاومت ضد میکروبی (AMR) می پردازد. این مشکل در حال تشدید است و میلیون ها بیمار را در بریتانیا و سراسر جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

استافورد گفت: این مایه خوشحالی است که گونه‌های در معرض خطر به چنین هدف مثبت و قدرتمندی کمک می‌کنند. این موضوع یک دلیل قوی تر برای حفظ حیوانات در حال انقراض است. تنوع زیستی آنها به طور موثر شامل درمان های جدیدی برای طیف وسیعی از بیماری های عفونی است.

تحقیقات هنوز ادامه دارد و آزمایش‌های بالینی که هنوز انجام نشده‌اند، با هدف تعیین اثربخشی باکتریوفاژها به عنوان درمان زخم پای دیابتی، انجام خواهند شد.

بیانیه محققان به عمل فاژ درمانی در بریتانیا اشاره کرد و گفت که تاکنون چندین بار برای درمان سپسیس و چندین عفونت پای دیابتی استفاده شده است.

دکتر دیو پارتریج، مشاور میکروبیولوژیست در بیمارستان های آموزشی شفیلد، بنیاد NHS، اظهار داشت: درمان عفونت های پای دیابتی اغلب چالش برانگیز است و بیماران ممکن است نیاز به جراحی برای قطع بخشی از پا یا ساق داشته باشند که این مسئله می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی آنها داشته باشد. اگر درمان با باکتریوفاژ موفقیت آمیز باشد، می تواند به ما توانایی درمان این عفونت ها را به روشی متفاوت بدهد، دوره های آنتی بیوتیک را کوتاه کرده و از نیاز به جراحی اجتناب کند.

مواد مدفوع شناسایی شده در پنج حیوان در میان یک گروه 450 نفری بود. این حیوانات بخشی از بیش از 70 گونه کمیاب و در خطر انقراض هستند که در پارک 260 هکتاری در برانتون یافت می شوند.

دکتر شارلوت مک‌دونالد، مدیر این حیوانات در پارک حیات وحش یورکشایر گفت: این تحقیق هیجان‌انگیز می‌تواند به افرادی که در غیر این صورت مجبور به انجام درمان‌های آسیب‌زا و قطع عضو هستند، کمک کند.

او افزود: این روش نشان می دهد که چقدر سلامت انسان با سلامت حیوانات مرتبط است و حفاظت از تنوع زیستی برای رفاه مداوم سیاره ما و همه موجوداتی که روی آن زندگی می کنند از جمله انسان ها، حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.